This article has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page. (Learn how and when to remove these template messages) This article contains content that is written like an advertisement. Please help improve it by removing promotional content and inappropriate external links, and by adding encyclopedic content written from a neutral point of view. (January 2022) (Learn how and when to remove this message) This article may be written from a fan's point of view, rather than a neutral point of view. Please clean it up to conform to a higher standard of quality, and to make it neutral in tone. (January 2022) (Learn how and when to remove this message) This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "Malaysiakini" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (January 2022) (Learn how and when to remove this message) This article possibly contains original research. Please improve it by verifying the claims made and adding inline citations. Statements consisting only of original research should be removed. (January 2022) (Learn how and when to remove this message) .mw-parser-output .hidden-begin{box-sizing:border-box;width:100%;padding:5px;border:none;font-size:95%}.mw-parser-output .hidden-title{font-weight:bold;line-height:1.6;text-align:left}.mw-parser-output .hidden-content{text-align:left}@media all and (max-width:500px){.mw-parser-output .hidden-begin{width:auto!important;clear:none!important;float:none!important))You can help expand this article with text translated from the corresponding article in Chinese. (March 2023) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Chinese article. Machine translation, like DeepL or Google Translate, is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 344 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Chinese Wikipedia article at [[:zh:当今大马]]; see its history for attribution. You may also add the template ((Translated|zh|当今大马)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation. (Learn how and when to remove this message)

Malaysiakini
当今大马
மலேசியாகினி
TypeOnline media
Founder(s)
PublisherMkini Group Sdn Bhd
Editor-in-chiefVacant
FoundedNovember 20, 1999; 24 years ago (1999-11-20)
Language
  • English
  • Malay
  • Mandarin
  • Tamil
HeadquartersPJ 51, 9, Jalan 51/205a Off Jalan Tandang, PJS 51, 46050, Petaling Jaya, Selangor
Websitemalaysiakini.com.my
Visitors to malaysiakini.com in 2008

Malaysiakini (meaning in English: "Malaysia Now") is an online news portal published in Malay, English, Chinese and Tamil. Over the years since it's founding, Malaysiakini had consistently ranked as one of the most read news portal in Malaysia.[1][2] Malaysiakini is unaffiliated with Malaysianow - a much smaller news website that uses the English translation of Malaysiakini as its name.[3]

In Malaysia, traditional print and broadcast media are tightly regulated and controlled by the government. Malaysiakini has attempted and largely succeeded in achieving an independent voice by allowing editors and journalists the full freedom to practice professional and ethical journalism, without interference and restrictions from the shareholders, advertisers or government.[4]

History

Founding

Malaysiakini was founded by Premesh Chandran and Steven Gan in November 1999. Frustrated with the constraints that they experienced while working for The Sun newspaper, Premesh and Gan decided to use the Multimedia Super Corridor (MSC) pledge to create a space for uncensored journalism.[5]

The site began with a staff of five journalists and a starting budget of $100,000, raised with the inital versions of the publication prepared by Premesh.[6] Premesh served as CEO, and Gan served as its editor-in-chief. For its first story, Malaysiakini posted a report on 20 November criticising the practices of Sin Chew Daily, Malaysia's largest-circulation Chinese-language newspaper. Sin Chew Daily had doctored a photograph of Malaysia's ruling party to remove Anwar Ibrahim, who had recently been imprisoned for corruption[citation needed].

