This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "KWBA-TV" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (March 2015) (Learn how and when to remove this template message)
Kwba 2012.png
CitySierra Vista, Arizona
BrandingTucson CW (general)
KGUN 9 News (newscasts)
Affiliations9.1: ABC
58.1: The CW (2006–present)
58.2: Grit
58.4: Court TV
58.5: Defy TV
58.6: TrueReal
OwnerE. W. Scripps Company
(Scripps Broadcasting Holdings LLC)
FoundedFebruary 7, 1997 (1997-02-07)
First air date
January 5, 1999 (23 years ago) (1999-01-05)
Former channel number(s)
58 (UHF, 1999–2009)
44 (UHF, until 2018)
The WB (1999–2006)
LATV (until 2020)
This TV (until 2020)
Call sign meaning
The WB Arizona
(after previous affiliation)
Technical information
Licensing authority
Facility ID35095
ERP525 kW
HAAT332.3 m (1,090 ft)
Transmitter coordinates31°45′31.8″N 110°48′5.5″W / 31.758833°N 110.801528°W / 31.758833; -110.801528
Public license information

KWBA-TV (channel 58) is a television station licensed to Sierra Vista, Arizona, United States, serving as the CW affiliate for the Tucson area. It is owned by the E. W. Scripps Company alongside ABC affiliate KGUN-TV (channel 9). Both stations share studios on East Rosewood Street in East Tucson, while KWBA-TV's transmitter is located atop the Santa Rita Mountains southeast of the city.


The first attempt at putting a station on channel 58 in Sierra Vista was KCCA-TV (calls standing for Cochise County, Arizona). KCCA was owned by Sierra Vista Television, owned by Thomas Gramatikas.[1] The proposed station would have broadcast from a tower in the Sierra Vista area with a power of 2.38 million watts. It may have desired to operate as a subscription television station, indicated by a 1982 filing where the FCC granted KCCA permission to install subscription television equipment. By 1985, the permittee was Manning Telecasting, who also held the construction permit for channel 11 in Yuma,[2] but the permit vanished the next year, and KCCA never made it to air.

The history of the current channel 58 began November 22, 1996 with a construction permit granted to KM Communications to serve Sierra Vista and Tucson on analog channel 58. The call letters were originally KAUC, but in August 1997, the station changed their call letters to KWBA to reflect their affiliation deal with The WB; the former superstation feed of Chicago's WGN-TV served as Tucson's de facto affiliate of The WB until KWBA signed on.[3][4][5][6] KWBA began broadcasting under Program Test Authority on January 5, 1999 and was licensed on May 24, 1999. Also in May 1999, KM Communications transferred the station to Cascade Broadcasting Group. It switched to The CW on September 18, 2006. KWBA is one of the former WB affiliates to retain its "WB" callsigns after affiliating with The CW (KSWB-TV San Diego, which became Fox on July 31, 2008 was the other, along with WSWB-TV in ScrantonWilkes-Barre, although "SWB" doesn't mean its former WB affiliation, but its broadcast area).

KWBA broadcast the games of the Arizona Diamondbacks in cooperation with KTVK in Phoenix until 2008, when FSN Arizona (now Bally Sports Arizona) secured an exclusive 10-year deal with the franchise. The station resultingly lost audience share.

On March 18, 2008, Journal Broadcast Group announced plans to buy KWBA from Cascade for undisclosed terms, creating a duopoly with Journal-owned ABC affiliate KGUN-TV (channel 9).[7] On June 3 of that year, the Federal Communications Commission issued a failing station waiver[8] which allowed Journal to buy KWBA, which blamed the loss of broadcast rights to Diamondbacks baseball and continued financial losses as the reason for the sale (the special waiver was necessary since the Tucson market already had two co-owned duopolies at the time, and a Journal purchase of KWBA would leave the market with only seven unique station owners). In the waiver, Journal said it would launch a newscast produced by KGUN on the station. The acquisition was completed on July 23, 2008.

