This is a list of newspapers published in Malta.

Title Published Language Established Owner Political affiliation Notes
In-Nazzjon Daily Maltese 1970 Media.link Communications (Nationalist Party) Nationalist Party Organ of the Nationalist Party. Formerly In-Nazzjon Tagħna and In-…Taghna[1][2]
L-Orizzont Daily Maltese 1962 Union Print Co. (General Workers' Union) Malta Labour Party Organ of the General Workers' Union
The Malta Independent,
The Malta Independent on Sunday
Daily English 1992 Standard Publications Nationalist Party
Times of Malta,
Sunday Times of Malta
Daily English 1935 Allied Newspapers Nationalist Party Established in 1929 as Times of Malta Weekly
Malta Today,
Malta Today on Sunday
Biweekly English 1999 Media Today Malta Labour Party and Democratic Alternative
Corriere di Malta Daily Italian 2017 Fortissimo Ltd
Illum Weekly Maltese Media Today Malta Labour Party and Democratic Alternative
Kullħadd Weekly Maltese 1992 Malta Labour Party Malta Labour Party Organ of the Malta Labour Party
Business Today Weekly English Media Today
Il-Mument Weekly Maltese 1970 Media.link Communications (Nationalist Party) Nationalist Party Organ of the Nationalist Party
It-Torċa Weekly Maltese Union Print Co. (General Workers' Union) Malta Labour Party Organ of the General Workers' Union
Il-Leħen Weekly Maltese 1928 as Leħen is-Sewwa[3] (Catholic Action) Malta Catholic Church
Il-Gens Weekly Maltese 1920s as Il-Hajja[4]: 29  Catholic Church
Malta Government Gazette Maltese
English
1813 Department of Information (Government of Malta) Formerly also in Italian

