Zee News
Broadcast areaInternational
HeadquartersNoida, Uttar Pradesh, India
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 4:3 576i for the SDTV feed)
OwnerEssel Group
Sister channelsZee TV
Launched27 August 1999; 24 years ago (1999-08-27)
Channel 45
Streaming media
Live Stream (International)live Web stream at Zee News

Zee News is an Indian Hindi-language right-wing[1] news channel owned by Subhash Chandra's Essel Group.[2] It launched on 27 August 1999 and is the flagship channel of the Zee Media Corporation.[3][4]

The channel has been involved in several controversies and has broadcast fabricated news stories on multiple occasions.[5] The channel has been subjected to an ongoing criminal defamation case against legislator Mahua Moitra as of March 2020.[6]


Main article: Zee Media Corporation

Zee Media Corporation Limited (formerly Zee News Ltd.) was founded by Essel Group. and it was incorporated on 27 August 1999 as Zee Sports Ltd. it was a subsidiary of the Zee Telefilms Ltd (later renamed to Zee Entertainment Enterprises).The company was reincorporated on 27 May 2004, as Zee News Ltd.[7] It was demerged as a separate company of the Essel Group in 2006.[8] In 2013,[9] Zee News Ltd changed its name to Zee Media Corporation Limited.[9]

The chairman of the group is Subhash Chandra, who is a Bharatiya Janata Party-backed member of the Rajya Sabha.[4]

Jindal Group incident

The channel was tried for allegedly extorting ₹1 billion from the Jindal Group revealed through a sting operation.[10] Two senior journalists Sudhir Chaudhary and Sameer Ahluwalia were arrested.[11][12][13] The two were sent to 14-day judicial custody in Tihar jail and were ultimately released on bail.[14][15]

Naveen Jindal had accused the two journalists of trying to extort 1,000,000,000 (equivalent to 2.1 billion or US$25 million in 2023) in advertisements for Zee News from him through blackmail by threatening to air stories against his company in the Coalgate scam.

Zee News denied the charges and made counter claims of Jindal offering them 200,000,000 (equivalent to 410 million or US$4.9 million in 2023) to halt their investigations against Jindal Steel's involvement in the scam but filed no charges.[16]

In July 2018, the Jindal Group withdrew the case against Zee News and both parties to the litigation stated that an out of court settlement had been reached which remains undisclosed.[17]

Ban in Nepal

On 9 July 2020, Nepal's satellite and cable television operators banned Zee News and some other Indian privately owned news channels, citing "propaganda and defamatory report against Nepal government".[18][19]

Notices by News Broadcasting and Digital Standards Authority

In June 2022, The News Broadcasting and Digital Standards Authority said Zee News' headlines on Umar Khalid 'gave an impression that the accused had already been declared guilty' and asked them to take down the segments.[20]

In the same month, The News Broadcasting and Digital Standards Authority directed Zee News to take down a debate show from its website and social media handles about Muslim population for violating the regulator's code of ethics, saying it was "telecast without any data or substantial material to support it".[21] Further, the news regulator said that the manner in which the topic was framed and language used, it was clear that there was an agenda behind the debate.


Sudhir Chaudhary was the former editor-in-chief of Zee News and also the former anchor of the prime time show on the channel.[22]


Cases of fabrication

Jawaharlal Nehru University sedition controversy

Main article: 2016 JNU sedition controversy

Zee News reported that students from the Democratic Students' Union (DSU) raised "anti-India" slogans such as Bharat ki barbadi (Destruction of India) and Pakistan Zindabad (Long live Pakistan) in an event on the Jawaharlal Nehru University campus.[23] In a letter Vishwa Deepak, a journalist working at the channel gave a statement that "our biases made us hear Bhartiya Court Zindabad (Long live Indian courts) as Pakistan Zindabad." Vishwa Deepak later resigned from the channel after expressing reservations over its "biased coverage". The footage on the newscast of Zee News had formed the basis of charges filed by the Delhi Police.[24] Sudhir Chaudhary, editor and prime time anchor of the channel however on a telecast made a statement saying "our channel only showed what was happening there, whatever we have shown is 100% authentic."[25] A forensic report of the Delhi Police however later stated that the footage was doctored.[26]

GPS Chips in ₹2000 currency notes

Anchor Sudhir Chaudhary ran a Daily News and Analysis program announcing that the Indian 2000-rupee note issued after the 2016 Indian banknote demonetisation by the government have GPS chips which will allow the government to track currency, thereby reducing corruption.[27] The Minister of Finance, Arun Jaitley dismissed the report as being rumours.[28] The Reserve Bank of India has also given a statement that no such chips are present in the currency notes.[29] The presence of "nano GPS" in the currency notes has been classified as a hoax being spread on social media.[30][31]

