Al Jazeera English
Aljazeera eng.svg
CountryQatar
Broadcast areaWorldwide
NetworkAl Jazeera Media Network[1][2]
HeadquartersDoha, Qatar
London, UK
Washington D.C., US
Programming
Language(s)English
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 16:9 480i/576i for the SDTV feed)
Ownership
Sister channelsAl Jazeera
Al Jazeera Mubasher
Al Jazeera Balkans
Al Jazeera Documentary Channel
AJ+
History
Launched15 November 2006; 15 years ago (2006-11-15)
Links
Websitewww.aljazeera.com
Availability
Terrestrial
Freeview (UK)Channel 235
Freeview
(New Zealand)
Channel 16
Oqaab
(Afghanistan)
Channel 45
GOtv
(Sub-Saharan Africa)
Channel 40
Zuku TV (Kenya)Channel 520
Digitala Marknätet (Sweden)Channel 28
Streaming media
AlJazeera.comLive Stream
YouTubeLive Stream

Al Jazeera English (AJE; Arabic: الجزيرة‎, romanizedal-jazīrah, pronounced [æl (d)ʒæˈziːrɐ], literally "The Peninsula", referring to the Qatar Peninsula) is an international 24-hour English-language news channel owned by the Al Jazeera Media Network. It is the first English-language news channel to be headquartered in the Middle East.[3] Instead of being run centrally, news management rotates between broadcasting centres in Doha and London.

History

The channel was launched on 15 November 2006, at 12:00 PM GMT. It had aimed to begin broadcasting in June 2006 but had to postpone its launch because its HDTV technology was not yet ready.[4][5] The channel was due to be called Al Jazeera International, but the name was changed nine months before the launch because one of the channel's backers argued that the original Arabic-language channel already had an international scope.[6]

The channel was anticipated to reach around 40 million households, but it far exceeded that launch target, reaching 80 million homes.[7] By 2009, the service could be viewed in every major European market and was available to 130 million homes in over 100 countries via cable and satellite, according to a spokeswoman for the network in Washington.[8]

The channel, however, has poor penetration in the American market, where it has been carried by only one satellite service and a small number of cable networks.[9] Al Jazeera English later began a campaign to enter the North American market, including a dedicated website.[10] It became available to some cable subscribers in New York in August 2011, having previously been available as an option for some viewers in Washington, D.C., Ohio and Los Angeles.[11] The channel primarily reaches the United States via its live online streaming. It is readily available on most major Canadian television providers including Rogers and Bell Satellite TV after the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission approved the channel for distribution in Canada on 26 November 2009.[12][13]

Al Jazeera English and Iran's state-run Press TV were the only international English-language television broadcasters with journalists reporting from inside both Gaza and Israel during the 2008–2009 Israel-Gaza conflict. Foreign press access to Gaza has been limited via either Egypt or Israel. However, Al Jazeera's reporters Ayman Mohyeldin and Sherine Tadros were already inside Gaza when the conflict began and the network's coverage was often compared to CNN's initial coverage from inside Baghdad in the early days of the 1991 Gulf War.[14][15][16]

The channel may also be viewed online. It recommends online viewing at its own website[17] or at its channel on YouTube.[18] Al Jazeera English HD launched in the United Kingdom on Freeview on 26 November 2013, and began streaming in HD on YouTube in 2015.

On 1 January 2020, Al Jazeera English debuted a new major graphics package for the first time since the channel launched to coincide with remodeled main Doha studio, the last main studio of the channel's three in Doha, London, and Washington D.C. to receive an upgrade since the channel's launch in 2006.[19][20]

Al Jazeera America

Main article: Al Jazeera America

On 3 January 2013, Al Jazeera Media Network announced that it had purchased Current TV in the United States and would be launching an American news channel. 60% of the channel's programming would be produced in America while 40% would be from Al Jazeera English.[21][22][23] That was later changed at the request of pay-television providers to almost 100% American programing.[24] Regardless, Al Jazeera America maintained a close working relationship with Al Jazeera English. The channel aired Newshour in the morning and midday hours and cut to live Al Jazeera English coverage of large breaking international news stories outside of that. Al Jazeera English programmes Witness, Earthrise, The Listening Post, Talk To Al Jazeera, Al Jazeera Correspondent and 101 East along with Al Jazeera Investigates regularly aired on Al Jazeera America.

On 13 January 2016, Al Jazeera America announced that the network would be terminated on 12 April 2016, citing the "economic landscape".[25]

Al Jazeera UK

In 2014, Al Jazeera moved its UK London operations including its newsroom, studios and shows from Knightsbridge to its new space on floor 16 of The Shard.[26] The last day of broadcasting from the Knightsbridge studios was September, 12th 2014. The space was officially opened on 3 November 2014, with the first Newshour broadcast on 10 October 2014. The new facility is capable of running an entire channel, independently of the Doha hub.

In 2013 Al Jazeera Media Network began planning a new channel called Al Jazeera UK. If launched, the British channel would broadcast for five hours during prime time as cut-in UK content aired on Al Jazeera English.[27]

Programmes

In addition to those listed below, Al Jazeera English runs various programmes that are either entirely non-recurrent or consist of just a limited number of parts (miniseries format known as Special Series). All self-owned programmes, including former shows are shown in their entirety on Al Jazeera's website and YouTube. Licensed documentaries are available only on the website for a limited period of time, however. Currently running programmes on the channel are:[28][29]

Former programmes

These include programmes that have not had a new episode announced since 2014.

