This article has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page. (Learn how and when to remove these template messages) This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "All-Nippon News Network" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (January 2021) (Learn how and when to remove this template message) .mw-parser-output .hidden-begin{box-sizing:border-box;width:100%;padding:5px;border:none;font-size:95%}.mw-parser-output .hidden-title{font-weight:bold;line-height:1.6;text-align:left}.mw-parser-output .hidden-content{text-align:left}You can help expand this article with text translated from the corresponding article in Japanese. (December 2009) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Japanese article. Machine translation, like DeepL or Google Translate, is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 3,775 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Japanese Wikipedia article at [[:ja:オールニッポン・ニュースネットワーク]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|ja|オールニッポン・ニュースネットワーク)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation. (Learn how and when to remove this template message)

All-Nippon News Network
TypeBroadcast television network
Country
Japan
Owner
Key people
Masao Kimiwada[1]: 161–163 
Launch date
1 January 1970[1]: 161–163 
Official website
Official website
Old ANN logo (until September 2003)
LCN assignments of ANN affiliates

All-Nippon News Network (ANN; Japanese: オールニッポンニュース・ネットワーク, romanizedŌrunippon Nyūsu Nettowāku) is a Japanese commercial television network run by TV Asahi Corporation (TV Asahi) in Tokyo, which is controlled by The Asahi Shimbun Company. The network's responsibility includes the syndication of national television news bulletins to its regional affiliates, and news exchange between the stations. Its affiliate stations also broadcast non-news programs originating from TV Asahi. Founded on 1 January 1970,[1]: 161–163  and formalised on 1 April 1974, ANN is made up of 26 affiliates, including two stations that are double- or triple-affiliated with rival networks.

Between 1989 and 2013, it also operated the 24-hour satellite and cable news channel Asahi Newstar.

List of affiliates

Stations are listed mostly in Japanese order of prefectures which is mirrored in ISO 3166-2:JP, with exceptions for the Kantō region, Aichi-Gifu-Mie, Kansai region (except Mie) and Okayama-Kagawa, which form single wide broadcasting markets respectively.