Navjot Singh Sidhu – Alwar controversy

Zee News telecasted a video with the claim that the slogans of Pakistan Zindabad were raised at a rally in Alwar presided over by the Indian National Congress politician, Navjot Singh Sidhu.[32] Sidhu accused Zee News of playing a doctored video and threatened to file a defamation suit against Zee News.[33] Sidhu stated that slogans of Jo Bole So Nihal were misconstrued as being in favor of Pakistan.[34] Zee News accused Sidhu of calling a news broadcast to be fake news sent a defamation notice to him. The noticed demanded an apology from him within 24 hours and threatened to pursue legal recourse if an apology was not issued by him.[35]

Mahua Moitra criminal defamation case

Zee News telecasted a show featuring editor-in-chief Sudhir Chaudhary where he claimed that Trinamool Congress legislator Mahua Moitra had plagiarised author Martin Longman in her maiden speech after being elected to the Lok Sabha.[36] Moitra accused the channel of false reporting and submitted a breach of privilege motion against Zee News and Sudhir Chaudhary.[37] Martin Longman responded and stated that the legislator did not plagiarise him.[38] Subsequently, Moitra filed a criminal defamation case against Chaudhary.[6]

Spreading fake news during 2020-21 farmer's protests

In January 2021, during 2020–2021 Indian farmers' protest, Zee News aired a video of decorated tractors, claiming that it was evidence of a forthcoming protest by farmers, and commenting, "Why use such tractors of terror in the farmer protests? Are these tractors a means of waging war with the law? Are these farmers' tractors or terror tractors?". The video in question contained persons speaking in German and was confirmed as having been taken from a rally conducted in Germany in December 2020, in which tractors were decorated, and displayed to raise funds for children who were being treated for cancer.[39]

Coverage of 2020 Delhi election results

The 2020 Delhi Legislative Assembly election were held on 8 February 2020.[40] The exit poll results predicted the Aam Aadmi Party to retain their government in National capital territory of Delhi. The Zee News telecast of the exit poll results featured Sudhir Chaudhary who indulged in polemic commentary against the voters of the election.[41] He stated that the people of Delhi had chosen Pakistan over Hindustan and that the rule of Mughals will now return. He further alleged that, the people of Delhi are lazy and only concerned about "freebies" and that issues like Ram Mandir, Balakot airstrike and Revocation of Article 370 do not matter to them which is why they have rejected the Bharatiya Janata Party.[42] The telecast resulted in backlash and mockery of Zee News and Sudhir Chaudhary on social media.[43]