International bureaux

In addition to its two main broadcast centres, Al Jazeera English itself has 21 bureaux around the world that gather and produce news. It also shares resources with its Arabic-language sister channel's 42 bureaux, Al Jazeera Balkan's bureaux and Al Jazeera Turk's bureaux for 70 bureaux.[36] This is a significant difference from the present trend:

The mainstream American networks have cut their bureaux to the bone.... They're basically only in London now. Even CNN has pulled back. I remember in the '80s when I covered these events there would be a truckload of American journalists and crews and editors and now Al Jazeera outnumbers them all.... That's where, in the absence of alternatives, Al Jazeera English can fill a vacuum, simply because we're going in the opposite direction.

— Tony Burman, former managing director, AJE[37]

Al Jazeera presenter may also alternate between broadcast centres. All channels also share English-speaking correspondents with Al Jazeera Arabic, Al Jazeera Turk and Al Jazeera Balkans and vice versa.

Middle East and the Maghreb

Doha broadcast studio in use, November 2011
Doha broadcast studio in use, November 2011

Broadcast Centre: Doha: Al Jazeera English Headquarters
Anchors: Dareen Abughaida, Richelle Carey, Jane Dutton, Adrian Finighan, Martine Dennis, Darren Jordon, Laura Kyle, Raheela Mahomed, Rob Matheson, Sohail Rahman, Folly Bah Thibault
Sports Desk: Andy Richardson

Weather Team: Richard Angwin, Everton Fox, Steff Gaulter

Correspondents & Reporters: Stan Grant (Principal Presenter);[38] Hoda Abdel-Hamid, Zeina Khodr (Lebanon), Imran Khan (Palestine), Jamal Elshayyal, Clayton Swisher

Countries and Bureaux:

Sub-Saharan Africa

Correspondents:
West Africa: Nicolas Haque (Senegal); Ahmed Idris & Yvonne Ndege (Nigeria);
East Africa: Catherine (Wambua-)Soi;
Southern Africa: Haru Mutasa; Tanya Paige;

Countries and Bureaux:

Europe

The Shard, home to Al Jazeera English's London hub
The Shard, home to Al Jazeera English's London hub

Broadcast Centre: London: The Shard
Anchors: Felicity Barr, Julie MacDonald, Maryam Nemazee, Barbara Serra, Lauren Taylor
Programme presenter: Richard Gizbert

Correspondents & Reporters: Neave Barker, Natacha Butler (Paris), Paul Brennan, Rory Challands (Moscow), David Chater, Dominic Kane (Berlin), Robin Forestier-Walker (former CIS), Sonia Gallego, Emma Hayward, Laurence Lee (UK), Barnaby Phillips, John Psaropoulos (Greece), Jacky Rowland

Countries and Bureaux:

Americas

Broadcast Centre: Washington, D.C.: 1200 New Hampshire Avenue, NW[39]
Programme Hosts: Femi Oke & Malika Bilal; Marc Lamont Hill; and Josh Rushing, Sebastian Walker & Wab Kinew

Correspondents & Reporters:
North America: James Bays, Gabriel Elizondo, Alan Fisher, Kimberly Halkett, Daniel Lak, Shihab Rattansi, Rob Reynolds, Kristen Saloomey, Casey Kauffman
South America: Lucia Newman

Countries and Bureaux

Indo-Pacific

Correspondents & Reporters: Jamela Alindogan (Philippines), Katrina Yu (China), Steve Chao, Rob McBride (Korea & Japan), Jennifer Glasse (Afghanistan), Divya Gopalan (Hong Kong), Wayne Hay, Kamal Hyder (Pakistan), Florence Looi (Malaysia), Jessica Washington (Indonesia), Shamim Chowdhury

Countries and Bureaux:

Staff

Management

Managing director
This list related to film, television, or video is incomplete; you can help by adding missing items. (October 2021)

On-air staff

Al Jazeera English uses a combination of full-time 'staffers' and local freelancers. So long as the journalists are appearing – or are providing credited commentaries – regularly on-air, no distinction has been made as to their contractual arrangements. However, those who have received a recent on-air profile and whose names therefore appear in bold, may well be assumed to be on the staff.

Current

On-air staff currently working for the station (previous employer in brackets) include:[42]

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
V
W
Also:
Strands:
And:
Al Jazeera Media Network correspondents also appearing on AJE:

Key

AJI Unit – Al Jazeera Investigative Unit

Former presenters and correspondents

Those who have retired, died, left, or resigned from Al Jazeera Media Network completely.

Al Jazeera America:

Recruitment

Al Jazeera English Newsroom
Al Jazeera English Newsroom

The late veteran British broadcaster David Frost joined Al Jazeera English in 2005[43] to host his show Frost Over the World.

Former BBC and CNN anchor Riz Khan, who previously had been the host of the CNN talk show Q&A, also joined. He hosts his shows Riz Khan and Riz Khan's One on One.

Former U.S. Marine Josh Rushing joined Al Jazeera in September 2005.[44] He had been the press officer for the United States Central Command during the 2003 Invasion of Iraq, and in that role had been featured in the documentary Control Room. When subsequently joining Al Jazeera, Rushing commented that "In a time when American media has become so nationalized, I'm excited about joining an organization that truly wants to be a source of global information...."[45] Rushing worked from the Washington DC broadcasting centre until the formation of Al Jazeera America, he now works from AJAM's San Francisco hub.

Former CNN and BBC news anchorwoman and award-winning journalist Veronica Pedrosa also joined the team,[46] along with CNN producer James Wright, and Kieran Baker, a former editor and producer for CNN, who had been acting general manager, Communications and Public Participation for ICANN. On 2 December 2005, Stephen Cole, a senior anchor on BBC World and Click Online presenter, announced he was joining Al Jazeera International.[47]

The network announced on 12 January 2006 that former Nightline correspondent Dave Marash would be the co-anchor from their Washington studio. Marash described his new position as "the most interesting job on Earth".[48] On 6 February 2006, it was announced that the former BBC reporter Rageh Omaar would host the weeknight documentary series, Witness.[49]

The managing director for Al Jazeera English was previously Tony Burman, who replaced Nigel Parsons in May 2008.[50] The current managing director is Al Anstey.