Broadcasting area(s) Station LCN Start date of
broadcast
Date of
affiliation
Note(s)
Prefecture Region On air branding Abbr. Call sign
Hokkaidō Hokkaidō TV HTB JOHH-DTV 6 3 November 1968 1 January 1970 Core station
Aomori Tōhoku Aomori Asahi Hōsō ABA JOAH-DTV 5 1 October 1991 1 October 1991
Iwate Tōhoku Iwate Asahi TV IAT JOIY-DTV 5 1 October 1996 1 October 1996
Miyagi Tōhoku Higashinippon Hōsō KHB JOEM-DTV 5 1 October 1975 1 October 1975 Core station
Akita Tōhoku Akita Asahi Hōsō AAB JOXX-DTV 5 1 October 1992 1 October 1992
Yamagata Tōhoku Yamagata TV YTS JOYI-DTV 5 1 April 1970 1 April 1993 Was an ANN affiliate from 1 April 1975 until 1 July 1979 in dual affiliation; affiliated with FNN/FNS from 1 April 1975 until 1 April 1993
Fukushima Tōhoku Fukushima Hōsō KFB JOJI-DTV 5 1 October 1981 1 October 1981 De facto core station
Kantō region TV Asahi EX JOEX-DTV 5 1 February 1959 1 January 1970 Eastern flagship station; core station
Niigata Chūbu Niigata TV 21 UX JOUX-DTV 5 1 October 1983 1 October 1983 De facto core station
Ishikawa Chūbu Hokuriku Asahi Hōsō HAB JOWY-DTV 5 1 October 1991 1 October 1991
Fukui Chūbu Fukui Hōsō FBC JOPR-DTV 7 1 June 1960 1 April 1989 Secondary affiliate; also affiliated with NNN/NNS
Nagano Chūbu Nagano Asahi Hōsō abn JOGH-DTV 5 1 April 1991 1 April 1991
Shizuoka Chūbu Shizuoka Asahi TV SATV JOSI-DTV 5 1 July 1978 1 July 1978 De facto core station
Aichi and Gifu Chūbu NBN / Mētele NBN JOLX-DTV 6 1 April 1962 1 January 1970 Core station
Mie Kansai
Kansai region (except Mie) ABC TV ABC JOAY-DTV 6 1 December 1956 31 March 1975 Western flagship station; core station
Hiroshima Chūgoku Hiroshima Home TV HOME JOGM-DTV 5 1 December 1970 1 December 1970 De facto core station
Yamaguchi Chūgoku Yamaguchi Asahi Hōsō yab JOYX-DTV 5 1 October 1993 1 October 1993
Okayama Chūgoku Setonaikai Hōsō KSB JOVH-DTV 5 1 April 1969 1 January 1970 De facto core station
Kagawa Shikoku
Ehime Shikoku Ehime Asahi TV eat JOEY-DTV 5 1 April 1995 1 April 1995
Fukuoka Kyūshū Kyushu Asahi Hōsō KBC JOIF-DTV 1 1 March 1959 1 January 1970 Core station
Nagasaki Kyūshū Nagasaki Bunka Hōsō NCC JOXI-DTV 5 1 April 1990 1 April 1990
Kumamoto Kyūshū Kumamoto Asahi Hōsō KAB JOZI-DTV 5 1 October 1989 1 October 1989
Ōita Kyūshū Oita Asahi Hōsō OAB JOBX-DTV 5 1 October 1993 1 October 1993
Miyazaki Kyūshū TV Miyazaki UMK JODI-DTV 3 1 April 1970 1 April 1976 Secondary affiliate; also affiliated with FNN/FNS and NNN
Kagoshima Kyūshū Kagoshima Hōsō KKB JOTI-DTV 5 1 October 1982 1 October 1982 De facto core station
Okinawa Kyūshū Ryūkyū Asahi Hōsō QAB JORY-DTV 5 1 October 1995 1 October 1995
Nationwide (Broadcasting Satellite) BS Asahi BSA N/A 5 1 December 2000 1 December 2000

Areas without an ANN station

Prefecture Region Station(s) from neighbouring prefecture News gathering
Toyama Chūbu HAB (Ishikawa) TV Asahi Toyama Bureau
Yamanashi Chūbu TV Asahi (Kantō region) TV Asahi Kōfu Bureau
Tottori Chūgoku KSB (Okayama and Kagawa) TV Asahi Tottori Bureau (Eastern Tottori) and Yonago Bureau (Western Tottori)
Shimane Chūgoku yab (Yamaguchi) and HOME (Hiroshima) TV Asahi Matsue Bureau (Eastern Shimane and Oki Islands), HOME (Western Shimane except Masuda and Kanoashi) and yab (Masuda and Kanoashi)
Tokushima Shikoku ABC TV (Kansai region) ABC TV Tokushima Bureau
Kōchi Shikoku eat (Ehime) and KSB (Okayama and Kagawa) ABC TV Kōchi Bureau and eat
Saga Kyūshū KBC (Fukuoka) KBC Saga Bureau

