The Chosun Ilbo
The Chosun Ilbo Building in Gwanghwamun Plaza (2012)
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)ChosunMedia
Founder(s)Sin Sogu
EditorPark Doo-Sik
Founded5 March 1920
Political alignment
LanguageKorean
HeadquartersJung-gu, Seoul, South Korea
Circulation
  • 5,262,070 news subscribers
    • 4,000,000+ digital-only
    • 1,212,208 print
    • 49,862 print for child
Websitechosun.com (in Korean) english.chosun.com (in English)
.mw-parser-output .hidden-begin{box-sizing:border-box;width:100%;padding:5px;border:none;font-size:95%}.mw-parser-output .hidden-title{font-weight:bold;line-height:1.6;text-align:left}.mw-parser-output .hidden-content{text-align:left}You can help expand this article with text translated from the corresponding article in Korean. Click [show] for important translation instructions. Machine translation, like DeepL or Google Translate, is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Korean Wikipedia article at [[:ko:조선일보]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|ko|조선일보)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation.
Korean name
Hangul
Hanja
Revised RomanizationJoseon Ilbo
McCune–ReischauerChosŏn Ilbo

The Chosun Ilbo (Korean조선일보, lit.'Korea Daily Newspaper') is a daily newspaper in South Korea[1][2][3][4] and the oldest active daily newspaper in the country.[9] With a daily circulation of more than 1,800,000,[10] the Chosun Ilbo has been audited annually since the Audit Bureau of Circulations was established in 1993.[11] Chosun Ilbo and its subsidiary company, Digital Chosun, operates the Chosun.com news website, which also publishes web versions of the newspaper in English, Chinese, and Japanese. The paper is considered a newspaper of record for South Korea.

History

The Chosun Ilbo Establishment Union was created in September 1919 while the Chosun Ilbo company was founded on 5 March 1920[9] by Sin Sogu.[12][13]

On 31 July 1940, the newspaper published "Lessons of American Realism", the fourth part of an editorial series.[14] Ten days later[14] - following issue 6,923 - the paper was declared officially discontinued by the Japanese ruling government. In the twenty years since its founding, the paper had been suspended by the Japanese government four times, and its issues confiscated over five hundred times before 1932.

When Korea gained independence in 1945, the Chosun Ilbo came back into publication after a five-year, three-month hiatus.

The paper is considered a newspaper of record in Korea.[15]

Subsidiaries

Besides the daily newspaper, the company also publishes the Weekly Chosun, the Monthly Chosun, Digital Chosun, Edu-Chosun, and ChosunBiz.

Controversies

See also: Chojoongdong

The Chosun Ilbo has historically taken a hardline stance against North Korea. For example, it opposed South Korean President Kim Dae-jung's "Sunshine Policy". For this reason, it has attracted heavy criticism and threats from the North.[12]

On 31 May 2019, the newspaper reported that, based on "an unidentified source", the head diplomat of North Korea's nuclear envoy Kim Hyok-chol, had been executed by a North Korean Government firing squad.[16][17][18][19][20][21] However, two days later, on 2 June 2019, the top diplomat was seen at a concert sitting a few seats away from North Korea's leader Kim Jong-un.[22][23][24]

The Educational Broadcasting System's popular instructor Choi Tae-seong, sued a Chosun Ilbo reporter for publishing an article that defamed him as a supporter of North Korea.[25]

The Chosun Ilbo has been accused of being "chinilbanminjokhaengwi" (친일반민족행위, 親日反民族行爲, "pro-Japanese anti-nationalist activist"), because of controversy over its advocacy of the Korea under Japanese rule.[8] In 2005, the South Korean government and Korean nationalist civic activists investigated whether Chosun Ilbo 'collaborated' with the Japanese Empire.[7] The Chosun Ilbo published articles described[by whom?] as excessively praising the Imperial House of Japan every year from 1938 to 1940. Until 1987, the newspaper had reported favorably on South Korea's military dictatorships.[5]

See also

Notes

  1. ^ a b until 1987
  2. ^ a b until 1940, it was forcibly closed from 1940 to 1945.