Defunct newspapers

This list is incomplete; you can help by adding missing items. (June 2020)
Title Published Language Established Defunct Political affiliation Notes
Journal de Malte intermittent French
Italian
1798 1798 French republicanism First newspaper ever published in Malta
Foglio d'Avvisi Italian 1803 1804 Pro-British First newspaper published under British rule
L'Argo Italian 1804 1804 Pro-British
Il Cartaginese Italian 1804 1810[4]: 10  Pro-British
Giornale di Malta Italian 1812 1813 Pro-British
Lo Spettatore Imparziale monthly Italian 23 April 1838 pre-1899[5] Pro-British; edited by Canon Fortunato[4]: 11  (or Francesco) Panzavecchia[6]
Portafoglio Maltese weekly
biweekly
Italian May 1838 post-1899[5] Conservative[7] Political and religious; established by lawyer Paolo Sciortino[8]
Il Mediterraneo - Gazzetta di Malta Italian 1838 1874 Liberal, secular, pro-Italian[4]: 14  established by Zauli-Sajani and Carlo Cigognani Cappelli[9]
The Harlequin English 1838 ? pre-1899[5] [10]
II Corriere maltese Italian 1839 pre-1899[5] Liberal, anti-Borbonic Established by Salvatore Costanzo[11]
L'Aristide Italian 1840s pre-1899[5] Liberal, anti-Borbonic Established by Salvatore Costanzo[11]
L'Eco dei Tribunali di Malta Italian 1843 pre-1899[5] [4]: 12 
Malta Times weekly English 1840s pre-1899[5] [4]: 12 
L'Indipendente Italian 1850s pre-1899[5] [4]: 9 
L'Economista di Malta Italian 1876 Business[4]
Malta - Quotidiano Nazionalista
(Gazzetta Maltese)
daily Italian 1883 1943 Pro-Italian, edited by Fortunato Mizzi, Enrico Mizzi
The Daily Malta Chronicle and Garrison Gazette weekly
daily
English 1884 1940 Pro-British
Lloyd Maltese daily Italiano pre-1899 1940 Business Published by the Chamber of Commerce[5]
Il Habbar
Il Habbar Malti
Il Habbar Cattolicu
Maltese pre-1899 Conservative Political, religious[5] Edited by Antonio Muscat Fenech[12]
Malta Standard biweekly English pre-1899 Pro-British [5]
Public Opinion English pre-1899 [5]
Risorgimento daily Italian pre-1899 Pro-Italian Political, business[5]
Avvisatore Italian ca.1900 [4]
Il Ghannej Maltese ca.1900 [4]: 21–22 
The Enterprise English ca.1900 Business[4]: 21–22 
Il Bon Pastur Maltese ca.1900 Religious[4]: 21–22 
Malta Army and Navy Gazette English ca.1900 Military[4]: 21–22 
La Chitarra Italian ca.1900 Musical[4]: 21–22 
Il Ghafrit Maltese ca.1900 [4]: 21–22 
Finanza e Commercio Maltese ca.1900 Business[4]: 21–22 
San Paul Maltese ca.1900 Religious[4]: 21–22 
Lo Studente Italian ca.1900 [4]: 21–22 
Il Biricchino al Teatro Italian ca.1900 Theatre[4]: 21–22 
L'Afrique Maltaise French ca.1900 [4]: 21–22 
La Rivista Medica Italian ca.1900 Medicine[4]: 21–22 
Il Naturalista Maltese Italian ca.1900 Nature[4]: 21–22 
Youth English ca.1900 Youth[4]: 21–22 
Propagazjoni tal Fidi Maltese ca.1900 Religious[4]: 21–22 
La Salute Publica Italian ca.1900 Public health[4]: 21–22 
Philatelic English ca.1900 Philatelic[4]: 21–22 
Il Habbar Ghawdxi Maltese ca.1900 Gozo news[4]: 21–22 
Malta Football Record Book English ca.1900 Football[4]: 21–22 
Athenaeum Melitense Italian (?) ca.1900 Arts and literature[4]: 21–22 
Il-Ħaddiem / The Worker Maltese / English ca.1900 post-1960s Trade unions[4]: 21–22 
Archivum Melitense ? ca.1900 Philatelic[4]: 21–22 
Ir Rusariu Imkaddes Maltese ca.1900 Religious[4]: 21–22 
Il Calcio Italian ca.1900 Football[4]: 21–22 
Bollettino della Societa' Economico Agraria Italian ca.1900 Agri-business[4]: 21–22 
The Teacher English ca.1900 Teaching matters[4]: 21–22 
Malta Letteraria monthly Italian 1904 1914 Issued by Giovine Malta. The first 10 volumes (1904-1913) were edited by Arturo Mercieca and the eleventh (1914) by Enrico Mizzi[13]
Giahan Maltese ca.1900 [4]: 21–22 
L-Hmar Maltese ca.1900 Political (including satire)
Is-Salib Maltese ca.1900 Religious/conservative[4]: 20 
II-Habib Maltese ca.1900 Religious/conservative[4]: 20 
II-Poplu Malti Maltese ca.1900 first important Nationalist paper in Maltese[14]
Malta Ghada Taghna Maltese ca.1900 Sigismondo Savona's[14]
Il-Bandiera tal-Maltin Maltese ca.1900 Manwel Dimech's[14]
In-Nahla Maltese ca.1900 Agostino Levanzin's[4]: 21 
Malta Maltia! Maltese ca.1900 [4]: 21 
Il Progress Maltese 1921 1932 Stricklandian[4]: 22 
Malta Letteraria (nuova serie) monthly Italian 1926 1939 edited by Giovanni Curmi as "rassegna mensile di cultura".[4]: 21–22 [15][13]
L'Eco di Malta e Gozo Italian 1920s Enrico Mizzi[4]: 22 
Labour Opinion
later: II Cotra
English
Maltese
1920s Malta Labour Party[4]: 22 
Il Patria Maltese 1920s Ignazio Panzavecchia's[4]: 22 
Il Berka Maltese 1920s [4]: 22 
Ix-Xemx Maltese 1920s [4]: 22 
Il-Helsien daily
weekly
Maltese 1992 Malta Labour Party Former organ of the Malta Labour Party. Founded in 1959 as a successor to Is-Sebħ after its editor was imprisoned for criticising the British Governor-General Robert Laycock[16]
Malta Letteraria (third series) 4-monthly Italian 1952 1955 Literature[15]
Malta Taghna Maltese 1950s 1960s Edited by Herbert Ganado[4]: 28 
Is-Sebħ Maltese 1950s Malta Labour Party Edited by Joe Micallef Stafrace who was imprisoned for criticising the British Governor-General Robert Laycock in a political cartoon.[17] Briefly resurrected in the 1970s as a successor to the newspaper Iż-Żmien.
The Maltese Observer weekly English 1950s 1960s Edited for some years by Tom Hedley, former editor of The Times of Malta[4]: 30 
Ix-Xewka Maltese 1965 1978 Malta Labour Party Satirical left-wing newspaper

