This article has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page. (Learn how and when to remove these template messages) This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "TV Tokyo" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (November 2010) (Learn how and when to remove this message) .mw-parser-output .hidden-begin{box-sizing:border-box;width:100%;padding:5px;border:none;font-size:95%}.mw-parser-output .hidden-title{font-weight:bold;line-height:1.6;text-align:left}.mw-parser-output .hidden-content{text-align:left}@media all and (max-width:500px){.mw-parser-output .hidden-begin{width:auto!important;clear:none!important;float:none!important))You can help expand this article with text translated from the corresponding article in Japanese. (May 2009) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Japanese article. Machine translation, like DeepL or Google Translate, is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 1,123 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Japanese Wikipedia article at [[:ja:テレビ東京]]; see its history for attribution. You may also add the template ((Translated|ja|テレビ東京)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation. This article may need to be rewritten to comply with Wikipedia's quality standards. You can help. The talk page may contain suggestions. (July 2024) This article may require copy editing for grammar, style, cohesion, tone, or spelling. You can assist by editing it. (July 2024) (Learn how and when to remove this message) (Learn how and when to remove this message)

TV Tokyo Holdings Corporation
Native name
Kabushiki gaisha Terebi Tōkyō Hōrudingusu
Company typePublic KK
TYO: 9413
FoundedOctober 1, 2010 (2010-10-01)
HeadquartersSumitomo Fudosan Roppongi Grand Tower, Roppongi, Minato, Tokyo
Revenue¥128,667 million (consolidated, March 2015)
¥5,0050 million (consolidated, March 2015)
¥3,089 million (consolidated, March 2015)
Total assets¥100,565 million (consolidated, March 2015)
Number of employees
ParentNikkei, Inc. (32.24%)
TX Network
BS TV Tokyo
TV Tokyo Corporation
TV Tokyo Medianet
TV Tokyo Music
TV Tokyo's English logo, used since November 13, 2023
BrandingTV Tokyo
AffiliationsTX Network
OwnerTV Tokyo Corporation
BS TV Tokyo
Nikkei CNBC
Founded1951; 73 years ago (1951)
First air date
April 22, 1964; 60 years ago (1964-04-22)
Former call signs
JOTX-TV (1964–2011)
Former channel number(s)
12 (VHF) (1964–2011)
Independent (1964–1983)
Call sign meaning
Technical information
Licensing authority
ERP10 kW (68 kW ERP)
Transmitter coordinates35°39′50″N 139°44′36″E / 35.66389°N 139.74333°E / 35.66389; 139.74333
Translator(s)Mito, Ibaraki
Digital: Channel 18
Links (in Japanese)
Native name
Kabushiki gaisha Terebi Tōkyō
FormerlyTokyo Channel 12 Production, Ltd. (1968–1973)
Tokyo Channel 12, Limited (1973-1981)
Television Tokyo Channel 12, Ltd. (1981–2004)
Company typeSubsidiary KK
TYO: 9411
FoundedJuly 1, 1968; 56 years ago (1968-07-01)
HeadquartersSumitomo Fudosan Roppongi Grand Tower, Roppongi, Minato, Tokyo
ParentTV Tokyo Holdings Corporation

JOTX-DTV (channel 7), branded as TV Tokyo,[a] is a Japanese television station that serves as the flagship of the TX Network.[1] It is owned and operated by TV Tokyo Corporation,[b] itself a subsidiary of TV Tokyo Holdings Corporation,[c] in turn a subsidiary of Nikkei, Inc.[1] It is headquartered in the Sumitomo Fudosan Roppongi Grand Tower in Roppongi, Minato, Tokyo. TV Tokyo is one of the five private broadcasters based in Tokyo, and the last to have started its broadcasts on VHF.

The predecessor of TV Tokyo was Tokyo Channel 12, which was broadcast using the bandwidth returned by the US military stationed in Japan. However, similar to Nihon Educational Television (NET TV), which was also a private educational television station, Tokyo Channel 12 faced a serious business crisis after its launch due to low ratings. Nihon Keizai Shimbun took over the operation of Tokyo Channel 12 in 1969 and officially converted it into a comprehensive television station in 1973. In 1981, Tokyo Channel 12 was renamed TV Tokyo. Since its launch, TV Tokyo's ratings have been ranked last among the core bureaus in Tokyo, and its program production costs are also far lower than those of other stations. Moreover, TXN does not cover the whole of Japan, and its scale is much smaller than the other four network networks. However, the above-mentioned unfavorable factors also make TV Tokyo's program arrangement and news content significantly different from other private TV stations. It has unique program creativity and style, and has established unique strong areas such as animation and economic programs.