In mid 2014 Al Jazeera English froze employment of both permanent and freelance staff for its Qatar network and cut freelance pay rates by 30-40% without warning, while at the same time Al Jazeera lodged a $150 million claim for compensation against Egypt, arguing that by arresting and attacking Al Jazeera journalists, seizing the broadcaster's property and jamming its signal, the Egyptian government has violated its rights as a foreign investor in the country and put the $90 million it has invested in Egypt since 2001 at risk.

Al Jazeera Investigative Unit

This section relies too much on references to primary sources. Please improve this section by adding secondary or tertiary sources. (September 2022) (Learn how and when to remove this template message)

Formed in 2010, in its own words: the role of Al Jazeera Investigations is not to report the news, but to make the news.

The Unit, is based at the Network headquarters in Doha, but also has representation in London and Washington, DC. The unit is an Al Jazeera Media Network asset and its reports appear equally on the other channels, tailored appropriately for the relevant language and audience. The documentaries are presented as specials under their own strand: Al Jazeera Investigates.

The Unit's investigations have included the documentary What Killed Arafat? which explains how Yasser Arafat died. This film won a CINE Golden Eagle Award and was nominated for a BAFTA. In 2013, Al Jazeera released a follow-up named "Killing Arafat" which revealed findings of scientific analysis of the exhumed remains of the Palestinian leader that discovered traces of polonium in his bones. The Arafat findings led news agendas globally.

Other major[citation needed] investigations have included:

The current manager of Investigative Journalism for the Al Jazeera Media Network is Phil Rees. Before that, it was Clayton Swisher. Other leading figures include: Peter Charley, Will Thorne, Deborah Davies, Will Jordan, Simon Boazman, David Harrison, Kevin Hirten, James Kleinfeld and Jason Gwynne.[citation needed]

Availability

The channel is available in many countries,[54] mostly via satellite, sometimes via cable. The channel is also available online.[55] Al Jazeera English provides a free HD stream on its website for unlimited viewing.[17] It is available free worldwide. They also provide a free stream on their YouTube page.[18] Previously, before Al Jazeera provided an official stream, a low quality RealVideo stream was available for viewing. Al Jazeera news segments are frequently included on the American public television program Worldfocus. Al Jazeera can also be streamed on any iOS or Android device with an internet connection using a free application.[56]

Al Jazeera English is also available on connected TV and OTT streaming services like Pluto TV and Haystack News.

Along with a free unlimited high-quality stream on the official Al Jazeera English website, Online subscriptions allowing unlimited viewing may be purchased from Jump TV,[57] RealPlayer,[58] and VDC.[59] Headlines from Al Jazeera English are available on Twitter.[60]

Al Jazeera English's website also contains news reports and full episodes of their programs that can be viewed for free on their website. The videos are hosted by YouTube, where viewers can also go to find the videos.[61][62]

Europe

Al Jazeera English is available in the UK and Ireland on Freeview channel 235, Sky channels 513 and 880, Freesat channel 203 and Virgin Media channel 622.

The channel initially began test streaming Al Jazeera English (then called "Al Jazeera International") in March 2006 on Hot Bird, Astra 1E, Hispasat, AsiaSat3S, Eutelsat 28A and Panamsat PAS 10. Telenors Thor, Türksat and Eutelsat 25A were added to the satellites carrying it. Eutelsat 28A carried the test stream on frequency 11.681 under the name "AJI".

Africa

Al Jazeera English is available in Sub Saharan Africa mainly via DStv and StarTimes' satellite and terrestrial TV platforms. It is also available FTA on satellites like Belintersat 51.5°E and Nilesat 201. In Northern Africa, Al Jazeera English is available on telcos like Etisalat. It is also available via satellite, on Badr°26E and various local cable operators.

Oceania

In New Zealand, Al Jazeera English is available 24 hours a day on Freeview (New Zealand) channel 16 and Sky (New Zealand) channel 90. From October 2013, Freeview (New Zealand) broadcast on the Kordia operated free-to-air DVB-T terrestrial network. Prior to the December 2012 analog switchoff Triangle TV re-broadcast various Al Jazeera programmes in Auckland on its free-to-air UHF channel. TV One was going to replace BBC World with this service during their off-air hours of 01:30 to 06:00 from 1 April 2013, however opted to run infomercials instead.

Asia

In April 2010, Al Jazeera English was taken off air in Singapore Singtel TV with unspecified reasons, according to the official Al Jazeera English website.[citation needed]

On 7 December 2010, Al Jazeera said its English language service has got a downlink license to broadcast in India. Satellite and cable companies would therefore be allowed to broadcast Al Jazeera in the country.[63] The channel launched on Dish TV in November 2011,[64] and is considering a Hindi-language channel.[65] Tata Play satellite service broadcasts this on Channel 637 (SD) in India.[66]

Americas

On 26 November 2009, the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission approved "a request to add Al Jazeera English (AJE) to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis and amends the lists of eligible satellite services accordingly".[12][13] Al Jazeera English became available on Rogers Cable, Videotron and Bell Satellite TV on 4 May 2010.[67]

Al Jazeera English's coverage of the Egyptian Revolution of 2011 led to calls for the channel to be aired in the U.S.
Al Jazeera English's coverage of the Egyptian Revolution of 2011 led to calls for the channel to be aired in the U.S.

