RTM TV2
Logo used since 2013, this is the second revision of 2009 logo
CountryMalaysia
Broadcast area
HeadquartersAngkasapuri, Kuala Lumpur, Malaysia
Programming
Language(s)
Picture format16:9 HDTV (1080i)
Ownership
OwnerRadio Televisyen Malaysia
Sister channels
History
Launched
  • 17 November 1969; 54 years ago (1969-11-17)
  • 1 April 2019; 5 years ago (2019-04-01)
    (myFreeview) (HD)
Closed
Former names
  • Rangkaian Kedua
    (17.11.1969 - 06.05.1979)
  • RTM 2
    (07.05.1979 - 31.01.1990, 01.04.2006 - 31.12.2008)
Links
WebsiteRTM TV2
Availability
Terrestrial
Malaysia myFreeviewChannel 102 (HD)
Streaming media
Malaysia RTMKlikWatch live

RTM TV2 (stylised as tv2) is a Malaysian free-to-air public television channel owned and operated by the Radio Televisyen Malaysia, a broadcasting department of the Malaysian Government. Launched on 17 November 1969, TV2 is the second and second oldest TV station in Malaysia. The channel features mostly English, Mandarin and Tamil news and talk shows, the latter two languages were mainly produced for the dominant minority Chinese and Indian communities, whilst the English news functions for the nation's multiracial population whose dominant lingua franca or first language is the latter. It also offers some in-house, local and international entertainment programs, including reality shows, films and dramas as well as sports programming.[1][2][3][4]

History

Main article: List of programmes broadcast by TV2 (Malaysia)

Tamil News title.
Logo of TV2 (1990 to 2004)
Logo of TV2 (2011 to 2013). This is the first revision of 2009 logo.

Setup

The idea of a second television channel in Malaysia emerged as early as 1964. The previous year, Singapore gained two television channels (on channels 5 and 8). The plan for the second channel out of Kuala Lumpur was outlined as part of the arrival of equipment from the United Kingdom, which was set to arrive in April-May 1964. The second channel was scheduled to begin its services in June 1964.[5]

The then-Information Minister, Senu bin Abdul Rahman announced that Television Malaysia was going to start a second channel with the initial target date for its launch estimated to be on 8 February 1969.[6][7] The plan was to coincide with the move of the television facilities to Bukit Puteri (Angkasapuri).[8] The new channel would air programmes sponsored by commercial organisations.[9]

An attempt at starting an experimental broadcast was held in December 1968. The aim was not to disrupt the programming of the existing channel, which was temporarily blocked to air a Quran reading competition. The trial run of the "second channel" ran from 14 to 19 December and was limited to a six-day relay of the programming usually seen on the existing service.

The channel broadcast on the following frequencies:

[10]

The initial launch date scheduled for 8 February 1969 was ultimately scrapped, being delayed to the end of the year[11] - initially, April was the new planned target.[12]

Recruitment for the new channel started in July in order to accelerate the process for its launch.[13] The launch date was announced in September: 17 November, commencing its broadcasts from Angkasapuri. The existing channel would be renamed Siaran Nasional while TV2 would be "somewhat commercialised", according to TV Malaysia director Ow Keng Law.[14]

1969–1984

TV2, then Rangkaian Kedua (Second Network) began operations on 17 November 1969, when Televisyen Malaysia (now known as TV1) bifurcated into two channels and merge with Radio Malaysia to become the present-day broadcasting department.[15][16] Then, TV1 was known as Rangkaian Pertama (First Network). The channel opened at 9pm, starting with a speech by Tunku Abdul Rahman followed at 9:15pm by a special programme introducing viewers to the new television facilities. The channel closed at 10:45pm. The frequencies were the same as the "emergency frequencies" used by what was now Siaran Nasional in December 1968.[17]

The new channel had a "dual role": entertainment and goodwill coupled by a nationalistic feeling.[18] Initially it wasn't available in the east coast, when TV Malaysia put wrestling matches on TV2 in 1970, when they were achieving its apex in popularity,[19] viewers in the area were deprived.[20]

Like TV1, TV2 started broadcasting in colour since 28 December 1978 in Peninsular Malaysia.[21] During its early years, it only broadcast in the evenings, with daytime broadcasts for schools under the TV Pendidikan banner from 1972 until 1999, when daytime transmission was introduced on the channel.

