LRI 486 TV Canal 8
Mar del Plata, Buenos Aires, Argentina
ChannelsAnalog: 8 (VHF)
Digital: 20 (UHF) (assigned)
BrandingTelefe Mar del Plata
Programming
NetworkTelefe
Ownership
OwnerParamount Global
(Televisión Federal S.A.)
History
First air date
18 December 1960 (1960-12-18)
Former call signs
LU 86 TV (1960–c. 1983)
Technical information
Repeater(s)See list
Links
Websitemardelplata.telefe.com

Telefe Mar del Plata (call sign LRI 486 TV) is a television station on channel 8 in Mar del Plata, Buenos Aires Province, Argentina. It is an owned-and-operated station of the Telefe network.

History

Original license: Award and early years

On April 28, 1958, through Decree Law 6287, the National Executive Power (at that time in charge of the military man Pedro Aramburu, within the so-called Liberating Revolution) awarded Messrs. Juan Llamazares, Alfredo López and Ildefonso Recade a license to exploit the frequency of Channel 8 of the city of Mar del Plata, Province of Buenos Aires.

On September 22, 1958, the licensees, along with 7 other people, formed the society Difusora Marplatense to exploit the television license.

Finally, on December 18, 1960,came and once more signed on LU 86 TV Channel 8 of Mar del Plata.

Channel 8 was nationalized on 8 October 1973, together with Buenos Aires channels 9, 11 and 13 and Mendoza's channel 7, when—days before Juan Perón returned to the presidency—the federal government under interim president Raúl Alberto Lastiri declared that their licenses would be deemed expired.[1][2][3] State management took over at all five stations on 1 August 1974, after the prior owners sold the stations' related assets to the government.[4]

Re-privatization

On 10 May 1983, the Federal Broadcasting Committee (COMFER), the then-regulator of radio and television in Argentina, issued a call for bids for the channel 8 license.[5] Three companies presented bids: Difusora Video Sur, Emisora Arenales de Radiodifusión, and Radiodifusora Mar del Sur.[6] On 28 October, the government selected the bid of Emisora Arenales de Radiodifusión for the channel;[6] the winner took control two weeks later. By 1985, the call sign had been changed to the present LRI 486.[7]

In 1989, Televisión Federal S.A. won the license for the privatization of channel 11 in Buenos Aires; one of the shareholders, Televisoras Provinciales, was a consortium of interior television stations, including Emisora Arenales.[8][9]

Atlántida Comunicaciones acquired Televisoras Provinciales's share in Telefe in April 1998, as well as seven of the network's 10 affiliated stations, including LRI 486 TV;[10][11] the purchase was consummated that September.[12] Emisora Arenales de Radiodifusión itself was merged into Compañía de Televisión del Atlántico S.A. in 1999.[8][13]

During this time, LRI 486 TV also played a role in digital television testing. In February 1999, the Secretariat of Communications authorized testing of the ATSC digital television system—Argentina's original choice[14]—by channel 8, using VHF channel 9.[15]

The Telefónica years

On 30 November 1999, Spanish communications company Telefónica announced that it would purchase the 70 percent of Atlántida it did not own, including Telefe, seven affiliates, and radio station FM Hit, in a transaction valued at US$530 million.[16][17][18][19] At the same time, it was announced that the same company would purchase 50 percent of Azul Televisión, another Buenos Aires station, and its three repeaters—including the other commercial television station in Mar del Plata, channel 10. On 19 April 2000, the Secretariat of the Defense of Competition and the Consumer, Argentina's antitrust regulator, approved both transactions, contingent on the sale of one of the two Mar del Plata television stations within 180 days.[20]

However, this sale did not occur in a timely manner. In November 2001, COMFER ordered Telefónica to make up its mind and sell off one of its two stations in Mar del Plata and one of either Azul Televisión or Telefe within 12 months.[21] Telefónica chose the higher-rated Telefe and its affiliate, channel 8, and sold off Azul Televisión and its affiliate, channel 10, to a consortium of Daniel Hadad and Fernando Sokolowicz.[22][23][24]

In 2009, Argentina changed its choice of digital television system and selected ISDB-T instead.[25] On 30 August 2011, the Federal Authority for Audiovisual Communication Services (AFSCA), COMFER's replacement, authorized channel 8 Mar del Plata to begin ISDB-T test broadcasts on UHF channel 35.[26] Four years later, in March 2015, AFSCA assigned channel 20 for the station's regular digital broadcasts.[27]