Al Jazeera English is available via satellite across all of North America free to air via Globecast on Galaxy 19 on the Ku band in DVB format. As of 2011, only a small number of Americans were able to watch the channel on their televisions.[68] Among the markets where it was available were Bristol County, Rhode Island, Toledo and Sandusky, Ohio, Burlington, Vermont, Houston, Texas, and Washington, DC.[69] Industry giant Comcast originally planned to carry Al Jazeera English in 2007, but reversed its decision shortly before the channel's launch, citing "the already-saturated television market".[70] The two major American satellite providers, DirecTV and Dish Network, had similar plans but also changed their minds, with speculation that the decision may have been influenced by allegations by the Bush administration of "anti-American bias" in the channel.[71]

With Al Jazeera's coverage of the Egyptian Revolution of 2011, the channel drew acclaim and received renewed attention. The New York Times reported on 1 February 2011 that 1.6 million U.S. viewers had tuned in via Internet stream, and stated that new discussions were underway with carriers.[72] The following month, it was announced that Al Jazeera entered carriage negotiations with Comcast and Time Warner Cable.[73] Salon.com described the channel's English-language coverage as "mandatory viewing for anyone interested in the world-changing events currently happening in Egypt",[74] while Huffington Post contributor Jeff Jarvis claimed it was "un-American" for operators to not carry the network.[75] When Al Jazeera covered the Libyan Civil War, U.S. Secretary of State Hillary Clinton noted an increasing American audience for the network, saying that "viewership of Al Jazeera is going up in the United States because it's real news. You may not agree with it, but you feel like you're getting real news around the clock instead of a million commercials and—you know—arguments between talking heads and the kind of stuff that we do on our news which—you know—is not particularly informative to us, let alone foreigners."[76]

On 1 February 2011, Internet appliance Roku posted on its Facebook page that the English-language Al Jazeera Live would be streaming on Roku devices through a private channel called Newscaster and also through the BBC channel. It permitted the announcement following unrest in Egypt[clarification needed] so American viewers can watch the latest events going on in the Middle East. A Roku user must add the private channel Newscaster from the Roku website.[77]

On 1 August 2011, Al Jazeera English began airing 23 hours a day in New York City as part of a sublet agreement with cable channel RISE, a former Spanish-language network, which is carried on WRNN-TV's DT2 subchannel (the other hours were used to meet FCC E/I and local programming guidelines). The network aired on Time Warner Cable on channel 92 and on Verizon FiOS on channel 481.[78]

On 2 January 2013, Al Jazeera announced that it had acquired the U.S.-based cable TV channel Current TV for a reported $500 million. With this acquisition, Al Jazeera launched a new channel, called Al Jazeera America, with a heavy dose of U.S. domestic news along with Al Jazeera English programming and news, to an estimated 40 million U.S. households—putting it in direct competition with CNN, MSNBC and Fox News Channel.

Due to contracts with U.S. cable and satellite carriers for Al Jazeera America the official Al Jazeera English live stream was geo-blocked in the United States on 18 August 2013. With the launch of Al Jazeera America, Al Jazeera English was excluded from all US services carrying or providing the channel, including YouTube, with Al Jazeera America material replacing all Al Jazeera English video content and live streams. Most Al Jazeera English video content was no longer officially available in the United States.

In April 2014 the Al Jazeera English show Empire wasn't geo-blocked in the United States. Shortly after the programs Indian Hospital, Viewfinder, Lifelines: The Quest for Global Health and Head to Head were available also. These programs were the only AJE shows officially non-geoblocked for American viewing during the time that Al Jazeera America was in existence.

With the closure of Al Jazeera America in April 2016 it was expected that the official live stream of Al Jazeera English and access to its programmes would eventually be restored to the United States.[79][80] The online live stream of Al Jazeera English was made available to viewers in the United States once again in September 2016.

Controversies

Al Jazeera English journalists Egyptian detainment

Main article: 2013–15 detention of Al Jazeera journalists by Egypt

In December 2013, three Al Jazeera English journalists (Peter Greste, Mohamed Fahmy and Baher Mohamed) were arrested in their Cairo Marriott hotel rooms and detained on charges of delivering "false news" and "aiding a terrorist organization" in Egypt following the 2013 Egyptian coup d'état. Al Jazeera was one of several websites to which the Egyptian government blocked access after accusing the network of ties to the Muslim Brotherhood, which was removed from power during the 2013 coup. Egypt has been accused of limiting freedom of expression in an attempt to suppress opposition to President Abdel Fattah el-Sisi.[81]

Al Jazeera, BBC and other news organizations launched the Twitter and social media campaign #FreeAJStaff. Calls from the United Nations, European Union and the United States for the journalists' release were ignored.

Greste, Fahmy and Mohamed had trials adjourned more than ten times. Questionable evidence included video from other news organizations claiming to be from Al Jazeera English, inaudible audio recordings, pictures from a family vacation, a music video and video of sheep.[82]

On 23 June 2014, the journalists were found guilty. Greste and Fahmy were sentenced to seven years in prison, while Mohamed was sentenced to 10 years. The ruling was denounced by fellow journalists, including some at BBC, CNN and ABC News Australia. World leaders from Australia, Canada, United States, United Nations, Switzerland and the United Kingdom deemed the trials politically motivated and called the ruling an attack on freedom of the press. United States Secretary of State John Kerry had been assured of press freedom in Egypt by al-Sisi a day earlier.[83][84]

Calls for amnesty, clemency and pardons by various governments and news agencies were ignored by the Egyptian government, who said their justice system was independent.[85] There were also calls for the United States to end or suspend funding for the Egyptian military in response to the case.