Former affiliate stations

Single asterisk (*) indicates former primary affiliate

Broadcasting area(s) Station Ch. Years of affiliation Current
affiliation
Current ANN
affiliate
Note(s)
Prefecture Region On air branding Abbr. Call sign
Aomori Tōhoku Aomori TV ATV JOAI-TV 38 1970–1975 (secondary) JNN ABA [note 1]
Aomori Tōhoku Aomori Broadcasting RAB JOGR-TV 1 1975–1991 NNN/NNS ABA [note 2]
Iwate Tōhoku TV Iwate TVI JOII-TV 35 1970–1980 NNN/NNS IAT [note 3]
Miyagi Tōhoku Miyagi TV mm34 JOMM-TV 34 1970–1975 NNN/NNS KHB [note 4]
Akita Tōhoku Akita TV AKT JOBI-TV 37 1981–1987 (secondary) FNN/FNS AAB [note 5]
Niigata Chūbu Niigata Sogo TV NST JONH-TV 35 1970–1983 FNN/FNS UX [note 6]
Nagano Chūbu TV Shinshu TSB JONI-TV 30 1981–1991 (secondary) NNN/NNS abn [note 7]
Aichi and Gifu Chūbu Chūkyō TV* CTV JOCH-TV 35 1970–1973 NNN/NNS NBN [note 8]
Mie Kansai
Kansai region (except Mie) Mainichi Broadcasting* MBS JOOR-TV 4 1970–1975 JNN ABC [note 9]
Tottori and Shimane Chūgoku Nihonkai TV NKT JOJX-TV 1 1959–1989 (secondary) NNN/NNS N/A [note 10]
Okayama Chūgoku Okayama Broadcasting OHK JOOH-TV 35 1 January–1 April 1970;
1 October 1970 – 31 March 1979
FNN/FNS KSB [note 11]
Yamaguchi Chūgoku TV Yamaguchi tys JOLI-TV 38 1970–1978 (secondary) JNN yab [note 12]
Yamaguchi Chūgoku Yamaguchi Broadcasting KRY JOPF-TV 11 1978–1993 NNN/NNS yab [note 13]
Kumamoto Kyūshū TV Kumamoto TKU JOZH-TV 34 1970–1989 (secondary) FNN/FNS KAB [note 14]
Ōita Kyūshū TV Oita TOS JOOI-TV 36 1970–1993 (secondary) NNN/NNS and FNN/FNS OAB [note 15]
Kagoshima Kyūshū Kagoshima TV KTS JOKH-TV 38 1970–1982 (secondary) FNN/FNS KKB [note 16]
  1. ^ Dropped the secondary affiliation after a violation on their agreement on 31 March 1975.[2] ANN programmes are then moved to RAB from 1 April 1975 until 30 September 1991. Currently affiliated to JNN
  2. ^ Now fully affiliated to NNN/NNS due to ATV's withdrawal of ANN.[3] Dropped with launch of ABA on 1 October 1991.
  3. ^ Now fully affiliated to NNN/NNS; ANN programming moved to IAT when it opened on 1 October 1996.
  4. ^ Became a full-time affiliate of NNN/NNS when KHB began broadcasting on 1 October 1975.[4]: 35 
  5. ^ Secondary affiliation. Akita TV partially dropped its ANN affiliation (ANN news programs no longer aired) on 1 April 1987, to focus on airing more Fuji TV programmes.[5]: 22  Between 1 April 1987 and 30 September 1992, AKT and ABS shared on airing select TV Asahi programmes. AKT and ABS completely dropped its ANN affiliation when AAB started broadcasting on 1 October 1992.[6]: 18 
  6. ^ Secondary affiliation. NST was a triple affiliate of FNN/FNS, NNN/NNS and ANN. NNN/NNS programming moved to TNN (now TeNY) on 1 April 1981,[7] and ANN programming moved to NT21 (now UX) on 1 October 1983.[8]: 27 
  7. ^ Secondary affiliation from 1 October 1981 to 31 March 1991. Became a full NNN/NNS affiliate when abn started broadcasting on April 1, 1991, taking over the TV Asahi schedule from TSB.[9]: 147 
  8. ^ Switched networks with NBN on 1 April 1973, owing to a conflict between the two networks, the decision was taken on 28 December 1972, and CTV then joined NNN/NNS.[10]: 85 
  9. ^ Primary affiliation between 1 January 1970 and 30 March 1975.[11]: 341–342  Swapped networks with ABC on 1 April 1975, because of ownership issues: all stations owned by (and linked to) The Asahi Shimbun were now required to become affiliates of TV Asahi.[11]: 345  As a result, MBS was now a JNN affiliate, and is still a significant producer for the network.
  10. ^ Secondary affiliation from the founding of the network (3 March 1959) until 30 September 1989.[12] NKT, BSS, and TSK now carry some TV Asahi shows on their schedules. There is currently no primary ANN affiliate based in the San'in region (comprising Tottori and Shimane).
  11. ^ Became a full-time FNN/FNS affiliate in 1979. ANN programming moved to KSB. The reason this was made was because the station, unlike KSB, did not broadcast to nearby Kagawa until 1979.
  12. ^ Secondary affiliation from 1 April 1970 to 30 September 1978, only used to provide programming. Changed networks to a dual network affiliate of JNN and FNN/FNS between 1 April 1970 and 31 August 1978. ANN programming moved to KRY on October 1, 1978.[13]
  13. ^ Dropped ANN programming in favor of a full-time NNN/NNS affiliation on 30 September 1993.[14]: 190  TV Asahi programming moved to yab the following day.
  14. ^ Secondary affiliation from 1 January 1970 to 30 September 1989. ANN programming moved to KAB when it opened on 1 October 1989.[15]: 34–35, 144–145 
  15. ^ Secondary affiliation; ANN programming moved to OAB in 1993. Currently, TV Oita is an affiliate of NNN/NNS, holding a secondary affiliation with FNN/FNS.
  16. ^ Secondary affiliation from 1 January 1970 to 30 September 1982. ANN programming moved to KKB on 1 October 1982.[16]: 86  The station is now affiliated to FNN/FNS.