References

  1. ^ "10 kurżitajiet dwar il-ġurnal In-Nazzjon". 30 June 2020.
  2. ^ "MaltaToday". archive.maltatoday.com.mt. Retrieved 2024-05-15.
  3. ^ "Il-Leħen".
  4. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai aj ak al am an ao ap aq ar as at au av aw Henry Frendo, Maltese Journalism 1838-1992. A historical overview, Press Club Publications 1994
  5. ^ a b c d e f g h i j k l m Annuario d'Italia guida generale del Regno, 1899
  6. ^ "Lo spettatore imparziale ebbe inizio il 23 aprile 1838, diretto da Francesco Panzavecchia; il permesso fu concesso dal Governatore Bouverie, poco prima che si approvasse la legge, con lo scopo di diminuire l'agitazione politica (Laferla, 1938: 166)" Oliver Friggieri, L'attivita di autori esuli italiani a Malta durante il Risorgimento
  7. ^ stefanolecchi
  8. ^ thefreelibrary
  9. ^ "Fra i giornali che dominavano l'opinione pubblica e che davano un grande contributo alia nuova presa di coscienza nazionale sempre nei limiti dei rapporti italo-maltesi c'era Il Mediterraneo, fondato da Zauli-Sajani e Carlo Cigognani Cappelli, e pubblicato tra il 1838 e il 1874. Molti dei profughi e poi diversi liberali maltesi che s'identificavano con il movimento italiano e cercavano di intravedere l'ispirazione a un movimento analogo maltese, collaborarono anonimamente al giornale. Fino a un certo periodo ne fu responsabile soltanto Zauli-Sajani, che spesso analizzava la situazione politica dell'Italia e la vita sociale e culturale di Malta"; Oliver Friggieri, L'attivita di autori esuli italiani a Malta durante il Risorgimento
  10. ^ Ray Fabri, "Maltese", Langues et littératures modernes, Revue belge de Philologie et d'Histoire, Année 2010 88-3 pp. 791-816
  11. ^ a b "Nell'aprile 1839 prendeva dimora nell'isola Salvatore Costanzo, spedito dal Governo di Napoli come emissario incaricato di far uso della stampa con l'intento di costringere l'Inghilterra a revocame la concessione. Ma appena arrivato, Costanzo, insieme con Salvatore Tornabene, fondo un foglio, II Corriere maltese, che, a causa degli attacchi scagliati contro il Re di Napoli e la sua famiglia, svelo in poco tempo lo scopo reale dei due scrittori (Fiorentini, 1966: 47). Costanzo, scrittore teatrale, si dedico attivamente al giornalismo e fondo un secondo giornale, L'Aristide. La sua convinzione rivoluzionaria e evidente dalla definizione che d di Lamennais: "Lamennais nella Schiavitu moderna, nel Libro del popolo e in altre sue opere, sempre difende i diritti dei meschini dispotizzati, e grida contro l'arbitrarieta de' tempi" (Costanzo, 1841: 4). Costanzo, anzitutto, cerco di propagare a Malta il sentimento ribelle di cui era animato quando nel 1841 pubblico il libro Ragioni che mi spinsero ad emigrare dal proprio paese. "Oliver Friggieri, L'attivita di autori esuli italiani a Malta durante il Risorgimento
  12. ^ Times of Malta
  13. ^ a b Times of Malta
  14. ^ a b c "In 1901 the first important Nationalist paper in Maltese, II-Poplu Malti, sold more than the Savonian Malta Ghada Taghna, and about twice as much as Emmanuele Dimech's Il-Bandiera tal-Maltin. The manner of language and approach of such papers was generally less inhibited, or more explicit - all too explicit at times - than was the case with either the Italian or English language Maltese papers. Socially, culturally and politically they were of the utmost importance and began to unravel a dimension of Maltese social life which had hitherto not come out into the open so much or at all." Henry Frendo, Maltese Journalism 1838-1992. A historical overview, Press Club Publications 1994, p.21
  15. ^ a b SBN.it
  16. ^ "Jailed for a cartoon at the time published in 'Is-Sebħ'". TVMnews.mt. 2019-01-05. Retrieved 2024-05-28.
  17. ^ TVM