Colour broadcasts began on 7 May 1979, with 14 hours a week of programmes in colour. [22]

In May 1982, it was announced that TV2 would start broadcasting to East Malaysia on 31 August 1983, [23] Malaysia's Independence Day (or Hari Merdeka), enabling the channel to have total nationwide coverage. The channel's nationwide operations cost a total sum of M$ 23 million.[24]

Post–1984

In March 1984, TV2 began airing Cantonese and Hokkien dramas, replacing its Wednesday evening Chinese movie slot. Such dramas, produced in Hong Kong and Taiwan respectively and contain no violence, would be sourced from a local distributor. TV2 had previously aired the TVB-produced [25] Cantonese drama One Plus One in December 1983,[26] and in 1981,[25] replacing its two Mandarin drama slots which were on "annual leave".[25] The first regularly-airing Cantonese drama, Women CID, began on 7 March 1984, airing two episodes back-to-back on Wednesdays at 8:30 pm.[27]

The first locally-produced Cantonese drama, The Shell Game, began airing in January 1987.[28]

In late 1987,[29] TV1 along with TV2 revamped their programming to compete with rival TV3 with movies, American serials and Chinese dramas.[30] Public affairs programmes were planned to be included. [29] Sports programming airs at 10 pm. [31] Sign off time were now at midnight on weekdays and 1 am on weekends.[29]

English programmes and English news broadcasts airing on TV1 would move to TV2 as an effort to convert TV1 into an all-Malay channel in stages in late 1987.[32]

On 1 February 1988, TV2's English, Mandarin and Tamil news broadcasts became 25 minutes long instead of 20 minutes.[33]

TV2 began adding a weekly Chinese action drama series in late 1988 to complement the existing Chinese programmes. RTM had planned to add the series in July 1988.[34]

RTM had plans to introduce separate primetime news programmes for TV1 and TV2 in 1991. At that time, TV2 simulcast TV1's 8 pm news. The Information Ministry believes that along with TV3's news, it would provide "a wider range of information through the electronic media" and "keep viewers informed of developments" from Malaysia and abroad.[35] In July 1992, RTM decided that TV2's news will be on local, foreign and economy. The English news broadcast would also be moved from its 11:30 pm slot.[36]

As a response to requests by viewers in states where Friday is a holiday, TV2 began adding six hours for its Friday broadcasts starting January 1992.[37] Along with that, TV2 will start Friday-to-Sunday weekend broadcasts at the same time as TV1, which is at 8 am.[37]

TV2 began reducing the airing of Chinese programmes in 1991 to promote the production of local Chinese content that reflected the Malaysian Chinese culture,[38] using the airtime saved from not airing action films from Hong Kong.[39] The airtime for Chinese programmes in 1992 was at seven and a half hours,[39] with an hour more added in 1993.[40]

In April 1993, TV2 and TV1 underwent news broadcast timeslot reschedulling.[41][42][43]

Starting in 1994, RTM revamp TV1 and TV2 programmes by airing religion, information and educational programmes in primetime slot.[44] TV2's English news began aired during primetime on 27 December 1994.[45] In April 1995, TV2 and its sister channel, TV1 facing a disruption of broadcast transmissions for two hours due to power surge after Tenaga Nasional's cables went damaged.[46]

In conjunction with RTM's 50th anniversary on 1 April 1996, TV2 began 18 hour broadcast while its sister channel, TV1 began 24 hour broadcast.[47][48]

In April 1998, TV1 and TV2 decided to decrease transmission hours and save RM50 million in costs. Its sister channel TV1 would lose one hour of its broadcast day,[49] with the sign on time now at 7 am.[50] A similar proposal made in November 1998, meant to start in January 1999, was to "cut operating costs" and would save RM30 million.[50] In April 2001, in conjunction with RTM's 55th anniversary, TV2 and its sister channel, TV1 underwent restructuring on their respective scheduling time to adapt with current situation.[51]