Greste was released from prison and deported to Australia on 1 February 2015.[86]

On 29 August 2015, Fahmy, Greste and Mohamed were sentenced to three years in prison in a decision heavily criticized internationally.[87] The Government of Canada worked to have Fahmy pardoned and deported.[88] On 23 September 2015, Fahmy and Mohamed were pardoned by el-Sisi, along with 100 other people, and released from prison.[89]

Expulsion from China

Al Jazeera English's longtime China correspondent Melissa Chan was expelled from the country in 2012.[90] The Chinese government did not provide any public reasons but was known to have been unhappy over a documentary the channel had aired on China's prison system.[91][92][93] On 8 May 2012, reporters from the Beijing press corps asked about the expulsion at the Chinese Foreign Ministry's daily press briefing. Officials did not provide an explanation, and deleted most of the questions when they published their official transcript.[94] Chan later worked at Al Jazeera America.[95]

Criticism

Main article: Al Jazeera controversies and criticism

As with Al Jazeera's Arabic counterpart, the network has received criticism from having bias from several sides.

Allegations of anti-American bias

Emmy award-winning journalist Dave Marash, who served as a veteran correspondent for ABC's Nightline, resigned from his position as Washington anchor for Al Jazeera English in 2008. Marash cited "reflexive adversarial editorial stance" against Americans and "anti-American bias".[96][97]

According to the media scholar Marwan M. Kraidy, when launching the English network, Al Jazeera framed the new channel as a competitor to BBC and CNN, but with coverage oriented towards the Global South.[98]

It is often unclear whether recent discussions of anti-American bias at Al Jazeera are referring also to Al Jazeera English or only to Al Jazeera's Arabic-language channel.[original research?] There are significant differences in tone between the English and Arabic-language channels. (According to bilingual Palestinian journalist Daoud Kuttab, "The English channel uses more neutral terminology; the Arab channel is much harsher.")[99] An example of this is a 2011 claim by Bill O'Reilly that Al Jazeera is "anti-Semitic" and "anti-American" and a subsequent defense of Al Jazeera against these claims made by former Al Jazeera English anchor Dave Marash on the O'Reilly Factor.[99][100] Another example concerns statements by former US Secretary of Defense Donald Rumsfeld, who in April 2004 denounced Al-Jazeera's Arabic-language coverage of the Iraq War as "vicious, inaccurate and inexcusable", but took a more conciliatory tone in a 2011 interview for Frost Over The World, Al Jazeera English's news and public affairs program hosted by David Frost, praising the network as "an important means of communication in the world".[101] The government of which Rumsfeld was part had deliberately targeted Al Jazeera journalists in Iraq and Afghanistan, and discussed bombing its headquarters in Doha.[102][page needed]

On 12 October 2008, Al Jazeera English broadcast interviews with people attending a Sarah Palin United States presidential election rally in St. Clairsville, Ohio, with interviewees making comments about Barack Obama such as "he regards white people as trash" and "I'm afraid if he wins, the blacks will take over"...The report received over two million views on YouTube.[103] Following this, The Washington Post ran an op-ed,[104] claiming the news channel was deliberately encouraging "anti-American sentiment overseas",[104] which was criticized by Al Jazeera as "a gratuitous and uninformed shot at Al Jazeera's motives", as the report was just one of "hundreds of hours of diverse coverage".[105] Criticism of an Anti-American bias has been dwindling as their coverage of the Arab Spring received wide acclaim and calls for the network to be added to U.S. television.[106]

Subsequent endeavours have been seen as tests by Al Jazeera to see whether it can get rid of the hostility Americans feel toward it.[original research?] One example was a day's worth of special coverage marking the 10th anniversary of the terrorist attacks of 11 September 2001.[107] Al Jazeera has also launched The Stream, a show based in Washington D.C. that discusses social media, which targets an American audience.[108][109] On 2 January 2013, Al Jazeera purchased the American channel Current TV and rebranded as Al Jazeera America in August 2013.[22][110]

On 13 January 2016, Al Jazeera America announced that the network would be terminated on 12 April 2016, citing the "economic landscape".[25]

Awards

Main article: List of awards awarded to Al Jazeera English

As of May 2017, Al Jazeera English has won more than 150 prizes, medals and awards.[111]

