.mw-parser-output .hidden-begin{box-sizing:border-box;width:100%;padding:5px;border:none;font-size:95%}.mw-parser-output .hidden-title{font-weight:bold;line-height:1.6;text-align:left}.mw-parser-output .hidden-content{text-align:left}You can help expand this article with text translated from the corresponding article in Japanese. (May 2009) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Japanese article. Machine translation, like DeepL or Google Translate, is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 3,736 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Japanese Wikipedia article at [[:ja:朝日放送]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|ja|朝日放送)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation.
Asahi Broadcasting Group Holdings Corporation
Native name
朝日放送グループホールディングス株式会社
Asahi Hōsō Gurūpu Hōrudingusu kabushiki gaisha
Formerly
  • Asahi Broadcasting Company
  • Asahi Broadcasting Corporation
  • 朝日放送株式会社[a] (1949-2018)
Company typePublic KK
TYO: 9405
IndustryMedia
Founded
  • Incorporated 15 December 1949; 74 years ago (1949-12-15)
  • Started operations in Osaka in 15 March 1951; 72 years ago (1951-03-15)
Headquarters1-30, Fukushima Itchome, Fukushima-ku, Osaka-shi, Japan
Number of locations
5 (3 in Japan, 1 in Paris, 1 in Shanghai)
Area served
Kansai, Japan
Key people
Susumu Okinaka (President)
Services
Revenue
  • Increase¥78,162 million (2012)
  • ¥76,691 million (2011)
  • Increase¥4,406 million (2012)
  • ¥3,605 million (2011)
  • Decrease¥574 million (2012)
  • ¥2,438 million (2011)
Total assets
  • Increase¥94,621 million (2012)
  • ¥93,139 million (2011)
Total equity
  • Increase¥56,898 million (2012)
  • ¥56,273 million (2011)
Owner
  • The Asahi Shimbun Company (14.88%)
  • TV Asahi Holdings Corporation (9.26%)
  • Murayama family (founding family of The Asahi Shimbun) (7%)
Number of employees
670 (March 31, 2011)
ParentThe Asahi Shimbun Company
Subsidiaries
  • Asahi Television Broadcasting Corporation
  • Asahi Radio Broadcasting Corporation
  • ABC Media Communications
  • sky A, Inc.
  • ABC Development Corporation
  • i-nex+
  • ABC Livra Co.ltd.
  • ABC Golf Club
  • Kagami Co.,ltd.
  • ABC Animation
  • DLE
  • Silver Link
Websitecorp.asahi.co.jp
Footnotes / references
Data from its Corporate Profile & Group Companies

The Asahi Broadcasting Group Holdings Corporation (朝日放送グループホールディングス株式会社, Asahi Hōsō Gurūpu Hōrudingusu kabushiki gaisha, ABC) is a certified broadcasting holding company headquartered in Osaka, Japan. Until March 31, 2018, it was a unified radio and television broadcaster serving in the Kansai region. On April 1, 2018, its radio and television broadcasting divisions were spun off into two subsidiaries, with Asahi Radio Broadcasting Corporation[b] taking over the radio broadcasting business, and Asahi Television Broadcasting Corporation[c] took over television broadcasting.

History

This section is in list format but may read better as prose. You can help by converting this section, if appropriate. Editing help is available. (June 2014)

Radio

In 1948, when the Asahi Shimbun set up a committee for a private radio station in Tokyo, the name ABC was decided upon to be the name of the station. Asahi Broadcasting requested licenses in December 1949 to both Tokyo and Osaka, but in December 1950, the original company merged with Tokyo Broadcasting (Dentsu), Yomiuri Broadcasting and Radio Nippon (funded by Mainichi Shimbun) to create Radio Tokyo (JOKR, KRT, now TBS). In 1951, the ABC plan was revived for a new radio station in Osaka.[1]

The new Asahi Broadcasting Corporation was founded in Nakanoshima, Kita-ku, Osaka on March 15, 1951, with Mitsujirō Ishii appointed as its first president.[2] ABC started AM radio broadcasting on November 11 (1010 kHz). It became the third commercial radio station to sign-on in Japan overall.

On April 1, 1958, the station relocated to the Shin-Asahi Building and in June, started simultaneous broadcasts with KRT Radio, carrying the first commercial radio simulcasts between Tokyo and Osaka. The frequency output doubled from 10KW to 20 in 1959.

After joining JRN in 1965, ABC moved again to the ABC Center in 1966. The output increased again in 1971, this time to 50KW. In line with changes to the frequency plan set up by the ITU, ABC Radio moved from 1010 KHz to 1008 KHz on November 23, 1978.

On April 1, 1989, the station adopted ABC Radio as its commercial name.