Former TV Tokyo Toranomon headquarters

TV Tokyo was established by the Japan Science Foundation in 1951 and started broadcasting, as Science TV Tokyo Channel 12 Television (科学テレビ東京12チャンネルテレビ, Kagaku Terebi Tōkyō Jūni-channeru Terebi) on April 12, 1964. It took its name from its VHF frequency channel 12. It almost went bankrupt in 1968; on July 1 that year, a limited liability company, Tokyo Channel 12 Production was established with the help of the Nikkei and Mainichi Broadcasting System.

On July 2, 1960, the Japan Science and Technology Promotion Foundation applied to the Ministry of Post for a television broadcast license for the VHF12 channel returned by the U.S. military stationed in Japan. Science and technology education programs, 15% are general education programs, 25% are education and news programs) broadcast license [4]:59. However, after this decision was issued, three other companies participating in the bidding, including Central Educational Broadcasting, raised objections to the Postmaster General, and the debate was not concluded until 1969 [4]:59-60.

After the Science and Technology Promotion Foundation obtained the broadcasting license, it immediately invited Kurata, the then president of Hitachi Production Co., Ltd., to serve as the head of the television business headquarters and began preparations for the launch.[2]: 59  At noon on April 12, 1964, Tokyo Channel 12 officially launched,[2]: 59  the first program broadcast was the special program "The Birth of Tokyo Channel 12",[2]: 65  and also broadcast the NHK Symphony Orchestra concert, the 90-minute TV series "The Shore of Sorrow", variety shows such as "Good Night 21st Century".[2]: 20  On the first day of broadcast, Tokyo Channel 12's average full-day ratings were 2.1%, and the average prime-time ratings were 3.4%.[2]: 96  When Tokyo Channel 12 was launched, its main programs were mainly industrial high school lectures, supplemented by news, social education, TV dramas, foreign movies and other programs.[2]: 60  During the 1964 Tokyo Olympics, Tokyo Channel 12 arranged all programs other than higher education for Olympic broadcasts, with the longest broadcast time among the flagship stations.[2]: 60 

However, due to the extremely low ratings of Tokyo Channel 12’s educational programs (in the first year of its launch, the average daily ratings of Tokyo Channel 12 were only 1%, and only 2% during prime time).[3]: 20  as well as the Japanese economy being in a securities recession at the time, Tokyo Channel 12 fell into serious operating difficulties after it started broadcasting.[2]: 60  In the first year of broadcasting, TV Tokyo recorded a deficit of 1.38 billion yen.[3]: 24  In 1966, Tokyo Channel 12 decided The daily broadcast time is shortened to 5 hours and 30 minutes, and attempts are made to rebuild by requesting donations from powerful financial companies, laying off employees, and suspending advertising business activities.[2]: 61  However, Tokyo Channel 12 planned to lay off 200 people. This triggered a strong backlash from the labor union and led to a four-year litigation dispute between the two.[3]: 31  In 1967, Tokyo Channel 12 changed its reconstruction plan again, extending the daily broadcast time to 8 hours and 10 minutes, and Requesting companies in the financial sector to donate funds for reconstruction and restart advertising activities.[2]: 61  At the same time, four other private TV stations in Tokyo and NHK also formed the "Science TV Coordination Committee" to assist in the reconstruction of Tokyo Channel 12 and provide broadcasting parts Program.[3]: 34  These measures halved the accumulated losses of Tokyo Channel 12 to approximately 1.743 billion yen in 1967.[2]: 61  On March 28, 1968, Tokyo Channel 12 began broadcasting color programs.[2]: 61 