On 1 January 2003, TV2 and its sister channel, TV1 underwent programme reschedulling in order to "give a satisfaction" to its viewers and to attract its advertisers.[52] The new schedulling saws both channels aired programmes in English.[53] In August the same year, both channels went on to reschedulling their news broadcast.[54][55]

Upon RTM's new logo launching in August 2004,[56] TV2 along with TV1 launches their respective new logo and image branding.[57] At the same time, TV2 adopt a new slogan, "Saluran Famili Anda" (Your Family Channel)[58] and began to airing more variety and informative shows.[59] In February 2005, TV2 and its sister channel, TV1 programmes began to aired on MiTV until the latter's shutdown in November 2006.[60]

On 1 April 2006, in conjunction with RTM's 60th anniversary, TV2 and its sister channel, TV1 went rebranding and reverted back to their respective 1978 brand name.[61][62][63]

Since 3 April 2006, the channel began to broadcast 24 hours a day to offer more programmes for viewers who stay up late to watch television.[64] Its sister channel, TV1 followed suit more than 6 years later on 21 August 2012.[65]

In 2008, TV2 along with TV1 gained the increasing of viewership ratings and revenue in the last six months.[66][67] On 1 January 2009, RTM2 along with its sister channel RTM1 reverted to its old primary name, which has been used since 1990, and at the same time, their respective new logo was introduced.[68]

TV2 and its sister channel, TV1 also airs programmes during the Hari Raya Aidilfitri celebration annually.[69]

On 1 April 2019, TV2 has started its HDTV broadcasting in conjunction of RTM's 73rd anniversary, and available exclusively through myFreeview DTT service on channel 102.[70][71]