According to BBC News, the Malaysiakini report led to "worldwide infamy" for Sin Chew Daily, and the newspaper later issued a public apology.[7] In April 2001, Malaysiakini made news again when it discovered and reported the secret detention of 10 political activists for participating in a rally in favour of the imprisoned former Deputy Prime Minister Anwar Ibrahim.[8]

Print permit rejection

Malaysiakini applied in 2010 for a license to circulate its content in print as a newspaper, which was rejected by the Home Ministry. It successfully appealed in the High Court and the High Court judged that Malaysiakini was to be issued a publication permit. The Home Ministry appealed the High Court decision in the Court of Appeal. The appeal was dismissed. Legally victorious, the newspaper requested the Home Ministry again for a permit. However, the application was rejected again.[9]

Controversies

Publishing fake news as April's fool joke

On 1 April 2005, Malaysiakini published a fake news report alleging that four unnamed senior government officials were being charged for corruption. The report turned out to be an April Fool's joke, albeit published with the intention of casting the spotlight on official corruption, a problem still rife in Malaysia. These caused quite a stir in Malaysia with some readers expressing their disappointment at the editorial and the government ordering a probe on the news organisation.[10]

Funding source

In September 2012, Malaysiakini admitted to receiving grants from National Endowment for Democracy (NED) and other organisations.[11] Premesh Chandran, the CEO of Malaysiakini said that Malaysiakini is "transparent about such partnerships" and that the foreign grants "form a small part of Malaysiakini budget". He also said that Malaysiakini is 70% owned by its co-founders and staff. He claimed that despite receiving grants from international donors, the editorial independence was not compromised. Other than Malaysiakini, other organisations and human right groups in Malaysia such as SUARAM also reportedly having received fundings from the NED.[11]

In 2016, Malaysiakini's former editor YL Chong falsely claimed that George Soros indirectly funded the online news portal and that the online news portal refused to allow this fact to be known and that the former editor resigned in protest. Malaysiakini refuted these allegations.[12] [13]

Notable events

Malaysiakini has attracted its fair share of controversy and harassment. In March 2001, police in the Malaysian state of Selangor lodged a report against the website for quoting comments questioning the official death toll from racial rioting in the city of Petaling Jaya. In July of the same year, a university student leader filed a report claiming that a letter published on Malaysiakini bearing his name was not written by him.

However, the most serious incident occurred on 20 January 2003 when Malaysiakini was raided by the Malaysian police. Four servers and 15 personal computers from its office worth RM150,000 (US$39,500) were seized during the raid. The police raid was instigated after the right-wing cadres in UMNO Youth, an arm of the ruling United Malays National Organisation (UMNO), complained that a letter written by "Petrof", a reader, and published on Malaysiakini's website was seditious.

In its police report, UMNO Youth claimed that the letter had questioned the special rights and privileges of the Bumiputras that are enshrined in the Constitution. Additionally, UMNO Youth claimed that the letter also contained false allegations that the Malaysian government was unfair to other ethnic races in the country. The seizure of the hardware temporarily silenced Malaysiakini, though it eventually resumed its normal operations.

On Feb 25, 2014, red paint was splashed outside Malaysiakini's then office premise at Bangsar Utama, Kuala Lumpur.[14] A cardboard box with a duck inside was left at the main entrance. The box had a photograph of DAP's Seputeh MP Teresa Kok strapped to it. The act was perceived as a threat to Malaysiakini and its staff.

In 2015, political cartoonist Zunar (Zulkiflee Anwar Haque) whose work has run in Malaysiakini for many years, was charged under the Sedition Act 1948 for criticising the Malaysian government in a number of posts on Twitter and was charged under the Sedition Act 1948. The charges were dropped after the change of government in 2018.

On Nov 5, 2016, right-wing Umno leader Jamal Yunos led a group of his Red Shirt protesters to the entrance of the news portal's new office premises in Petaling Jaya. They called for Malaysiakini to be closed down but stopped at a barricade set up by police and eventually left.[15]

Lawsuits

Abdul Taib Mahmud bribery allegation

In May 2007, the news portal was sued for defamation by then Chief Minister of Sarawak, Abdul Taib Mahmud in the Kuala Lumpur High Court, an apology, unspecified amount of damages and injunction against Malaysiakini and Gan, for 12 articles between 6 April and 3 May that year.[16][17] The suit was retracted in January 2012 after the news portal made an apology in public court for publishing unverified news.[18]

Raub Australian Gold Mine suit

Malaysiakini had been sued in 2012 for publishing several articles and videos about residents' concerns over pollution allegedly linked to Raub Australian Gold Mine's gold mining operations in Malaysia. The company had said the articles were defamatory and malicious.