On March 19, 2016, ABC started broadcasting over the Wide FM band, alongside OBC and MBS.[3]

Television

Japan's private TV began with the idea of Masori Matsutaro, the owner of the Yomiuri Shimbun, to use the microwave communication network to build a TV station covering the whole of Japan. In July 1952, Nippon Television in Tokyo obtained a television preparatory license and became Japan's first private television station. At the same time, Sankei Shimbun, Kyoto Broadcasting, Kobe Broadcasting, Yomiuri Shimbun and other companies also intended to set up private TV stations in Osaka Prefecture, and the two private broadcasting stations in Kansai, Asahi Broadcasting and New Japan Broadcasting Company (currently Mainichi Broadcasting System) decided to join forces. In August 1952, Asahi Broadcasting and Nippon Broadcasting revoked their original application for a TV license, and jointly applied for a TV license in the name of Osaka Television Co., Ltd. (大阪テレビ放送株式会社, Ōsaka Terebi Hōsō Kabushiki-gaisha, OTV) (OTV, renamed "Osaka TV Broadcasting" in August of the following year). In the following year, Osaka TV Broadcasting purchased land in Dojimahama-dori, Osaka City, for the construction of the headquarters' building. Osaka TV Broadcasting also selected the trademark through public solicitation in newspapers. On December 3, 1955, Osaka TV Broadcasting obtained the preparatory license; the call sign is JOBX-TV. Before broadcasting, OTV set a goal of 40% self-made programs, and decided to rebroadcast the programs of Tokyo's KRT TV and Nippon TV at the same time to maximize profits. In order to popularize television, OTV also set up 60 street TV sets in various parts of Kansai before the broadcast started. In November 1956, Osaka TV Broadcasting began to conduct trial broadcasts, broadcasting 2.5 hours of programs every day. At 9:30am on December 1, 1956, OTV officially started broadcasting, becoming the first private TV station in Kansai. At the beginning of the broadcast, TV dramas, audience-participating programs, and news programs accounted for nearly half of all programs broadcast on Osaka TV. Osaka TV purchased two taping machines in 1958 and was the first TV station in Japan to introduce video recording facilities. In the same year, Osaka TV also achieved Japan's first live broadcast from the top of Mount Fuji.

In January 1957, the Ministry of Posts and Telecommunications issued a new basic policy for the VHF band in Japan at the same time as OTV, and the metropolitan areas outside Tokyo were allocated more TV channels. There were also 7 operators in Kansai who applied for TV licenses, and Asahi Broadcasting and Mainichi Broadcasting also joined the list of operators applying for TV licenses. However, due to the limited number of channels, the two parties finally agreed to apply for a new station license from Mainichi Broadcasting after the talks between the two parties, while Asahi Broadcasting and Osaka TV Broadcasting merged. At that time, among the employees of TV Broadcasting in Osaka, 200 people wanted to stay in the new company after the merger, and 104 people wanted to join Mainichi Broadcasting. At the same time, because Nippon Television stopped providing programs to Osaka TV after Yomiuri TV started broadcasting in August 1958, Osaka TV and KRT TV established a network relationship. On June 1, 1959, Osaka TV Broadcasting and Asahi Broadcasting merged on an equal basis to become the TV division of Asahi Broadcasting.

Network affiliations

Radio

JONR
  • Osaka
Broadcast areaKansai region
Frequency1008 kHz; 93.3 MHz
BrandingABC Radio 1008 (ABCラジオ1008, ABC Rajio ichi maru maru hachi)
Programming
Language(s)Japanese
FormatTalk, Sports
AffiliationsJRN
NRN
Ownership
OwnerAsahi Radio Broadcasting Corporation
History
First air date
November 11, 1951 (1951-11-11)
Former frequencies
1951-1978: 1010 kHz
Technical information
Power50 kW
Links
Webcastradiko
Websiteabc1008.com

TV

JOAY-DTV
  • Osaka, Kansai region
  • Japan
Channels
BrandingABC
Programming
AffiliationsAll-Nippon News Network
Ownership
OwnerAsahi Television Broadcasting Corporation
History
FoundedMay 25, 1955
First air date
December 1, 1956
Former call signs
JOBX-TV (1956-1959)
JONR-TV (1959-2011)
JONR-DTV (2003-2018)
Former channel number(s)
Analog:
6 (VHF) (1956-2011)
Japan News Network (December 1, 1956- March 31, 1975)
Technical information
Licensing authority
MIC
ERP23 kW
Links
Websiteasahi.jp

Broadcasting

Radio

JONR

TV (Analog)

JONR-TV (former callsign: JOBX-TV)
  • Channel 6

TV (Digital)

JOAY-DTV (former callsign: JONR-DTV)
  • Channel 15 (Remote controller button: 6)

Offices

Programming

Current programming

Former Programming

Animation

See also

Notes

  1. ^ Hepburn: Asahi Hōsō kabushiki gaisha
  2. ^ 朝日放送ラジオ株式会社, Asahi Hōsō Rajio kabushiki gaisha, ABC Radio
  3. ^ 朝日放送テレビ株式会社, Asahi Hōsō Terebi kabushiki gaisha, ABC TV

References

  1. ^ Picken, Stuart D. B. (2009). The A to Z of Japanese Business. Rowman & Littlefield. pp. 17–18. ISBN 978-0-8108-6872-4.
  2. ^ 電通広報室出版部 (2001-01-05). Japan 2001 Marketing & Advertising Yearbook. 電通. p. 347. ISBN 978-4-88553-142-2.
  3. ^ "MBS・ABC・OBC3局にワイドFM免許交付 3月19日放送開始へ"". Yahoo! Japan. 29 February 2016. Archived from the original on 28 September 2021. Retrieved 14 March 2023.

34°41′38.18″N 135°29′18.32″E / 34.6939389°N 135.4884222°E / 34.6939389; 135.4884222