See also

References

  1. ^ "TV1, TV2 stuggle to regain footing". New Sunday Times. 10 September 2000. Retrieved 7 March 2021.
  2. ^ "Mohamed: TV1 and TV2 still have strong following". New Straits Times. 13 June 1997. Retrieved 2 January 2020.
  3. ^ "'Golden Channel' loses shine". New Straits Times. 6 March 1995. Retrieved 2 January 2020.
  4. ^ Fatimah Abu Bakar (15 April 1991). "TV2's brilliant tactic to win more viewers?". New Straits Times. Retrieved 22 January 2021.
  5. ^ "Two-channel television is expected in June". The Straits Times (retrieved from NLB). 14 February 1964. Retrieved 25 September 2023.
  6. ^ "A second channel for TV Malaysia next year". The Straits Times (retrieved from NLB). 22 July 1968. Retrieved 25 September 2023.
  7. ^ "Saloran kedua TV Malaysia mulai Februari—Senu". Berita Harian. 22 July 1968. Retrieved 21 January 2018.
  8. ^ "A SECOND CHANNEL ON TV AFTER THE BIG MOVE: SENU". The Straits Times (retrieved from NLB). 17 February 1968. Retrieved 25 September 2023.
  9. ^ "Before the end of year, says Senu - Channel 2". The Straits Times (retrieved from NLB). 18 February 1968. Retrieved 25 September 2023.
  10. ^ "A second Channel for Koran contest". The Straits Times (retrieved from NLB). 5 December 1968. Retrieved 25 September 2023.
  11. ^ "Non-stop 9-hour television four days a week". The Straits Times (retrieved from NLB). 29 January 1969. Retrieved 25 September 2023.
  12. ^ "Sabah to have own TV in New Year". The Straits Times (retrieved from NLB). 29 January 1969. Retrieved 25 September 2023.
  13. ^ "Ministry readies for second TV channel". The Straits Times (retrieved from NLB). 23 July 1969. Retrieved 25 September 2023.
  14. ^ "Second TV channel on Nov. 17". The Straits Times (retrieved from NLB). 6 September 1969. Retrieved 25 September 2023.
  15. ^ "Siaran Talivisyen dari Angkasapuri Mulai Isnin". Berita Harian. 5 October 1969. Retrieved 10 December 2020.
  16. ^ "TV fees". The Straits Times. 11 October 1969. Retrieved 21 January 2018.
  17. ^ "Page 15 Miscellaneous Column 2". The Straits Times (retrieved from NLB). 17 November 1969. Retrieved 25 September 2023.
  18. ^ "Dual role for TV Malaysia's second channel: Tengku". The Straits Times (retrieved from NLB). 18 November 1969. Retrieved 25 September 2023.
  19. ^ "WRESTLING MOST POPULAR TV MALAYSIA PROGRAMME". The Straits Times (retrieved from NLB). 5 November 1970. Retrieved 25 September 2023.
  20. ^ "Television wrestling". The Straits Times (retrieved from NLB). 14 February 1970. Retrieved 25 September 2023.
  21. ^ "RTM: 70 Years Together With The Nation". My Convergence. Vol. 14. Malaysian Communications and Multimedia Commission. 2016. p. 47. Retrieved 2 January 2018.
  22. ^ "Channel 10 going colour on May 7". The Straits Times. 20 April 1979. Retrieved 13 December 2023.
  23. ^ "Second TV channel for Sabah and Sarawak next year". The Straits Times. 16 May 1982. Retrieved 15 December 2023.
  24. ^ "Channel 10 to go nationwide". The Straits Times (retrieved from NLB). 11 May 1983. Retrieved 25 September 2023.
  25. ^ a b c "KL may televise more Hongkong dialect dramas". The Straits Times. 3 December 1983. Retrieved 21 December 2023.
  26. ^ "RTM will televise dialect shows regularly". The Straits Times. 20 February 1984. Retrieved 21 December 2023.
  27. ^ "Women CID serial to be aired in Malaysia". The Straits Times. 25 February 1984. Retrieved 21 December 2023.
  28. ^ "SBC wins prime-time war with quick switch". The Straits Times. 24 April 1987. Retrieved 21 December 2023.
  29. ^ a b c "KL to black out TV violence, obscenity". The Straits Times. 20 June 1987. Retrieved 16 December 2023.
  30. ^ "TV3: 10 years on". The Straits Times. 1 May 1994. Retrieved 12 December 2023.
  31. ^ "Minister sets out aims of Broadcast Bill". The Straits Times. 6 October 1987. Retrieved 16 December 2023.
  32. ^ "RTM One to go all-Malay in stages". The Straits Times. 26 August 1987. Retrieved 12 December 2023.
  33. ^ "RTM to privatise most local TV shows". The Straits Times. 30 January 1988. Retrieved 14 December 2023.
  34. ^ "New Chinese action series soon on RTM 2". The Straits Times. 25 August 1988. Retrieved 12 January 2024.