As the operating conditions of Tokyo Channel 12 were in trouble again in 1968, the Science and Technology Promotion Foundation decided to abandon the previous method of soliciting donations from the financial sector and instead invited the financial sector to inject capital to rebuild the television department. On July 1 of the same year, twenty companies in the Japanese financial circle, including Mainichi Broadcasting, Hitachi Manufacturing Co., Ltd., and Nissan Motor, invested in the establishment of Tokyo Channel 12 Production Company (Tokyo Twelve Channel Co., Ltd.) with a capital of 1 billion yen. The Science and Technology Promotion Foundation has the television broadcasting license and facility management rights, while Tokyo Channel 12 Production is responsible for program arrangement and production, and advertising business.[2]: 61  As Mainichi Broadcasting invested in the establishment of Tokyo Channel 12 Production Company, a network relationship was actually formed between Tokyo Channel 12 and Mainichi Broadcasting during this period. Some programs of Tokyo Channel 12 were broadcast in Kinki through Mainichi Broadcasting.[2]: 70  In 1969, Tokyo Channel 12 Production once again increased its capital by 1 billion yen, of which Nihon Keizai Shimbun invested 600 million yen, becoming the largest shareholder of Tokyo Channel 12 Production.[2]: 62  In 1970, Tokyo Channel 12 achieved 100% colorization of evening prime time programs, and achieved profitability for the first time in the same year through business activities.[3]: 44  On October 24, 1973, Tokyo Channel 12 Production Co., Ltd. changed its company name to Tokyo Channel 12 Co., Ltd. (Tokyo 12 Channel Co., Ltd.), officially taking over the operation of Tokyo Channel 12 from the Science and Technology Promotion Foundation.[2]: 62  On November 1 of the same year, as the Ministry of Post and Post abolished the educational television license in the Keihin area, Tokyo Channel 12 was officially transformed into a comprehensive television station,[2]: 62  and the program broadcast ratio was changed to 20% of educational programs, 30% of educational programs, and other programs 50%.[2]: 15  In March 1975, due to Mainichi Broadcasting joining JNN, Tokyo Channel 12 terminated its relationship with Mainichi Broadcasting Network and strengthened cooperation with Kinki local independent stations SUN TV and Kinki Broadcasting[7 ]:61-62.

In 1969, the Nikkei and MBS signed a memorandum of understanding which stipulates that Tokyo Channel 12 should share programs with Nihon Educational Television (NET, now TV Asahi). This forms a de facto alliance that lasts until 1975.

In October 1977 Tokyo Channel 12 Production was renamed Tokyo Channel 12, Ltd. (株式会社東京12チャンネル, Kabushiki-gaisha Tōkyō Jūni-channeru); and shortened the channel's name to Tokyo Channel 12 (東京12チャンネル, Tōkyō Jūni-channeru), dropping "Science TV" from its name. At the same time, the station moved to Shiba Park. A month later, it became a general-purpose TV station along with NET. On April 1, 1978, Tokyo launched a new production company, Softx.

In 1981, it was again renamed, this time to Television Tokyo Channel 12, Ltd. d/b/a TV Tokyo; the current Japanese name of the company was also assumed in the same year.

In 1983, TV Tokyo formed the Mega TON Network (now TX Network) with TV Osaka, and Aichi Television Broadcasting. The company shifted its head offices from Shiba Park to Toranomon in December 1985. On October 4, 1999, Tokyo's production company Softx was renamed TV Tokyo MediaNet. In 2004, TV Tokyo MediaNet was shortened to MediaNet. On June 25, 2004, the company assumed its current English name TV Tokyo Corporation. After the digital transition, the channel began broadcasting on digital channel 7. On November 7, 2016, TV Tokyo moved its headquarters to the new building at Sumitomo Fudosan Roppongi Grand Tower from its old studios in Toranomon. The network initially used a Circle 7-style logo to broadcast animated programs.[citation needed] The station mascot is a cartoon banana with eyes, a nose, and a mouth which is bent into a 7, named Nanana (ナナナ).

The network is part of the Japan Consortium, which covers the Olympic Games and the FIFA World Cup.




Analog transmission ceased on July 24, 2011.


Main article: List of programs broadcast by TV Tokyo

Related companies

See also


  1. ^ テレビ東京, Terebi Tōkyō, abbreviated and appearing on-screen as テレ東 (Teretō)
  2. ^ 株式会社テレビ東京, Kabushiki gaisha Terebi Tōkyō
  3. ^ 株式会社テレビ東京ホールディングス, Kabushiki gaisha Terebi Tōkyō Hōrudingusu


  1. ^ a b "Corporate Data. Archived January 30, 2010, at the Wayback Machine. TV Tokyo. Retrieved on June 21, 2010.
  2. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r 株式会社東京12チャンネル・社史編纂委員会 (1979). 『東京12チャンネル15年史』. Tokyo: 東京12チャンネル.((cite book)): CS1 maint: numeric names: authors list (link)NCID BN13674487(in Japanese)
  3. ^ a b c d e テレビ東京30年史編纂委員会 (1994). 『テレビ東京30年史』. Tokyo: テレビ東京.((cite book)): CS1 maint: numeric names: authors list (link)NCID BN10530152(in Japanese)