See also

Competitors

References

  1. ^ Habib Toumi (13 July 2011). "Al Jazeera turning into private media organisation". Gulf News. Archived from the original on 12 July 2021. Retrieved 15 February 2021.
  2. ^ Bridges, Scott (19 October 2012). "How Al Jazeera took on the (English-speaking) world". Archived from the original on 24 January 2021. Retrieved 13 January 2021.
  3. ^ "Al-Jazeera Says Its English-Language News Channel Will Launch November 15". The Post-Star. 1 November 2006. Archived from the original on 7 October 2009.
  4. ^ Lumpur, Kuala (12 April 2006). "Al Jazeera International targets June launch". The Star. Archived from the original on 14 May 2006.
  5. ^ "The Challenges of Working at Al-Jazeera". NPR. Talk of the Nation. 26 June 2006. Archived from the original on 18 May 2019. Retrieved 4 April 2018.
  6. ^ Holmwood, Leigh (14 November 2006). "Al-Jazeera Renames English-Language Channel". MediaGuardian. Archived from the original on 1 December 2016. Retrieved 10 December 2016.
  7. ^ "Al-Jazeera English hits airwaves". BBC News. 15 November 2006. Archived from the original on 6 March 2007. Retrieved 18 November 2006.
  8. ^ Cohen, Noam (1 January 2009). "Al Jazeera provides an inside look at Gaza conflict". The New York Times. Archived from the original on 22 July 2016. Retrieved 21 February 2017.
  9. ^ "Al-Jazeera English Struggles For U.S. Audience". NPR. 24 February 2009. Archived from the original on 1 December 2017. Retrieved 4 April 2018.
  10. ^ "Demand Al Jazeera". Al Jazeera English. Archived from the original on 2 February 2011.
  11. ^ "Al Jazeera English launches on New York cable". The Spy Report. 2 August 2011. Archived from the original on 5 December 2011. Retrieved 2 August 2011.
  12. ^ a b "Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2009-725: Addition of Al Jazeera English to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis". Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. 26 November 2009. Archived from the original on 29 November 2009. Retrieved 26 November 2009.
  13. ^ a b DeMara, Bruce (26 November 2009). "Al Jazeera in Canada on Brink of Approval". Toronto Star. Archived from the original on 12 July 2021. Retrieved 23 April 2010.
  14. ^ "Al-Jazeera becomes the face of the frontline". Financial Times. 13 January 2009.
  15. ^ "Israel pushes further into Gaza". Al Jazeera. 13 January 2009. Archived from the original on 8 October 2012. Retrieved 13 November 2011.
  16. ^ Shihab-Eldin, Ahmed (5 January 2009). "Al Jazeera English Beats Israel's Ban on Reporters in Gaza with Exclusive Coverage". The Huffington Post. Archived from the original on 7 April 2009. Retrieved 15 April 2009.
  17. ^ a b LIVE - Al Jazeera English Archived 15 January 2021 at the Wayback Machine Al Jazeera English
  18. ^ a b Al Jazeera English's Channel Archived 13 February 2014 at the Wayback Machine YouTube
  19. ^ Al Jazeera English (Photo gallery).
  20. ^ "Al Jazeera English revamp". Association for International Broadcasting. 3 January 2020. Archived from the original on 12 July 2021. Retrieved 15 January 2021.
  21. ^ Al Jazeera buys Al Gore's Current TV Archived 30 October 2014 at the Wayback Machine CNN, 3 January 2013
  22. ^ a b "Al Jazeera buys US channel Current TV". Al Jazeera. 2 January 2013. Archived from the original on 3 January 2013. Retrieved 2 January 2013.
  23. ^ Al Jazeera targets US expansion after buying Current TV Archived 20 August 2013 at the Wayback Machine BBC News, 3 January 2013
  24. ^ Stelter, Brian (26 May 2013). "American Al Jazeera Channel Shifts Focus to U.S. News". The New York Times. Archived from the original on 2 March 2017. Retrieved 21 February 2017.
  25. ^ a b "Al Jazeera America to Shut Down". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 16 January 2016. Retrieved 13 January 2016.
  26. ^ "Occupiers". The Shard. Archived from the original on 2 May 2019. Retrieved 2 October 2019.
  27. ^ "Al Jazeera reinforces its global position with French news channel". BroadcastPro ME. 21 March 2013. Archived from the original on 7 November 2014. Retrieved 16 December 2014.
  28. ^ Programmes Archived 12 November 2011 at the Wayback Machine Al Jazeera English
  29. ^ Programme Schedule Al Jazeera English
  30. ^ Counting the Cost Archived 15 December 2014 at the Wayback Machine Al Jazeera English
  31. ^ About Empire Archived 10 November 2011 at the Wayback Machine Al Jazeera English
  32. ^ "Sorry, we have been unable to progress your journey". Archived from the original on 12 July 2021. Retrieved 11 July 2021.
  33. ^ "'My Zimbabwe is greatly misunderstood': Writer Petina Gappah | My Zimbabwe". Archived from the original on 11 July 2021. Retrieved 11 July 2021.
  34. ^ "My Zimbabwe | Programs Site Menu Title | al Jazeera". Archived from the original on 9 July 2021. Retrieved 11 July 2021.
  35. ^ "Al Jazeera English launches new current affairs program on U.S. politics". Al Jazeera. Archived from the original on 24 October 2019. Retrieved 24 October 2019.
  36. ^ "Global Presence". Al Jazeera Media Network. Archived from the original on 24 November 2018. Retrieved 24 November 2018.
  37. ^ Broadcaster of the Year Archived 2 August 2010 at the Wayback Machine Adbusters, 7 January 2010
  38. ^ Suleiman, Omar (26 January 2020). "Stan Grant". Al Jazeera. Archived from the original on 15 February 2020. Retrieved 15 February 2020.
  39. ^ "SIGAL Completes Interior Build-Out of Al Jazeera Washington, DC Bureau". Sigal Construction Corporation. Archived from the original on 22 April 2016. Retrieved 13 April 2016.