Affiliates that initially wanted to join but later withdrew

Broadcasting area(s) Station Ch. Current
affiliation
Current
NNN/NNS
affiliate
Note(s)
Prefecture Region On air branding Abbr. Call sign
Iwate Tōhoku mit mit JOYH-TV 33 FNN/FNS IAT It was due to the intention of Ichiro Ozawa, a politician based in Iwate, and because Iwate Asahi Television was scheduled to open.
Toyama Chūbu TUT UTY JOJH-TV 32 JNN N/A At the time of the frequency allocation of the 3rd station in Toyama Prefecture in 1986, the prospect of joining the TV Asahi network was considered promising, but in the end it was decided to open as a TBS series.[17]
Fukui Chūbu FTB FTB JOFI-TV 39 FNN/FNS FBC During the preparation period for the opening of the station, an agreement was signed with NET TV, but in July 1969, just before the opening of the station, it was changed to the Fuji TV (FNN/FNS) affiliate.
Gifu Chūbu GBS GBS JOZF-TV 37 JAITS (NBN) Due to opposition from Nagoya Television and Chukyo Television. Eventually, Nagoya TV became the ANN full-net station in the Chukyo wide area in 1973.
Kansai region (except Mie) KTV KTV JODX-TV 8 FNN/FNS ABC The Sankei Shimbun Tokyo head office was also involved in NET TV, which was in the preparation stage for the opening of the station, and had dispatched officers from the standpoint of a shareholder. Change to net with. Also, NET TV initially invested in Kyodo Television , but withdrew the capital before the opening of the station. (At that time, before the launch of ANN)
Ehime Shikoku ITV ITV JOEH-TV 29 JNN eat Because it conflicted with the JNN agreement and the opening of Ehime Asahi TV was decided at that time.[18]
Kumamoto Kyūshū KKT KKT JOQI-TV 22 NNN/NNS KAB As a result of the unification adjustment and discussion by three flagship stations in Tokyo (Nippon Television, Fuji Television, and TV Asahi), instead of making Kumamoto Prefecture's third commercial station a TV Asahi affiliate because Kagoshima Broadcasting claimed the affiliation, the station became a Nippon Television affiliate.[19]

JapaNews24

Since at least 2018, ANN operates JapaNews24 (Japanese: 日本のニュースを24時間配信, romanizedNihon no nyūsu o 24-jikan haishin), an around-the-clock online feed aimed mainly at Japanese people abroad, available on ANN's official YouTube channel.[20][better source needed] JapaNews24 airs continuously news stories from ANN newscasts and programmes such as Hōdō Station, as well as content from sister service AbemaNews, on tape delay without a fixed schedule.[21][better source needed]

