This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "Pershyi" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (August 2019) (Learn how and when to remove this message)
Pershyi
Перший
CountryUkraine
HeadquartersKyiv, Ukraine
Programming
Language(s)Ukrainian
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 16:9 576i for the SDTV feed)
Ownership
OwnerSuspilne Ukraine
Sister channelsSuspilne Regional
Suspilne Kultura
Suspilne Novyny
Suspilne Sport
History
Launched6 November 1951; 72 years ago (1951-11-06) (first broadcast)
1956; 68 years ago (1956) (regular broadcasts)
Former namesUkrainske Telebachennia[a]
(6 November 1991 – 5 March 1992)
UT-1[b]
(6 March 1992 – 6 February 1998)
Pershyi Natsionalnyi[c]
(7 February 1998 – 7 April 2015)
UA꞉ Pershyi[d]
(8 April 2015 – 23 May 2022)
Links
Websitesuspilne.media/news/schedule/tv/
Availability
Terrestrial
Zeonbud (Ukraine)MUX-1 (1)
KRRT (Ukraine)MUX-7 (47)
Emitel [pl] (Poland)MUX-8 (95) HbbTV
Streaming media
Webhttps://suspilne.media/news/schedule/tv/ (Ukraine only)

Pershyi (Ukrainian: Перший, IPA: [ˈpɛrʃɪj]; meaning First) is the Ukrainian public television channel, operated by the Public Broadcasting Company of Ukraine.

It is the only Ukrainian TV channel covering over 97% of Ukraine's territory. Its programs are oriented toward all levels of Ukrainian society and national minorities. Among priority directions of the network are information, popular science, culture, entertainment and sports.

History

Headquarters and studios in 2017

It was launched in 2015 as the main TV channel of the newly created public broadcaster. The channel has replaced Pershyi Natsionalnyi (Ukrainian: Перший національний, First National), the state-operated TV channel that traced its origin to the Soviet UT (Ukrainian: Українське телебачення, Russian: Украинское телевидение, Ukrainian Television) and after dissolution of the Soviet Union, UT-1. The channel's anniversary has always been November 6, the anniversary of its first broadcast in 1951.

Pershyi is neither influenced by the state nor by Ukrainian oligarchs, which makes it one of the most transparent and reliable media outlets in Ukraine.[1] The channel has a series of journalistic investigations related to corruption in Ukrainian politics, including incidents that were related to the incumbent (at the time) presidents Petro Poroshenko and Volodymyr Zelenskyy.

In 2019, it was announced that the channel will change its name to Suspilne TV (Ukrainian: Суспільне ТБ, Public Television) as a part of rebranding process of the public broadcaster.[2] However, this idea was later dismissed by the Supervisory Board of Suspilne, who decided to keep the name Pershyi after the rebranding. The channel changed its logo and visual identity to the current on May 23, 2022.

Logos

Between 1991 and 1995, the logo was in the bottom-right corner and then (1995–1997) the logo was in the top left corner. From 1997–2022, it was in the top right corner. The logo returned to top left corner starting from 2022.

See also

Notes

  1. ^ Ukrainian: Українське Телебачення; English: Ukrainian Television.
  2. ^ Ukrainian: УТ-1.
  3. ^ Ukrainian: Перший Національний; English: First National.
  4. ^ Ukrainian: UA꞉ Перший; English: UA꞉ First.

References

  1. ^ "Телеканали, яким можна довіряти: запізніла на 26 років реформа нарешті зрушила".
  2. ^ ""UA: Перший» планує змінити назву на «Суспільне ТБ"". 20 December 2019.