  40. ^ "A presentation by Giles Trendle, Managing Director of Al Jazeera English". 24 January 2020. Archived from the original on 5 August 2020. Retrieved 6 July 2020.
  41. ^ "Giles Trendle named Al Jazeera English's acting MD". www.aljazeera.com. Archived from the original on 5 June 2020. Retrieved 6 July 2020.
  42. ^ News anchors: Doha, Kuala Lumpur, London, Washington[dead link] Al Jazeera English
    News presenters – Doha[dead link] Al Jazeera
    Doha-based news presenters; press release with additional information Al Jazeera
    News presenters – Kuala Lumpur Al Jazeera
    News presenters – London Al Jazeera
    News presenters – Washington Al Jazeera
    Programme presenters[dead link] Al Jazeera
    Other news and programme presenters Al Jazeera
  43. ^ "David Frost Joins al-Jazeera TV" Archived 3 November 2005 at the Wayback Machine BBC News, 7 October 2005
  44. ^ Nick Madigan and Annie Linskey Mission of Former Marine: Arab TV MediaChannel.org via Wayback Machine, 18 August 2005
  45. ^ "Josh Rushing, Former U.S. Marine, Joins Al Jazeera International" Archived 11 February 2007 at the Wayback Machine AMEInfo, 22 September 2005
  46. ^ "Veronica Pedrosa joins Al Jazeera". 20 November 2005. Archived from the original on 14 June 2006. Retrieved 3 June 2006.
  47. ^ Chris Tryhorn BBC's "'Peter Pan' Joins al-Jazeera" Archived 2 February 2017 at the Wayback Machine MediaGuardian, 2 December 2005
  48. ^ "Former 'Nightline' Reporter Joins English-Language Al Jazeera" Archived 20 November 2010 at the Wayback Machine Los Angeles Times, 13 January 2006
  49. ^ Whitworth, Damien "Farewell to the Front Line (For Now)"The Times, 7 February 2006 (subscription required) "The Times & the Sunday Times". Archived from the original on 12 July 2021. Retrieved 12 July 2021.((cite web)): CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  50. ^ Chris Tryhorn "Burman Named al-Jazeera English MD" Archived 7 March 2016 at the Wayback Machine guardian.co.uk, 14 May 2008
  51. ^ Al Jazeera, Investigation Unit. "Unprecedented leak exposes inner workings of UK Labour Party". www.aljazeera.com. Retrieved 27 September 2022.
  52. ^ "Damning leaks claim Jeremy Corbyn secretly brought down by party officials". DAWN.COM. 25 September 2022.
  53. ^ "The Labour Files". Al Jazeera Investigative Unit. Al Jazeera English. Retrieved 27 September 2022.
  54. ^ "How to watch Al Jazeera English on TV". Al Jazeera English. Archived from the original on 19 May 2017. Retrieved 19 May 2017.
  55. ^ "AJE - Al Jazeera English". 9 January 2012. Archived from the original on 9 January 2012.
  56. ^ "Al Jazeera Connect". Al Jazeera English. Archived from the original on 19 May 2017. Retrieved 19 May 2017.
  57. ^ Al Jazeera Jump TV Archived 19 January 2010 at the Wayback Machine
  58. ^ Al Jazeera RealPlayer Archived 20 May 2009 at the Wayback Machine
  59. ^ "VDC Corporation". VDC. 1 November 2011. Archived from the original on 14 October 2011. Retrieved 14 November 2011.
  60. ^ Al Jazeera English Archived 25 January 2016 at the Wayback Machine Twitter
  61. ^ Now on YouTube: The Latest News From Al Jazeera, in English Archived 3 February 2017 at the Wayback Machine The New York Times, 16 April 2007
  62. ^ Al Jazeera English Archived 3 October 2014 at the Wayback Machine YouTube
  63. ^ Machado, Kenan (7 December 2010). "Al Jazeera English to Broadcast in India". The Wall Street Journal. Archived from the original on 10 October 2017. Retrieved 3 August 2017.
  64. ^ Al Jazeera English begins broadcasting in India via Dish TV Archived 16 December 2014 at the Wayback Machine MediaME, 18 November 2011
  65. ^ Al Jazeera English to be available in India IBN Live, 17 November 2011
  66. ^ "Channel List - Tata Sky" (PDF). Archived (PDF) from the original on 17 January 2021. Retrieved 16 November 2020.
  67. ^ DeMara, Bruce (4 May 2010). "Al Jazeera English on the air in Canada". Toronto Star. Archived from the original on 8 May 2010. Retrieved 23 May 2010.
  68. ^ Sirota, David (28 January 2011). "Why can't we watch Al Jazeera?". Salon. Archived from the original on 17 September 2011. Retrieved 14 November 2011.
  69. ^ "Burlington One of Few Places to Air Al Jazeera" Associated Press, 22 April 2007 Archived 28 September 2007 at the Wayback Machine
  70. ^ "Al Jazeera Meets American Resistance". Bloomberg BusinessWeek. 3 April 2006. Archived from the original on 11 August 2007. Retrieved 29 August 2007.
  71. ^ Americans Should Be Able to See al-Jazeera English TV Archived 10 September 2009 at the Wayback Machine Global Policy Forum, 30 November 2006
  72. ^ Stelter, Brian (31 January 2011). "Al Jazeera English Finds an Audience". The New York Times. Archived from the original on 22 July 2016. Retrieved 21 February 2017.
  73. ^ Al Jazeera in Talks With Comcast, Time Warner Archived 5 March 2011 at the Wayback Machine, Fast Company, 2 March 2011
  74. ^ Sirota, David (28 January 2011). "Al Jazeera's Egypt coverage embarrasses U.S. cable news channels". Salon. Archived from the original on 6 September 2011. Retrieved 14 November 2011.
  75. ^ We Want Our Al Jazeera English Now Archived 1 February 2011 at the Wayback Machine The Huffington Post, 30 January 2011
  76. ^ Bauder, David. "Clinton Media Criticism Buoys Al-Jazeera". ABC News. Associated Press. Archived from the original on 8 March 2011. Retrieved 20 March 2011.
  77. ^ Add newscaster[permanent dead link] Roku
  78. ^ THR Staff (1 August 2011). "Al Jazeera English Begins Airing in New York City". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 13 February 2012. Retrieved 8 September 2011. Al Jazeera English began airing in New York City 23 hours a day Monday in a sublet agreement on cable channel RISE