References

  1. ^ a b Burrett, Tina; Kingston, Jeff (2020). Press Freedom in Contemporary Asia. New York, NY: Routledge. ISBN 9781138584839.
  2. ^ a b Lee, Sangwon; Paik, Jihyun (2017). "How partisan newspapers represented a pandemic: the case of the Middle East respiratory syndrome in South Korea". Asian Journal of Communication. 27 (1): 82–96. doi:10.1080/01292986.2016.1235592. S2CID 152142220.
  3. ^ a b Jo, Wonkwang; You, Myoungsoon (2019). "News media's framing of health policy and its implications for government communication: A text mining analysis of news coverage on a policy to expand health insurance coverage in South Korea". Health Policy. 123 (11): 1116–1124. doi:10.1016/j.healthpol.2019.07.011. PMID 31495561. S2CID 199026467.
  4. ^ a b Kim, Kisun; Shahin, Saif (2019). "Ideological parallelism: toward a transnational understanding of the protest paradigm". Social Movement Studies. 19 (4): 391–407. doi:10.1080/14742837.2019.1681956. S2CID 210459297.
  5. ^ a b c d e f "친일·독재 찬양 흑역사는 쏙 뺀 조선일보의 '반쪽 100년사'" [Chosun Ilbo's '100-Year History of the Half', Excluding the Dark History of Praise of Pro-Japanese and Dictatorship]. The Hankyoreh. 10 March 2020. Retrieved 28 February 2023. . 일제강점기엔 일왕 생일 충성 맹세 / 5·16쿠데타 비호, 5·18 항쟁 먹칠 / 김일성 사망 오보 34년 만에 정정 / 고비마다 진실 비틀며 왜곡 일삼다.. [.Pledge of allegiance on the birthday of the emperor during the Japanese colonial era / Protection of the 5/16 coup d'état, disgrace of the 5/18 uprising / Misinformation on the death of Kim Il-sung corrected after 34 years / Twisted and distorted the truth at every juncture...]
  6. ^ 강준만, ed. (1998). 지식 권력도 교체하자. 개마 고원. p. 302. ISBN 9788985548267.
  7. ^ a b (pt. 1-3) 친일반민족행위 결정 이유서. 대통령소속친일반민족행위진상규명위원회. 2007. p. 2411.
  8. ^ a b 조선일보 반민족・반통일 행위에 대한 민간 법정 추진 위원회, ed. (2002). 조선일보 반민족・반통일 행위에 대한 민간 법정 백서. 인물 과 사상사. p. 41. ISBN 9788988410561. 조선일보의 위와 같은 보도는 일제의 침략 전쟁을 미화하고 나아가 일제 의 침략 전쟁에 조선을 후방 병참 기지화 ...
  9. ^ a b Frank, Rüdiger; Hoare, Jim; Köllner, Patrick; Pares, Susan (2009). Korea Yearbook (2009): Politics, Economy and Society. Leiden: BRILL. p. 207. ISBN 9789004180192.
  10. ^ Chosun Iilbo http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2010/11/30/2010113001011.html Archived 4 March 2016 at the Wayback Machine
  11. ^ "The Asia-Pacific Perceptions Project". National Centre for Research on Europe. Christchurch, New Zealand: University of Canterbury. Archived from the original on 6 August 2012. Retrieved 8 April 2008.
  12. ^ a b Hoare, James E. (2015). Historical Dictionary of the Republic of Korea, Third Edition. Lanham, MD: Rowman & Littlefield. p. 118. ISBN 978-0-8108-7163-2.
  13. ^ Pratt, Keith; Rutt, Richard (2013). Korea: A Historical and Cultural Dictionary. Oxon: Routledge. p. 65. ISBN 9780700704644.
  14. ^ a b Kim, Choon-Hee (2020). Jamesian Cultural Anxiety in the East and West: The Co-Constitutive Nature of the Cosmopolite Spirit. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. p. 140. ISBN 978-1-5275-4199-3.
  15. ^ Youm, Kyu Ho; Kwak, Nojin (August 2018). "3". Korean Communication, Media, and Culture: An Annotated Bibliography (1st ed.). Lexington Books. p. 71. ISBN 978-1498583329. The prominent "big three" publications — Chosun Ilbo, Dong-A Ilbo, and Joongang Ilbo — are newspapers of record with a combined three million subscribers.
  16. ^ North Korea executes nuclear envoy to U.S. after failed Trump summit: report. Archived 2 June 2019 at the Wayback Machine Kim Hjelmgaard. USA Today. 31 May 2019. Accessed 3 June 2019.
  17. ^ North Korea executed top negotiator, purged others over failed Trump summit, report says. Archived 12 January 2020 at the Wayback Machine Victoria Kim. Los Angeles Times. 31 May 2019. Accessed 3 June 2019.
  18. ^ North Korea 'executed' officials after failed Trump summit: report. Archived 4 June 2019 at the Wayback Machine France 24 TV. 31 May 2019. Accessed 3 June 2019.
  19. ^ North Korea Executes Envoy to Failed U.S. Summit -Media; White House Monitoring. Archived 4 June 2019 at the Wayback Machine Hyonhee Shin and Joyce Lee. U.S. News & World Report. 31 May 2019. Accessed 3 June 2019.
  20. ^ US checking reports North Korea executed envoy, says Pompeo: South Korean paper claims Kim Hyok-chol has been killed and a negotiator put in forced labour. Archived 4 June 2019 at the Wayback Machine Justin McCurry. The Guardian. London, England. 31 May 2019. Accessed 3 June 2019.
  21. ^ US checking reports North Korea executed top official after Trump summit, Pompeo says. Archived 4 June 2019 at the Wayback Machine CNN. 1 June 2019. Accessed 3 June 2019.
  22. ^ Top North Korean official reappears days after purge report. Archived 3 June 2019 at the Wayback Machine Kim Tong-Hyung, Associated Press.. 3 June 2019. Accessed 3 June 2019.
  23. ^ Senior North Korean official reappears after 'forced labour' report: Photo shows Kim Yong-chol attended an art performance with Kim Jong-un on Sunday. Archived 4 June 2019 at the Wayback Machine Daniel Hurst. The Guardian. 3 June 2019. Accessed 3 June 2019.
  24. ^ Purged? Not purged. Leading North Korean official reemerges in public. Archived 4 June 2019 at the Wayback Machine Min Joo Kim and Simon Denyer . 3 June 2019. Accessed 3 June 2019.
  25. ^ Lee Hui-jin (이희진) (11 August 2011). "EBS 강사, 명예훼손 혐의로 조선일보 기자 고소". Nocut News (in Korean). Archived from the original on 25 March 2012. Retrieved 17 September 2011.