On July 30, 2014, it was announced that the E. W. Scripps Company would acquire Journal Communications in an all-stock transaction. The combined firm retained their broadcast properties, including KWBA and KGUN, and spun off their print assets as Journal Media Group.[9] The FCC approved the deal on December 12, 2014. It was approved by shareholders on March 11, 2015, and was completed on April 1.


Syndicated programming

Syndicated programming on KWBA includes Judge Judy, TMZ on TV, and Hot Bench among others.


In 2003, KWBA entered into an agreement with local CBS affiliate KOLD-TV (channel 13) and launched a 9 p.m. newscast in April of that year; Fox affiliate KMSB-TV soon followed with their own 9 p.m. newscast. KWBA's 9 p.m. newscast was short-lived, as it went off the air in December 2005 after the contract with KOLD-TV expired. In September 2008, KGUN began rebroadcasting its 6 p.m. newscast on KWBA at 9 p.m. KGUN began producing a live weeknight-only 9 p.m. newscast for KWBA-TV on March 9, 2009.

In April 2014, KGUN began airing a one-hour extension of its weekday morning newscast on KWBA from 7–8 a.m. titled Good Morning Tucson Extra. This replaced the simulcast of the weekday 7–9 a.m. portion of The Jon Justice Show from then sister station KQTH.

Technical information


The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect Short name Programming[10]
9.1 720p 16:9 KGUN21-D UHF simulcast of KGUN-TV / ABC
58.1 1080i KWBA-HD Main KWBA-TV programming / The CW
58.2 480i GRIT Grit
58.4 CourtTV Court TV
58.5 DeFy TV Defy TV
58.6 TruReal TrueReal

In 2006, KWBA-TV began multicasting LATV on digital subchannel 58.2. LATV is provided by KJLA-TV in Los Angeles. LATV was temporarily moved to 58.3 in July 2015 when This TV was moved over from sister station KGUN-TV.

Analog-to-digital conversion

KWBA-TV discontinued regular programming on its analog signal, over UHF channel 58, on June 12, 2009, as part of the federally mandated transition from analog to digital television.[11] The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 44, using PSIP to display KWBA-TV's virtual channel as 58 on digital television receivers, which was among the high band UHF channels (52-69) that were removed from broadcasting use as a result of the transition.


  1. ^ "Broadcasting Yearbook" (PDF). 1983. p. C-4. Retrieved 2015-03-10.
  2. ^ "Broadcasting Yearbook" (PDF). 1985. p. C-4. Retrieved 2015-03-10.
  3. ^ Time Warner Takes Crucial Step Toward New Network Television: A pact with superstation WGN-TV gives it access to 73% of homes. Analysts say that will still leave gaps., Los Angeles Times, December 4, 1993. Retrieved 12-10-2010.
  4. ^ Linda Moss (September 20, 1999). "WGN Drops WB, Adds Movies, Sitcoms". Multichannel News. Cahners Business Information. Archived from the original on March 28, 2015. Retrieved June 22, 2013 – via HighBeam Research.
  5. ^ MaryWade Burnside (October 7, 1999). "Last night Dawson's last ? WGN ceases to air WB programming". The Charleston Gazette. The Daily Gazette Company. Archived from the original on March 28, 2015. Retrieved June 22, 2013 – via HighBeam Research.
  6. ^ Jim Rutenberg (May 17, 2000). "TV NOTES; A Mix for WB". The New York Times. Retrieved December 10, 2010.
  7. ^ [1][dead link]
  8. ^ [2] Archived June 8, 2008, at the Wayback Machine
  9. ^ Glauber, Bill (30 July 2014). "Journal, Scripps deal announced". Milwaukee Journal Sentinel. Retrieved 30 July 2014.
  10. ^ "RabbitEars.Info". Retrieved May 9, 2019.
  11. ^ List of Digital Full-Power Stations[permanent dead link]