Sovetskaya Rossiya
Sov ross logo.svg
FormatBroadsheet
EditorValentin Vasilievich Chikin
Founded1 July 1956
Political alignmentCommunism
Soviet nationalism
LanguageRussian
Headquarters24, Pravda Street, Moscow
Country Russian SFSR (1956-1991)
Russian Federation (since 1991)
Circulation300.000 (as of 2007)
Websitehttp://www.sovross.ru/
This article may be expanded with text translated from the corresponding article in Russian. (March 2014) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Russian article. Machine translation like DeepL or Google Translate is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 2,561 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Russian Wikipedia article at [[:ru:Советская Россия (газета)]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|ru|Советская Россия (газета))) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation.

Sovetskaya Rossiya (Russian: Советская Россия, Soviet Russia) is a political newspaper in Russia. It kept its name after the dissolution of the Soviet Union in December 1991 and presently presents itself as a leftist independent newspaper. Its current editor is MP Valentin Chikin.

History

Sovetskaya Rossiya was first published on July 1, 1956. On January 1, 1974 it became the official press organ of the Supreme Soviet and Council of Ministers of the Russian SFSR. The newspaper was published six times a week; in 1975, its circulation was 2,700,000 copies.[citation needed] In 2007, the circulation was 300 000,[citation needed] the newspaper is published three times a week.

Political tendency

The newspaper has friendly ties with the Communist Party. During the time of the Soviet Union, Sovetskaya Rossiya was known for its opposition to Mikhail Gorbachev and support for neo-Stalinism. Notably, it published "A Word to the People", a letter signed by, among others, three of the Gang of Eight who participated in the August Coup against others. It also published "I Cannot Forsake My Principles", an infamous Stalinist critique of Gorbachev.[1]

Rossiya Tournament

The newspaper arranged the Rossiya Tournament, an international bandy competition held every other year in Russia in 1972–1990. This tournament lived on for another two decades, but from 1992 it was called the Russian Government Cup and was arranged by the Russian government instead.

References

  1. ^ Remnick, David (1993). Lenin's Tomb. USA: Random House. pp. 72, 438.

Media related to Sovetskaya Rossiya (newspaper) at Wikimedia Commons