From channel 8 to Telefe Mar del Plata

On 3 November 2016, Viacom announced its acquisition of Telefe and its affiliate stations for US$345 million;[28] the purchase was formally made on 15 November.[29][30][31][32] ENACOM approved the purchase on 30 March 2017.[33][34][35]

Telefe announced in November 2018 that, with the digital television transition in Argentina in the near future, it would switch all of its stations to branding by city name instead of channel number—in the case of the longtime "Canal 8", becoming Telefe Mar del Plata.[36][37][38]

Telefe Mar del Plata became the fourth Telefe regional station to begin high definition production on 3 June 2019.[39][40][41]

Local programming

In addition to Telefe programs from Buenos Aires, Telefe Mar del Plata also originates some of its own programming, including its local newscasts, Teleocho Informa, and the weekly news review Tiempo Zonal.[42] Non-news productions include the sports program Goles de Medianoche ("Midnight Goals")[43] and Video Pesca, a fishing program.[44]

Repeaters

Telefe Mar del Plata has 14 repeaters in the Province of Buenos Aires.[45][46]

References

  1. ^ "Decreto 1761/1973" (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. 8 October 1973. Retrieved 12 November 2019.
  2. ^ Sirvén, Pablo (29 April 2012). "Una historia que vuelve a empezar" (in Spanish). Diario La Nación. Retrieved 12 November 2019.
  3. ^ "Aquel intento de modificar la realidad eliminando programas de televisión" (in Spanish). Diario Clarín. 13 September 2009. Retrieved 12 November 2019.
  4. ^ Heram, Yamila. "La televisión argentina: historia y composición" (in Spanish). Retrieved 25 December 2020.
  5. ^ "Resolución 238/83" (PDF) (in Spanish). COMFER. 10 May 1983. Retrieved 12 November 2019.
  6. ^ a b "Decreto 2836/1983" (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. 28 October 1983. Retrieved 12 November 2019.
  7. ^ "Resolución 779/85" (PDF) (in Spanish). COMFER. 14 November 1985. Retrieved 12 November 2019.
  8. ^ a b López, Gustavo (21 November 2012). "El caso Telefónica" (in Spanish). Infobae.com. Retrieved 20 August 2017.
  9. ^ "Televisoras Provinciales Sociedad Anónima" (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. 23 October 1989. Retrieved 19 September 2019.
  10. ^ "El CEI lanza Telefé al mercado mundial" (in Spanish). Diario La Nación. 2 April 1998. Retrieved 19 October 2017.
  11. ^ "Editorial Atlántida está de compras" (in Spanish). Diario Clarín. 29 April 1998. Retrieved 19 October 2017.
  12. ^ "Editorial Atlantida acquires TV Channels" (in Spanish). Telecompaper. 14 September 1998. Retrieved 26 August 2014.
  13. ^ "Compañía de Televisión del Atlántico S.A., Enfisur S.A. y Emisora Arenales de Radiodifusión S.A." (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. 24 May 1999. Retrieved 12 November 2019.
  14. ^ "Resolución 2357/98" (in Spanish). InfoLeg. 22 October 1998. Retrieved 20 August 2017.
  15. ^ "Resolución 3454/1999" (in Spanish). InfoLeg. 12 February 1999. Retrieved 20 August 2017.
  16. ^ "Telefónica se quedará con la mayor parte del grupo Atlántida" (in Spanish). Diario Clarín. 1 December 1999. Retrieved 4 July 2019.
  17. ^ "Telefónica avanza en el control de Atlántida" (in Spanish). Diario La Nación. 1 December 1999. Retrieved 4 July 2019.
  18. ^ "Uno al gobierno, el otro al poder" (in Spanish). Página/12. 1 December 1999. Retrieved 4 July 2019.
  19. ^ "Telefónica compra la TV más vista de Argentina" (in Spanish). El País. 2 December 1999. Retrieved 31 December 2014.
  20. ^ "Resolución 53/00" (PDF) (in Spanish). Secretaría de Defensa de la Competencia y del Consumidor. 19 April 2000. Retrieved 4 July 2019.