See also


  1. ^ Siddiqui, Mohammad Amaan (5 January 2024). "The Role of Far-Right Media Houses and Organisations in Disseminating Hindu Nationalist 'Love Jihad' Narratives on X". GNET. Retrieved 20 March 2024.
  2. ^ "Our Companies: Zee Media Corporation Limited". esselgroup.com. Archived from the original on 25 February 2023. Retrieved 25 February 2020.
  3. ^ "Director Reports, Company Results of Zee Media Corporation". NDTV Profit. Retrieved 25 February 2020.
  4. ^ a b Mohan, Archis (1 June 2016). "Subhash Chandra bets on BJP support for Rajya Sabha entry". Business Standard India. Retrieved 24 February 2020.
  5. ^ List of sources:
  6. ^ a b "Mahua Moitra Files Criminal Defamation Case Against Sudhir Chaudhary". The Wire. Retrieved 24 February 2020.
  7. ^ "Zee Media Corporation Ltd". Business Standard. Retrieved 25 February 2020.
  8. ^ "Zee Telefilms demerges into 3 firms". Business Standard. 14 December 2006.
  9. ^ a b "Zee Media Corporation History | Zee Media Corporation Information". The Economic Times. Retrieved 25 February 2020.
  10. ^ Jebaraj, Priscilla (28 July 2016). "Jindal plays CD, claims Zee editors demanded Rs. 100 crore". The Hindu. Retrieved 4 December 2014.
  11. ^ "Naveen Jindal vs Zee: Senior journalists arrested over alleged extortion". NDTV India. Retrieved 4 December 2014.
  12. ^ "Two Zee editors arrested for 'Rs 100-crore extortion bid' – Times of India". The Times of India. Retrieved 30 January 2018.
  13. ^ "Jindal Group and Zee television in extortion scandal". The Australian. Retrieved 4 December 2014.
  14. ^ "Zee editors in two-week custody". BBC News. 30 November 2012. Retrieved 7 August 2018.
  15. ^ "Zee News editors sent to Tihar jail". Hindustan Times. 1 December 2012. Retrieved 8 September 2019.
  16. ^ "Naveen Jindal accuses Zee News of extortion, channel hits back – The Times of India". Timesofindia.indiatimes.com. 25 October 2012. Retrieved 3 November 2012.
  17. ^ "ED charges against Naveen Jindal, others as his firm settles case of extortion with Zee". The Indian Express. 14 July 2018. Retrieved 12 February 2020.
  18. ^ "Cable operators ban Indian news channels in response to 'insulting' video about prime minister". The Kathmandu Post. Retrieved 13 July 2020.
  19. ^ "Nepal bans private Indian channels for airing 'false propaganda'". Al Jazeera. Retrieved 13 July 2020.
  20. ^ "Take down 'sensationalist' shows on Umar Khalid, regulator tells Zee, India TV, Aaj Tak". Newslaundry. 15 June 2022. Retrieved 13 September 2022.
  21. ^ "'There was an agenda': Zee News directed to take down video on Muslim population". Scroll.in. 15 June 2022. Retrieved 18 August 2022.
  22. ^ "Sudhir Chaudhary now also editor in Chief of zee business". Archived from the original on 15 July 2017. Retrieved 15 July 2017.
  23. ^ "From 'Pakistan Zindabad' to 'Bharat ki barbaadi' – Slogans that were raised by 'anti-nationals' in JNU". Zee News. 14 February 2016.
  24. ^ "Zee News producer quits: Video we shot had no Pakistan Zindabad slogan". The Indian Express. 22 February 2016.
  25. ^ "We speak with the Zee News journalist who resigned over the channel's coverage of #JNURow". Newslaundry. 21 February 2016.
  26. ^ "Forensic experts say Kanhaiya video was doctored". India Today. 19 February 2016. Retrieved 12 March 2019.
  27. ^ Venkataramakrishnan, Rohan (9 November 2016). "No, the RBI hasn't announced a Rs 2,000 note with a 'nano GPS chip' that it can track". Scroll.in. Retrieved 24 February 2020.
  28. ^ "Nano Chip in Rs 2,000 Notes? Arun Jaitley Dismisses Rumours". NDTV.com. 9 November 2016. Retrieved 24 February 2020.
  29. ^ Raghavan, TCA Sharad (9 November 2016). "No electronic chip in Rs. 2000 notes: RBI". The Hindu. ISSN 0971-751X. Retrieved 24 February 2020.
  30. ^ "No, New Rs. 2000 Note Will Not Have a 'Nano GPS Chip'". NDTV Gadgets 360. 9 November 2016. Retrieved 9 April 2020.
  31. ^ "No, Rs 2000 note doesn't have nano GPS for tracking but it may have RFID". India Today. 10 November 2016. Retrieved 9 April 2020.
  32. ^ "Shocking! Pak supporters shout "Pakistan Zindabad" slogan in Navjot Singh Sidhu rally". Zee News. 3 December 2018. Retrieved 24 February 2020.
  33. ^ Mehta, Ashish; 4 December 2018 (4 December 2018). "navjot singh sidhu: Will sue channel for fake news: Navjot Singh Sidhu | Jaipur News – Times of India". The Times of India. Retrieved 24 February 2020.((cite news)): CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  34. ^ "Sidhu to file defamation suit against TV channel for airing 'fake' video". Business Standard. 3 December 2018. Retrieved 24 February 2020.
  35. ^ "Zee News sends Rs 1000 crore defamation notice to Navjot Singh Sidhu after he accuses channel of playing fake video". Free Press Journal. Retrieved 24 February 2020.
  36. ^ Chaudhuri, Pooja (3 July 2019). "Zee News falsely claims Mahua Moitra plagiarised her maiden Parliament speech". Alt News. Retrieved 24 February 2020.
  37. ^ "Mahua Moitra submits breach of privilege motion against Zee TV, LS speaker disallows it". Business Standard. 4 July 2019. Retrieved 24 February 2020.
  38. ^ "Trinamool MP Mahua Moitra didn't plagiarise: US writer of fascism article shuts trolls". India Today. 3 July 2019. Retrieved 24 February 2020.
  39. ^ "Video from Germany aired by Zee News as farmers preparing for 'war' with tractors in India". Alt News. 21 January 2021. Archived from the original on 21 January 2021. Retrieved 23 January 2021.
  40. ^ "Delhi Election 2020 : Polling held peacefully, counting of votes on February 11". The Economic Times. Retrieved 28 March 2020.
  41. ^ Jha, Fiza (10 February 2020). "EVM tampering in Delhi across channels & Zee's Sudhir Chaudhury angry at voters". ThePrint. Retrieved 28 March 2020.
  42. ^ "वीडियो: एग्जिट पोल में AAP की जीत पर एंकर ने कहा- दिल्ली को देश टूटने की चिंता नहीं". Jansatta (in Hindi). 9 February 2020. Retrieved 28 March 2020.
  43. ^ "'How does this qualify as journalism?': Twitter mocks Zee News and Sudhir Chaudhary for blaming Delhi voters after exit polls". Free Press Journal. 9 February 2020. Retrieved 28 March 2020.