  35. ^ "RTM may have 2 different primetime news bulletins". The Straits Times. 25 October 1991. Retrieved 12 December 2023.
  36. ^ "RTM to introduce different formats for two TV channels". The Straits Times. 21 July 1992. Retrieved 14 December 2023.
  37. ^ a b "TV2 to run longer on Fridays, says minister". The Straits Times. 30 December 1991. Retrieved 21 December 2023.
  38. ^ "Time for Chinese TV programmes 'cut drastically'". The Straits Times. 29 June 1992. Retrieved 13 December 2023.
  39. ^ a b "TV time for HK violence films cut to 4 hours a week". The Straits Times. 13 February 1992. Retrieved 13 December 2023.
  40. ^ "TV stations limited to 8 hours of Chinese shows a week". The Straits Times. 16 February 1993. Retrieved 13 December 2023.
  41. ^ "RTM buat perubahan tiga slot berita". Berita Harian. 9 April 1993. Retrieved 13 March 2022.
  42. ^ Zainuri Misfar (14 April 1993). "Slot berita tarik minat penonton". Berita Harian. Retrieved 13 March 2022.
  43. ^ Ainul Zaharah (7 April 1993). "Changes in RTM news slot". The Malay Mail. Retrieved 13 March 2022.
  44. ^ "RTM ubah program TV1, TV2". Berita Harian. 22 November 1993. Retrieved 2 January 2020.
  45. ^ "TV2 English news to go prime time from Dec 27". New Straits Times. 8 December 1994. Retrieved 13 March 2022.
  46. ^ "Power surge disrupts TV1, TV2 programmes". New Straits Times. 10 April 1995. Retrieved 13 March 2022.
  47. ^ Ainul Zaharah (30 March 1996). "RTM celebrates its 50th anniversary". The Malay Mail. Retrieved 9 March 2021.
  48. ^ Melanie Proctor (4 April 1996). "RTM celebrates golden anniversary with special shows". New Straits Times. Retrieved 9 March 2021.
  49. ^ "RTM may cut transmission time". The Straits Times. 30 April 1998. Retrieved 12 December 2023.
  50. ^ a b "RTM may cut air time". The Straits Times. 29 November 1998. Retrieved 12 December 2023.
  51. ^ Akmal Abdullah (2 April 2001). "RTM susun semula jadual rancangan". Berita Harian. Retrieved 19 December 2001.
  52. ^ "RTM1, RTM2 disaran jadual semula program". Berita Harian. 13 January 2003. Retrieved 7 March 2021.
  53. ^ "TV1, TV2 dikuasai program Inggeris". Berita Harian. 9 January 2003. Retrieved 9 March 2021.
  54. ^ Hafizah Iszahanid (27 July 2003). "RTM jadual semula berita TV1, TV2". Berita Minggu. Retrieved 9 March 2021.
  55. ^ Tan Choe Choe (27 July 2003). "'News on 2' moving to TV1 slot after revamp". New Sunday Times. Retrieved 9 March 2021.
  56. ^ "Kadir unveils new RTM logo". New Straits Times. 2 August 2004. Retrieved 9 March 2021.
  57. ^ Ismail Basmawi (16 December 2004). "TV1, TV2 mampu jadi kuasa media utama". Berita Harian. Retrieved 7 March 2021.
  58. ^ "Saluran Famili Anda cogan kata baru TV2". Berita Harian. 21 August 2004. Retrieved 8 March 2021.
  59. ^ Ramlah Zainal (24 August 2004). "WAJAH BARU TV2". Harian Metro. Retrieved 24 January 2020.
  60. ^ "MiTV siar semula program TV1, TV2". Berita Harian. 22 February 2005. Retrieved 9 March 2021.
  61. ^ Ramlah Zainal (29 October 2005). "KADIR PUAS HATI PROGRAM RTM". Harian Metro. Retrieved 24 January 2020.
  62. ^ "RTM BELUM TANDUS IDEA". Harian Metro. 28 December 2005. Retrieved 24 January 2020.
  63. ^ "Kadir: Rebranding of TV1 and TV2 a success". The Malay Mail. 22 June 2005. Retrieved 9 March 2021.
  64. ^ Mumtaj Begum (24 March 2006). "RTM to launch third channel". The Star (Malaysia). Retrieved 30 October 2022.
  65. ^ Murshid Eunos (3 August 2012). "Agenda menarik TV1, TV2". Harian Metro. Retrieved 24 January 2020.
  66. ^ Zainuri Misfar (9 January 2008). "Syabas RTM, tetapi jangan leka dengan persaingan". Berita Harian. Retrieved 8 January 2020.
  67. ^ "Ratings, revenue jump for RTM since June". The Malay Mail. 7 January 2008. Retrieved 8 January 2020.
  68. ^ Rozdan Mazalan (29 December 2008). "RTM1, RTM2 kembali jadi TV1, TV2". Berita Harian. Retrieved 24 January 2020.
  69. ^ Wan Asrudi Wan Hassan (9 September 2010). "TV1, TV2 sarat program raya". Harian Metro. Retrieved 24 January 2020.
  70. ^ "Selepas 73 tahun RTM masih relevan dan kukuh, kata Gobind". Malaysiakini. 1 April 2019. Retrieved 8 March 2020.
  71. ^ "73 years on, RTM as relevant as ever, says Perak MB". The Malaysian Insight. 13 April 2019. Retrieved 8 March 2020.