This article may be expanded with text translated from the corresponding article in Croatian. (June 2021) Click [show] for important translation instructions. Machine translation like DeepL or Google Translate is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Croatian Wikipedia article at [[:hr:Hrvatska radiotelevizija]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|hr|Hrvatska radiotelevizija)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation.
Hrvatska radiotelevizija
TypeTerrestrial radio, television and online
Country
AvailabilityNational; International (via HRT International and hrt.hr)
Founded15 May 1926; 96 years ago (1926-05-15)
TV stations
Radio stations
RevenueIncrease HRK1.397 billion
(c. €188 million) (2014)[1]
HeadquartersZagreb
Broadcast area
Croatia
OwnerGovernment of Croatia
Key people
Kazimir Bačić
Launch date
15 May 1926; 96 years ago (1926-05-15) (Radio)
15 May 1956; 66 years ago (1956-05-15) (Television)
Former names
Radio Televizija Zagreb (1956–1990)[2]
Affiliation(s)European Broadcasting Union
Yugoslav Radio Television
Official website
www.hrt.hr
LanguageCroatian

Hrvatska radiotelevizija (abbr. HRT, English: Croatian Radiotelevision) is Croatia's public broadcasting company. It operates several radio and television channels, over a domestic transmitter network as well as satellite. HRT is divided into three joint companies – Croatian Radio (Hrvatski radio), Croatian Television (Hrvatska televizija) and Music Production (Glazbena proizvodnja), which includes three orchestras (Symphony, Jazz and Tamburitza) and a choir.

The founder of HRT is the Republic of Croatia which exercises its founder's rights through the Croatian Government. Croatian Radio (then Radio Zagreb) was founded on 15 May 1926. This date is considered the date on which HRT was founded. Television Zagreb (today Croatian Television) began broadcasting on 7 September 1956. By the law enacted by the Croatian Parliament on 29 June 1990, Radio Television Zagreb was renamed to Croatian Radiotelevision.

HRT operates as a provider of public broadcasting services, and Croatia provides independent funding in accordance with the Croatian Broadcasting Company Law and the State Aid Rules for Public Broadcasting Services. In carrying out its activities, HRT is independent of any political influence and commercial interest.

On 25 May 2012, HRT's archive of the television and radio program and its collection of musical production were given the status of Croatian cultural heritage.

History

The tower of the Broadcasting Center in Prisavlje in 2013
The tower of the Broadcasting Center in Prisavlje in 2013
A outside broadcast truck owned by HRT
A outside broadcast truck owned by HRT

Croatian Radiotelevision is the direct successor of Radio Station Zagreb (Radio stanica Zagreb) that started broadcasting on 15 May 1926, the first radio station to broadcast in the Balkans.[3] The station was initially a private company, before Radio Zagreb was nationalized on 1 May 1940. During the Independent State of Croatia, the station was known as Hrvatski krugoval. After World War II, it began to operate as a state-owned radio station.

At the end of the first year of operation, Radio Zagreb company had a little over four thousand subscribers.

On the 30th anniversary of the establishment of Zagreb Radio Station, on 15 May 1956, the first television programme was broadcast from the transmitter built at Sljeme. Television Zagreb's first live broadcast aired on 7 September 1956.[4] For the next two years this was the only television broadcasting service in the southeast European area. This was the first TV station in Yugoslavia and would later become a color station in 1972.

In May 1990, following Franjo Tuđman's election victory, he and his ruling Croatian Democratic Union party began a takeover of radio and television stations.[5] In June 1990, the Croatian Parliament renamed the company from Radio Television Zagreb (Croatian: Radiotelevizija Zagreb) to Croatian Radiotelevision (Croatian: Hrvatska radiotelevizija). The HDZ-majority Croatian Parliament soon appointed party loyalists to top managerial and editorial positions on the broadcaster.[6]

The film director Antun Vrdoljak, a Tuđman appointee who was tasked with overseeing the changes, pledged to make HRT into the "cathedral of the Croatian spirit".[6] On 16 September 1991, 300 employees at HRT were fired for "security reasons".[6] According to Miljenko Jergović, formerly of the Croatian independent Feral Tribune, there were three waves of purges at HRT at this time: removal of Serb journalists; removal of "independent-minded, respected and thus dangerous" journalists; and slowly, the removal of those who did not support ultranationalism any longer.[6]

On 1 January 1993, HRT was admitted as a full active member of the European Broadcasting Union (EBU).[2]

The television channels were aired under the name Croatian Television (Croatian: Hrvatska televizija) between 1990 and 1993. Since then, the current name has been used. The radio broadcast unit is referred to as Croatian Radio (Croatian: Hrvatski radio).