The Kuala Lumpur High Court in 2016 ruled in favour of Malaysiakini on the grounds of responsible journalism and reportage, but the decision was later overturned on appeal. The Federal Court upheld the appellate court's decision in a 3-2 majority ruling, saying Malaysiakini had not been "fair, disinterested or adopted a neutral approach" in reporting the residents' campaign against the mining activities. The ruling came amid concern among activists about freedom of expression in Malaysia, with Malaysiakini perceived to be particularly targeted as one of the most widely read independent news media source[citation needed].

On July 2, 2021, the Federal Court of Malaysia ordered Malaysiakini to pay RM550,000 (US$132,180) in damages to Raub Australian Gold Mine's which by then had became defunct.[19]

Contempt of court over readers' comments

On 19 February 2021, Malaysiakini was found guilty of contempt by the Federal Court of Malaysia over five user comments posted on the website that the Malaysian Attorney General claimed undermined public confidence in the judiciary. The news website was fined RM 500,000 Malaysian ringgit (US$123,644). However, Malaysiakini's editor-in-chief Steven Gan was not found guilty of the offence.[20][21] The website sought public donations to pay the fine and received donation exceeding the fine amount within the span of roughly four hours.[22]

In covering the trial, the BBC in an article called Malaysiakini: The upstart that changed Malaysia's media landscape said that "Malaysiakini's success so far, its very survival, are all the more remarkable in a country where all news media was once subject to government control, and in a region where truly independent, quality journalism is difficult, dangerous and often driven to the margins."[23]

The New York Times meanwhile wrote a piece called 5 Reader Comments Just Cost a News Website $124,000 in which they wrote that Gan and Malaysiakini were being punished for the outlet’s diligent reporting. It quoted Gan as saying that the court's decision would "have a tremendous chilling impact on discussions of issues of public interest and it delivers a body blow to our continual campaign to fight corruption."[24]

Awards and recognition

In 2001, Malaysiakini won a Free Media Pioneer award from the International Press Institute.[25]

Gan himself won a 2000 International Press Freedom Award of the Committee to Protect Journalists,[5] "an annual recognition of courageous journalism".[26] In July 2001, Businessweek named him one of the "Stars of Asia" in the category "Opinion Shapers" for his work with the website.[8]

In 2014, it received Social Media Award during Worldwide Bloggers and Social Media Award 2014 in Kuala Lumpur.[27]

Through the years, Malaysiakini has won various awards and accolades from the International Press Institute, Reporters Sans Frontiers, Committee to Protect Journalists, Asiaweek and Businessweek. Malaysiakini is also the only media organisation in Southeast Asia nominated to the prestigious World Economic Forum’s International Media Council[citation needed].

Additionally, Malaysiakini has developed a reputation for providing a platform for academics such as Jomo Kwame Sundram, Farish A. Noor and Wong Chin Huat to reach a wider audience. Its columnists have also included activists such as Hishamuddin Rais and independent preacher Wan Ji Wan Hussin as well as award-winning investigative journalist R. Nadeswaran[citation needed].