  79. ^ "Al-Jazeera streaming service for US". advanced-television.com. 22 July 2016. Archived from the original on 21 September 2016. Retrieved 16 September 2016.
  80. ^ "Al Jazeera to launch English language digital streaming service in U.S." Reuters. 21 July 2016. Archived from the original on 7 November 2017. Retrieved 5 November 2017.
  81. ^ AFP (25 May 2017). "Sisi's Egypt cracks down on news websites". Archived from the original on 26 January 2018. Retrieved 25 January 2018.
  82. ^ "9 Ludicrous Pieces of Evidence Used in Egypt To Jail Al Jazeera Journalists". The Huffington Post UK. 23 June 2014. Archived from the original on 12 January 2015. Retrieved 16 December 2014.
  83. ^ Loveluck, Louisa. "David Cameron 'appalled' as Egypt sentences Al Jazeera journalists to seven years in prison". The Daily Telegraph. Archived from the original on 3 December 2017. Retrieved 4 April 2018.
  84. ^ "Secretary Kerry: Prison sentences for Al Jazeera reporters 'deeply disturbing set-back' for Egypt". Big News Network. 23 June 2014. Archived from the original on 26 October 2014.
  85. ^ Kingsley, Patrick (24 June 2014). "Egyptian president ignores Obama call for clemency over al-Jazeera journalists". The Guardian. Archived from the original on 25 February 2017. Retrieved 10 December 2016.
  86. ^ Kingsley, Patrick (1 February 2015). "Al-Jazeera journalist Peter Greste deported from Egypt". The Guardian. Archived from the original on 25 February 2017. Retrieved 10 December 2016.
  87. ^ "Egypt jails al-Jazeera journalists". BBC News. 29 August 2015. Archived from the original on 29 August 2018. Retrieved 21 June 2018.
  88. ^ "Canada has asked Egypt to pardon jailed journalist, lawyer Amal Clooney says". CBC. Archived from the original on 31 August 2015. Retrieved 30 August 2015.
  89. ^ "Al Jazeera journalists freed from Egypt prison". Al Jazeera. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 23 September 2015.
  90. ^ "Al Jazeera closes English-language bureau in China after visa denial". CNN. 8 May 2012. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 21 September 2016.
  91. ^ "Slavery: A 21st Century Evil" Archived 9 May 2012 at the Wayback Machine Al Jazeera English 25 March 2012
  92. ^ Michael Wines (7 May 2012). "China Expels Al Jazeera Channel". The New York Times. Archived from the original on 8 May 2012. Retrieved 8 May 2012.
  93. ^ "Al Jazeera English to close China bureau" Archived 8 May 2012 at the Wayback Machine Al Jazeera English 8 May 2012
  94. ^ Chinese Official Questioned About Al Jazeera Reporter's Expulsion Archived 6 December 2014 at the Wayback Machine Voice of America, 8 May 2012
  95. ^ "Melissa Chan". Al Jazeera. Archived from the original on 21 February 2017. Retrieved 21 September 2016.
  96. ^ "Dave Marash: Why I Quit" Archived 20 January 2017 at the Wayback Machine Columbia Journalism Review, 4 April 2008
  97. ^ "Anchor Quits Al Jazeera, Cites Anti-American Tone" Archived 23 August 2012 at the Wayback Machine Ynetnews, 28 March 2008
  98. ^ Marwan Kraidy, Marwan (2008). "Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis". In Kugelman, Michael (ed.). Kuala Lumpur calling: Al Jazeera English in Asia. Washington, DC: Woodrow Wilson International Center for Scholars. ISBN 978-1-933549-44-6. OCLC 326860884.
  99. ^ a b Sherry Ricchiardi (March 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Archived from the original on 20 January 2012. Retrieved 28 July 2012.
  100. ^ "The O'Reilly Factor – Monday, February 14, 2011". Bill O'Reilly. 14 February 2011. Archived from the original on 21 August 2011. Retrieved 14 November 2011.
  101. ^ Vale, Paul (30 September 2011). "Donald Rumsfeld Tells Al Jazeera 'I Am Delighted You Are Doing What You Are Doing'". The Huffington Post UK. Archived from the original on 12 January 2012. Retrieved 7 April 2012.
  102. ^ Miles, Hugh (2006). Al-Jazeera : how Arab TV news challenged the world. London: Abacus. ISBN 0-349-11925-2. OCLC 224996796.
  103. ^ Kauffman, Casey (13 October 2008). Misconceptions of Obama fuel Republican campaign. Al Jazeera. Archived from the original on 21 December 2021 – via YouTube.
  104. ^ a b King, Colbert I. (18 October 2008). "A Rage No One Should Be Stoking". The Washington Post. Archived from the original on 4 April 2019. Retrieved 23 August 2017.
  105. ^ Burman, Tony (25 October 2008). "Letter to The Washington Post". Archived from the original on 3 January 2012. Retrieved 16 December 2014.
  106. ^ "Al-Jazeera goes from bad guy to good guy in the US". Deutsche Welle. 10 February 2011. Archived from the original on 16 January 2012. Retrieved 28 January 2012.
  107. ^ Bauder, David (8 September 2011). "Al Jazeera English maps out 9/11 coverage". Bloomberg BusinessWeek. Associated Press. Archived from the original on 31 January 2012. Retrieved 28 January 2012.
  108. ^ Teemu Henriksson (19 April 2011). "Al Jazeera takes social media to the airwaves, targeting US audiences in particular". EditorsWebLog.org. World Editors Forum. Archived from the original on 31 January 2012. Retrieved 28 January 2012.
  109. ^ "Al Jazeera launches 'The Stream' social media experiment online". CyberJournalist. 19 April 2011. Archived from the original on 31 January 2012. Retrieved 28 January 2012.
  110. ^ "Why Al Gore sold Current TV to Al Jazeera". theweek.com. 3 January 2013. Archived from the original on 21 February 2020. Retrieved 21 February 2020.
  111. ^ "Awards won by Al Jazeera English". Al Jazeera English. Archived from the original on 18 May 2017. Retrieved 19 May 2017.

Further reading