Following Tuđman's death and the 2000 election in Croatia which brought Stjepan Mesić to power, attempts at reforming HRT into a more open media were made.[7]

Funding

In 2014, more than 85%[1] of HRT's revenue came from broadcast user fees with each household in Croatia required to pay 79 HRK (~€10) per month for a single television set, with the remainder being made up from limited advertising.[8]

Television

Channels

In the 1980s, there was a third channel called Z3 and later HTV Z3. It was taken off-air on 16 September 1991 when its main transmitter, the Sljeme TV tower, was damaged in an air raid. On 7 November 1994, the channel came back on the air, this time called HRT 3. The channel was later shut down with its frequency de-nationalized and put up for lease in a public tender in 2004 and it has been used by RTL Televizija ever since.

Regional TV channels

Programming

Dnevnik is one of HRT's popular news-programs
Dnevnik is one of HRT's popular news-programs
Studio of Dobro jutro, Hrvatska in 2008
Studio of Dobro jutro, Hrvatska in 2008
HRT vehicles at the 2021 Pula Film Festival.
HRT vehicles at the 2021 Pula Film Festival.

Former shows

Upcoming shows

Radio

Main article: Croatian Radio

Hrvatska radiotelevizija is located in Croatia
Sljeme
Sljeme
Pula
Pula
Split
Split
Osijek
Osijek
Rijeka
Rijeka
Zadar
Zadar
Knin
Knin
Dubrovnik
Dubrovnik
Map of the eight Croatian Radio regional stations

The Croatian Radio (Hrvatski radio) runs three national and eight local (county-level) stations.[12]

National stations

The three national stations are available on FM, DAB+, throughout the country and are streamed live via the Internet.

Regional stations

The mediumwave transmitter at Zadar was at one time one of the most powerful in Europe and at nighttime could be heard throughout most of the continent with JRT (Yugoslav) and later HR (Croatian) programming from Zagreb and Pula. However it was badly damaged during the Serbian shelling of the city in the early 1990s, and has operated on somewhat reduced power since on 1134 kHz. Transmitter was rebuilt in 2004. It consists of 4 masts, every is 132 meters high.[13] It was taken off the air on 1 January 2014.

International service

The Voice of Croatia broadcasts 24 hours a day via the following satellites; in Europe, North Africa, the Middle East on the Eutelsat 13C at 13°E and Eutelsat 16A at 16 degrees east for Central and East Europe.[14][15]

Logos

See also

References

  1. ^ a b "Izvješće o poslovanju HRT-a za 2014. godinu" (PDF). Croatian Radiotelevision. 29 July 2015. Archived from the original on 18 October 2017. Retrieved 13 March 2020.
  2. ^ a b "The Evolution of Croatian Radio and Television". 10 January 2009. Archived from the original on 5 March 2016.
  3. ^ Malović, Stjepan; Selnow, Gary W. (2001). The People, Press, and Politics of Croatia. Greenwood Publishing Group. p. 55. ISBN 9780275965433.
  4. ^ Lisičar, Hrvoje; Turudić, Marko (2019). Media Law in Croatia. Kluwer Law International B.V. ISBN 9789403507828.
  5. ^ Kurspahić 2003, p. 66.
  6. ^ a b c d Kurspahić 2003, p. 67.
  7. ^ Kurspahić 2003, pp. 185–188.
  8. ^ Circom-regional.org Archived 9 October 2009 at the Wayback Machine, Funding Arrangements
  9. ^ "Novi program HRT 3 s emitiranjem počinje u subotu 15. rujna 2012". mvinfo.hr. 14 September 2012.
  10. ^ "Na Badnjak kreće HRT 4". www.057info.hr. 19 December 2012.
  11. ^ "How to Access New TV Channel for Croatians Abroad". croatiaweek.com. 14 January 2018.
  12. ^ List of radio programme content providers Archived 2018-11-08 at the Wayback Machine, Croatian Post and Electronic Communications Agency, retrieved 2011-10-25
  13. ^ "Navršava se 25 godina od napada na važni odašiljač Grbe". 15 September 2016.
  14. ^ 2020. Odašiljači i veze d.o.o. (ed.). "Eutelsat 16A" (in Croatian). Retrieved 25 February 2021.
  15. ^ LyngSat Network (ed.). "Glas Hrvatske". lyngsat.com. Retrieved 11 July 2021.

Books

Coordinates: 45°47′35″N 15°58′29″E / 45.79306°N 15.97472°E / 45.79306; 15.97472