See also

References

  1. ^ "malaysiakini.com UVs for January 2016 - Compete". Archived from the original on 12 February 2011. Retrieved 28 February 2016.
  2. ^ "Malaysiakini is top news portal, Reuters study shows". Malaysiakini. 27 June 2018. Archived from the original on 21 September 2020. Retrieved 15 March 2021.
  3. ^ "About Us | MalaysiaNow". Archived from the original on 8 September 2021. Retrieved 8 September 2021.
  4. ^ "Home". Malaysiakini. Archived from the original on 25 May 2018. Retrieved 20 February 2021.
  5. ^ a b "IPF Awards 2000 - Announcement". Committee to Protect Journalists. 2000. Archived from the original on 3 June 2011. Retrieved 29 January 2012.
  6. ^ "Steven Gan, editor Malaysiakini". PBS NewsHour. 2000. Archived from the original on 21 September 2013. Retrieved 29 January 2012.
  7. ^ "Malaysia's first online paper". BBC News. 20 November 2000. Retrieved 29 January 2012.
  8. ^ a b "Steven Gan: Editor-in-chief, Malaysiakini". Businessweek. 2 July 2001. Archived from the original on 24 April 2012. Retrieved 29 January 2012.
  9. ^ "Malaysiakini, FZ Daily denied print permits because they run sensational news, says Zahid". The Malaysian Insider. 27 March 2014. Archived from the original on 20 May 2014. Retrieved 20 May 2014.
  10. ^ KL (7 April 2005). "April Fools joke a case of bad journalism". Malaysiakini. Retrieved 25 March 2023.
  11. ^ a b "Malaysiakini admits to receiving foreign funds". thestar.com.my. 22 September 2012. Archived from the original on 23 September 2012. Retrieved 23 September 2012.
  12. ^ "BISIK-BISIK : Malaysiakini". Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 26 July 2015.
  13. ^ "Those who speak with forked tongues". Malaysiakini. 8 March 2001. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 28 February 2016.
  14. ^ "Duck, red paint at Malaysiakini's office". Malaysiakini. 25 February 2014. Archived from the original on 9 June 2021. Retrieved 11 August 2021.
  15. ^ TARMIZI, FARIK ZOLKEPLI and JASTIN AHMAH. "Jamal calls for Malaysiakini's closure". The Star. Archived from the original on 15 October 2017. Retrieved 15 March 2021.
  16. ^ "Taib's suit against Malaysiakini to be heard Jan 9". BorneoPost Online - Borneo , Malaysia, Sarawak Daily News. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 28 February 2016.
  17. ^ "Malaysiakini apologises to Taib, withdraws allegation of bribery". BorneoPost Online - Borneo , Malaysia, Sarawak Daily News. 5 January 2012. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 28 February 2016.
  18. ^ "Taib withdraws suit against Malaysiakini". Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 28 February 2016.
  19. ^ "Malaysiakini news portal ordered to pay damages to Australian miner in defamation case". CNA. Archived from the original on 23 August 2021. Retrieved 23 August 2021.
  20. ^ "Malaysian news site fined $123,000 over reader comments amid press freedom fears". The Guardian. Reuters. 18 February 2021. Archived from the original on 19 February 2021. Retrieved 19 February 2021.
  21. ^ "Malaysiakini found guilty, fined, over readers' comments". Al Jazeera. 19 February 2021. Archived from the original on 19 February 2021. Retrieved 19 February 2021.
  22. ^ Razak, Radzi. "Malaysiakini collects nearly RM690,000 even after campaign to pay court fine closed". Malay Mail. Archived from the original on 20 February 2021. Retrieved 20 February 2021.
  23. ^ "Malaysiakini: The upstart that changed Malaysia's media landscape". BBC News. 19 February 2021. Archived from the original on 23 February 2021. Retrieved 15 March 2021.
  24. ^ Paddock, Richard C. (19 February 2021). "5 Reader Comments Just Cost a News Website $124,000". The New York Times. Archived from the original on 5 March 2021. Retrieved 15 March 2021.
  25. ^ "ICIJ Journalists: Steven Gan". International Consortium of Investigative Journalists. Archived from the original on 4 April 2010. Retrieved 29 January 2012.
  26. ^ "CPJ International Press Freedom Awards 2011". Committee to Protect Journalists. 2011. Archived from the original on 18 January 2012. Retrieved 29 January 2012.
  27. ^ "Malaysiakini terima anugerah media sosial". Malaysiakini. 27 February 2014. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 28 February 2016.

Literature