This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "Ecuavisa" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (January 2021) (Learn how and when to remove this template message)
Ecuavisa
CountryEcuador
Broadcast areaEcuador
Programming
Picture format1080i HDTV
Ownership
OwnerGrupo Alvarado Roca
History
LaunchedMarch 1, 1967
FounderXavier Alvarado Roca
Links
Websitewww.ecuavisa.com
Availability
Terrestrial
Digital VHFChannel 8.1 (Quito)
Channel 2.1 (Guayaquil)

Ecuavisa is an Ecuadorian free-to-air television network that was launched on March 1, 1967 on Quito's channel 8 and Guayaquil's channel 2. It is one of the leading TV networks in the country. The channel has an international feed named Ecuavisa Internacional.

History

The foundations of the main station that would lead to the creation of the current network were held on August 22, 1966, atop Cerro del Carmen, Guayaquil, inspired by the philosophy of the Vistazo magazine. In record time, the building was finished (in four months), as well as the assemblage of the equipment needed for the station (in two months), provided by RCA and General Electric.[1]

Ecuavisa was founded by Xavier Alvarado Roca and began to broadcast on March 1, 1967. The network began broadcasting from Guayaquil and was originally known as Canal 2.[2] The channel received support from Miami's WCKT, owned by Sydney Ansin.

Initially the station only covered Guayaquil on channel 2, but there were plans to start a separate station in Quito on channel 8.[1] On June 21, 1970, Ecuavisa started broadcasting to Quito and the two stations adopted the name Cadena de Unión Nacional (National Unity Network).[1]

In the 1970s, Ecuavisa was able to increase its audience share by premiering new programming and starting broadcasting partnerships with regional providers. Ecuavisa also benefited from the advent of colour television in the decade, competiting with the then rising Teleamazonas in this regard as the country's second color broadcaster.

Many Ecuadorian celebrities participated in Ecuavisa's shows throughout the 1980s and 1990s. During these two decades, the network aired some of Ecuador's top television shows.

In 1994, Ecuavisa started broadcasting a wireless subscription television operator over UHF, Univisa, which was renamed from the initial name Simón Cable sin Cable on November 1, 1994. Univisa used MMDS technology.[1]

During the 2000s, Ecuavisa launched Ecuavisa Internacional, its international feed. The channel is broadcast in the United States on DirecTV and Verizon Fios. In Spain and Latin America, Ecuavisa Internacional is also broadcast as a free-to-air channel on Hispasat satellite.

On May 9, 2013, Ecuavisa launched its own high-definition feed, Ecuavisa HD.

Programming

Ecuavisa dedicates a great portion of its programming to international shows, mainly soap operas from Televisa, Telemundo, TV Globo and ABS-CBN, such as Rubí, El clon, Avenida Brasil and Kadenang Ginto.

Ecuavisa's programming is oriented to family entertainment, educational programs, and soap operas (novelas). In 2007, Ecuavisa is boosting its own productions, with "El hombre de la casa" (a remake of Man about the House) a classic British comedy. Other remakes made are La niñera (The Nanny) and "Kliffor" (a remake of The Cosby Show), that achieved great success in Ecuador's ratings profile.

Ecuavisa has a nightly news broadcast, Televistazo, which is currently the most watched news show in Ecuador. For years, it also aired programming for children, such as Dragon Ball and Doraemon from Japan. Non-anime series for children included Zooboomafoo, Little Robots, Sesame Street and Foster's Home for Imaginary Friends.

In 2015, Ecuavisa came under fire for replacing reruns of Dragon Ball with the local version of Chilean competition show Yingo. This resulted in a mass protest from viewers and a change to the program's timeslot.[3]

Bombing

Main article: Ecuadorian USB bomb attacks

In March 2023, journalists and presenters were targeted in an attack on media personalities. Several journalists received envelopes containing a USB stick. Once the device was plugged into a computer, it would explode.

One of Ecuavisa's television presentors, Lenin Artieda received minor injuries from the blast after one of the devices were plugged into a computer in the newsroom in Guayaquil.[4]

References

  1. ^ a b c d "EL FENÓMENO TELEVISIVO EN EL ECUADOR CASO: ECUAVISA - TC TELEVISIÓN" (PDF). Universidad Andina Simón Bolívar. 2003. Archived (PDF) from the original on May 9, 2012. Retrieved January 10, 2024.
  2. ^ "48 años de credibilidad, historia y alegría | Ecuavisa". www.ecuavisa.com. Archived from the original on March 3, 2015.
  3. ^ "'Dragon Ball Z' ganó una batalla sobre 'Yingo' en las redes".
  4. ^ "Ecuadorian TV presenter wounded by bomb disguised as USB stick".