References

  1. ^ a b c テレビ朝日社史 : ファミリー視聴の25年 [TV Asahi Corporate History: 25 Years of Family Viewing] (in Japanese). TV Asahi. 1984. OCLC 704013841. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 19 January 2022.
  2. ^ ATV30年のあゆみ : 夢ふくらんで30周年. [30 Years of Aomori TV] (in Japanese). Aomori Television. 1998. OCLC 152721162. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 14 January 2022.
  3. ^ 青森放送50年史 [50 Years of Aomori Broadcasting] (in Japanese). Aomori Broadcasting. 2004. OCLC 639988216. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 14 January 2022.
  4. ^ ミヤギテレビ30年のあゆみ [30 Years of Miyagi Television] (in Japanese). Miyagi Television Broadcasting. 2000. OCLC 703508278. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 14 January 2022.
  5. ^ AKT秋田テレビ20年のあゆみ [20 Years of Akita Television]. Akita Television. 1990. OCLC 191754085.
  6. ^ 秋田朝日放送25年史 [Akita Asahi Broadcasting's 25th Anniversary] (in Japanese). Akita Asahi Broadcasting. 2017. OCLC 1127844982. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 14 January 2022.
  7. ^ "TeNY Corporate History". www.teny.co.jp (in Japanese). Archived from the original on 21 February 2016. Retrieved 13 January 2022.
  8. ^ 新潟テレビ21 30年史 [Niigata TV Network 21: 30 Year History] (in Japanese). Niigata Television Network 21. 2014. OCLC 905482505. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 14 January 2022.
  9. ^ テレビ信州20年のあゆみ : 開局20周年記念出版 [TV Shinshu's 20th Anniversary] (in Japanese). Television Shinshu. 2000. OCLC 1061205663. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 15 January 2022.
  10. ^ 名古屋テレビ放送50年史 [Nagoya TV's 50 Year History] (in Japanese). Nagoya Television Broadcasting. 2012. OCLC 833454501.
  11. ^ a b 每日放送の40年 [Mainichi Broadcasting's 40th Anniversary] (in Japanese). Mainichi Broadcasting. 1991. OCLC 673586106. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 15 January 2022.
  12. ^ 日本海テレビのあゆみ [50 Years of Nihonkai Telecasting] (in Japanese). Nihonkai Television. 2009. OCLC 674596047. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 15 January 2022.
  13. ^ テレビ山口二十年史 [Television Yamaguchi's 20 Years] (in Japanese). TV Yamaguchi. 1992. OCLC 43584321. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 15 January 2022.
  14. ^ 山口放送の50年 [50 Years of Yamaguchi Broadcasting] (in Japanese). Yamaguchi Broadcasting. 2007. OCLC 651650932. Archived from the original on 21 April 2023. Retrieved 15 January 2022.
  15. ^ テレビ熊本30年史 [TKU's 30 Year History] (in Japanese). Television Kumamoto. 2001. OCLC 675500762.
  16. ^ KTS鹿児島テレビ50年史 : 1968-2019 : 50th anniversary. [50 Years of Kagoshima Television] (in Japanese). Kagoshima Television Station. 2019. OCLC 1111230208.
  17. ^ Kitanihon Shimbun, January 18, 1986 morning edition front page, "First, two companies apply for a license."
  18. ^ Iyo Television/Ehime Asahi Television opened ("Nankai Broadcasting Company History Part 1 Dreams Beginning Nankai Broadcasting 50-Year History (1953-2003)" September 2005, published by Nankai Broadcasting)
  19. ^ 30 Years of Television Kumamoto. Television Kumamoto. (2001). pp. 88-89
  20. ^ "ANNnewsCH". YouTube. Archived from the original on 4 January 2021. Retrieved 8 January 2021.
  21. ^ "Japan News 24". Japan Net24 News. Archived from the original on 2 August 2022. Retrieved 19 July 2022.