Herald Sun
Herald Sun front page 12 December 2005, reporting on the 2005 Cronulla riots
TypeDaily newspaper
Owner(s)The Herald and Weekly Times (News Corp Australia)
EditorSam Weir
FoundedThe Port Phillip Herald (3 January 1840)
The Melbourne Morning Herald (1 January 1849)
The Melbourne Herald (1 January 1855)
The Herald (8 September 1855)
The Sun News-Pictorial (11 September 1922)
The Herald Sun (8 October 1990)
Political alignmentRight-wing[1]
HeadquartersThe Herald and Weekly Times Tower, 40 City Road,
Southbank, Victoria, Australia (formerly The Herald and Weekly Times Building, 44-74 Flinders Street, Melbourne, Victoria, Australia from 1990 to 1995)
WebsiteOfficial website (Note: Some services may only be available via pre-billed subscription[2]

The Herald Sun is a conservative daily tabloid newspaper based in Melbourne, Australia, published by The Herald and Weekly Times, a subsidiary of News Corp Australia, itself a subsidiary of the Murdoch owned News Corp. The Herald Sun primarily serves Melbourne and the state of Victoria and shares many articles with other News Corporation daily newspapers, especially those from Australia.

It is also available for purchase in Tasmania, the Australian Capital Territory and border regions of South Australia and southern New South Wales such as the Riverina and New South Wales South Coast, and is available digitally through its website and apps. In 2017, the paper had a daily circulation of 350,000 from Monday to Friday.[3]

The Herald Sun newspaper is the product of a merger in 1990 of two newspapers owned by The Herald and Weekly Times Limited: the morning tabloid paper The Sun News-Pictorial and the afternoon broadsheet paper The Herald. It was first published on 8 October 1990 as the Herald-Sun.


The Herald

The old Herald and Weekly Times building in Flinders Street.
The Arts Centre Melbourne Spire viewed from behind the rooftop signage for the Herald and Weekly Times building.

The Herald was founded on 3 January 1840 by George Cavenagh as the Port Phillip Herald. In 1849, it became The Melbourne Morning Herald. At the beginning of 1855, it became The Melbourne Herald before settling on The Herald from 8 September 1855 - the name it would hold for the next 135 years. From 1869, it was an evening newspaper. Colonel William Thomas Reay was sometime literary editor and later associate editor, before becoming managing editor in 1904. When The Argus newspaper closed in 1957, The Herald and Weekly Times bought out and continued various Argus media assets.[4] In 1986, The Herald's Saturday edition, The Weekend Herald (which had adopted a tabloid format, in order to distinguish it from the Monday to Friday editions' broadsheet format) was closed.

The Sun News-Pictorial

The Sun News-Pictorial was founded on 11 September 1922, and bought by The Herald and Weekly Times in 1925.[5]

Merger to form the Herald-Sun

In its prime, The Herald had a circulation of almost 600,000, but by the time of its 150th anniversary in 1990, with the impact of evening television news and a higher proportion of people using cars to get home from work rather than public transport, The Herald's circulation had fallen below 200,000. This was much less than that of the morning Sun.[citation needed]

With the only alternative option being to close The Herald, The Herald and Weekly Times decided to merge the two newspapers. The Herald was published for the last time as a separate newspaper on 5 October 1990. The next day, The Sun News-Pictorial published its last edition. The Sunday editions of the two newspapers, the Sunday Herald and the Sunday Sun, were also merged to form the Sunday Herald Sun. The resulting newspaper had both the size and style of The Sun News-Pictorial. Bruce Baskett, the last Editor of The Herald, was the first Editor of the Herald-Sun.[citation needed]

The hyphen in its title was dropped after 1 May 1993 as part of an effort to drop the overt reminder of the paper's two predecessors that the hyphen implied, and also by the fact that by 1993, most of the columns and features inherited from The Herald and The Sun News-Pictorial had either been discontinued or subsumed completely in new sections.[6]

After a progressive decline in circulation the afternoon edition was cancelled, the last edition being published on 21 December 2001.[7] The News Corp Australia-produced mX had filled part of that gap, being freely distributed of an afternoon from stands throughout the Melbourne CBD until 12 June 2015, though generally not available outside that area.[citation needed]

Recent editors include Peter Blunden, Simon Pristel, Phil Gardner and Bruce Guthrie.[8]


In 2017, the Herald Sun was the highest-circulating daily newspaper in Australia, with a weekday circulation of 350 thousand[3] and claimed readership of 1.26 million.[9]

According to third-party web analytics providers Alexa and SimilarWeb, Herald Sun's website is the 74th and 125th most visited in Australia respectively, as of August 2015.[10][11] In 2015, SimilarWeb rated the site as the 15th most visited news website in Australia, attracting almost 6.6 million visitors per month.[11][12]

Roster of Journalists

Current journalists

The below is a list of the Herald Sun's current journalists.[13]

This list is incomplete; you can help by adding missing items. (July 2023)
Name Role Other roles Start year at Herald Sun / NewsCorp
Genevieve Alison Chief of Staff Court reporter
Ashley Argoon Court reporter
Laura Armitage Senior News Reporter
Dan Batten Digital Sports Reporter
Ed Bourke Sports reporter
Liam Beatty Journalist
Mark Buttler Police reporter
Andrew Bolt Columnist
Kara Monssen Food and wine editor Victorian editor of the annual delicious.100 restaurant guide
James Campbell National weekend political editor
Alesha Capone Real Estate journalist
Patrick Carlyon Columnist
Alice Coster Page 13 editor and columnist
John Dagge Workplace reporter
Shannon Deery State Politics Editor
Craig Dunlop Chief of Staff (Weekend)