  21. ^ "Telefónica deberá vender canales de TV" (in Spanish). Diario Clarín. 29 November 2001. Retrieved 12 November 2019.
  22. ^ "Un grupo encabezado por Daniel Hadad compró Azul TV" (in Spanish). Diario Clarín. 5 July 2002. Retrieved 12 November 2019.
  23. ^ "Hadad es el nuevo dueño de Azul TV" (in Spanish). Diario La Nación. 5 July 2002. Retrieved 12 November 2019.
  24. ^ "Resolución 41/02" (PDF) (in Spanish). Secretaría de la Competencia, la Desregulación y la Defensa del Consumidor. 29 October 2002. Retrieved 12 November 2019.
  25. ^ "Decreto 1148/2009" (in Spanish). InfoLeg. 31 August 2009. Retrieved 31 August 2019.
  26. ^ "Resolución 1034/11" (PDF) (in Spanish). AFSCA. 30 August 2011. Retrieved 12 November 2019.
  27. ^ "Resolución 236/2015" (in Spanish). InfoLeg. 31 March 2015. Retrieved 10 June 2015.
  28. ^ Sardi, Maximiliano (3 November 2016). "Viacom compra Telefé por usd 400 millones". Perfil (in Spanish). Retrieved 20 August 2017.
  29. ^ "Se concretó la venta de Telefé al Grupo Viacom" (in Spanish). Diario La Nación. 15 November 2016. Retrieved 20 August 2017.
  30. ^ Nani, Amilcar (15 November 2016). "La historia de Viacom, el gigante mediático que compró Telefe" (in Spanish). Big Bang News. Retrieved 20 August 2017.
  31. ^ Berisso, Pablo (15 November 2016). "Viacom ya es el nuevo dueño de Telefe". Perfil (in Spanish). Retrieved 20 August 2017.
  32. ^ "Telefónica concretó la venta de Telefe a Viacom por U$D 345 millones" (in Spanish). Infobae.com. 15 November 2016. Retrieved 20 August 2017.
  33. ^ "Resolución 2062-E/2017" (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. 30 March 2017. Retrieved 20 August 2017.
  34. ^ "Aprueban los traspasos de Radio América a Fontevecchia y de Telefé a Viacom" (in Spanish). El Cronista. 30 March 2017. Retrieved 20 August 2017.
  35. ^ Alfie, Alejandro (30 March 2017). "El ENACOM asignó Radio América a Fontevecchia y aprobó la transferencia de Telefe a Viacom" (in Spanish). Diario Clarín. Retrieved 20 August 2017.
  36. ^ Dobal, Patricio (14 November 2018). "Canal 5 Rosario y Teleocho Córdoba dejan de existir como tales y se llamarán "Telefe"" (in Spanish). Vía Rosario (Vía País). Retrieved 15 November 2018.
  37. ^ "La semana que viene, Teleocho cambiará de nombre" (in Spanish). La Voz del Interior. 14 November 2018. Retrieved 15 November 2018.
  38. ^ "Telefe unifica la identidad visual de sus señales del interior" (in Spanish). TotalMedios. 21 November 2018. Retrieved 22 November 2018.
  39. ^ "Telefe Mar del Plata en alta definición y con modernas pantallas" (in Spanish). Telefe Mar del Plata. 3 June 2019. Retrieved 12 November 2019.
  40. ^ "Tweet de Esteban Salinas" (in Spanish). Twitter. 12 November 2019. Retrieved 6 June 2019.
  41. ^ "TELEFE Mar del Plata se renueva" (in Spanish). Punto Noticias. 10 June 2019. Retrieved 12 November 2019.
  42. ^ "Los 26 años de trayectoria del programa "Tiempo Zonal" fueron reconocidos por el Honorable Concejo Deliberante" (in Spanish). Concejo Deliberante de General Pueyrredón. 4 March 2013. Retrieved 12 November 2019.
  43. ^ ""Goles de Medianoche" vs. "Gol de Medianoche"" (in Spanish). Grupo Media Atlántico. 2 July 2009. Retrieved 12 November 2019.
  44. ^ "Aire marplatense, uno de los informes de revista Central" (in Spanish). Ahora Mar del Plata. 25 August 2017. Retrieved 12 November 2019.
  45. ^ "Carpetas de Acceso Público". Telefe. Retrieved 22 April 2014.
  46. ^ "Canal 8 de Mar del Plata" (in Spanish). Asociación de Teleradiodifusoras Argentinas. Archived from the original on 23 May 2010. Retrieved 12 November 2019 – via Wayback Machine.