Ethics and coverage controversies

LGBTI people and issues

On 9 June 2021, Sydney University researcher Alexandra Garcia published a corpus linguistics analysis of reporting about LGBTI Australians by the Herald Sun and affiliated Newscorp mastheads the Daily Telegraph and The Australian.[14] Following an analysis of more than one million published words, Garcia concluded that the Herald Sun and its associated publications covered transgender people and issues substantially more than any other organization, and the coverage was found to be overwhelmingly negative, with more than 90% of articles representing transgender Australians in a strongly negative light. The research found that the publication of Advisory Guidelines by the Australian Press Council had not improved the standard of reporting, with most reports and columns being characterised by fear-mongering, misrepresentation of medical science, divisive rhetoric, derogatory language, and suppression and under-representation of the voice of transgender people.

The analysis followed similar work by LGBTI rights watchdog, Rainbow Rights Watch, in 2017, which analysed more than 8 million published words which found that reporting in Australian press publications Daily Telegraph, Herald Sun, and The Australian were calculated to inflame fear, uncertainty, and confusion about transgender people and issues, and that the Australian Press Council was ineffectual at upholding long term balance and good media ethics.[15]

On 21 January 2021, the Herald Sun published a factual report by journalist Serena Seyfort concerning a woman accused of detonating a molotov cocktail in a Melbourne suburb.[16] The article included prominent and repeated references to the transgender status of the accused in the sub-headline and throughout the body of the article, also describing the woman using her former name without any obvious public interest justification. On 21 July 2021, the Australian Press Council concluded that the article breached media ethics standards, saying "publishers should exercise great care not to place unwarranted emphasis on characteristics such as race, religion, nationality, country of origin, gender, sexual orientation, marital status, disability, illness or age".[17]

Other controversies

Australian Greens policy on drugs

Shortly before the 2004 election, the Herald Sun published an article entitled "Greens back illegal drugs" (Herald Sun, 31 August 2004) written by Gerard McManus which made a number of claims about the Australian Greens based on their harm minimisation and decriminalisation policies posted on their website at the time. The Greens complained to the Australian Press Council. The text of their adjudication reads:

In the context of an approaching election, the potential damage was considerable. The actual electoral impact cannot be known but readers were seriously misled. [...] The claims made in the original article were seriously inaccurate and breached the Council's guiding principles of checking the accuracy of what is reported, taking prompt measures to counter the effects of harmfully inaccurate reporting, ensuring that the facts are not distorted, and being fair and balanced in reports on matters of public concern.[18]

Contempt of court for source protection

In June 2007, two Herald Sun journalists, Michael Harvey and Gerard McManus, were found guilty in the Victorian County Court of contempt of court after refusing to disclose the source of a story the pair wrote in the Herald Sun on Australian Government plans to scale back proposed veterans entitlements. The controversy resulted in agitation to change the law to introduce "shield laws" in Australia to take into consideration the journalists' code of ethics.[19]

Cartoon of Serena Williams

Following Serena Williams' claim of sexist behaviour by umpire Carlos Ramos at the 2018 U.S. Open women's final, the Herald Sun's cartoonist Mark Knight drew an illustration of the match which was described as sexist and racist. In the cartoon, Williams is shown to have smashed her racket whilst a baby's dummy lays on the floor. Knight's illustration has been compared by some, including the political cartoonist and Washington Post columnist Michael Cavna, to illustrations popular during the Jim Crow era in the United States.[20] Knight is also accused of making Williams' Japanese opponent, Naomi Osaka, appear as a "white woman". Following this, there was significant condemnation of both the Herald Sun and Knight for the use of this image by the author J. K. Rowling and Jesse Jackson amongst others.[21] The Herald Sun defended its decision to publish the cartoon and two days after its initial publication, the cartoon was reprinted in part along with a series of other illustrations by Knight on its front page under the caption "WELCOME TO PC WORLD."[22]

Collectible items

Over the years, the Herald Sun has had a range of magazines, pins and memorabilia (usually with an outside partner) that could be obtained by either getting it out of the newspaper, or using a token from the newspaper to collect or purchase the item. Items that have been a part of this scheme include:

See also


  1. ^ "Crikey Bias-o-meter: The newspapers". Crikey. 26 June 2007. Archived from the original on 7 October 2018. Retrieved 23 December 2018.
  2. ^ "Herald Sun". Archived from the original on 5 July 2008.
  3. ^ a b Samios, Zoe (11 December 2017). "News Corp withdraws from newspaper circulation audit, raising new questions about future of AMAA". Mumbrella. Retrieved 1 December 2018.
  4. ^ Kirkpatrick, Rod. "Press Timeline 1951-2011". Australian Newspaper Plan. National Library of Australia. Archived from the original on 15 April 2016. Retrieved 13 June 2016.
  5. ^ "The Sun News-Pictorial (Melbourne, Vic. : 1922 - 1954; 1956)". Trove. Retrieved 5 March 2024.
  6. ^ "Learn | Herald Sun". Archived from the original on 20 August 2008. Retrieved 29 April 2014.
  7. ^ "Vic: Herald Sun to cancel PM edition". AAP General News (Australia). 21 December 2001.
  8. ^ Crook, Andrew (18 May 2009). "A short history of bossy Herald Sun headlines: Read it now!". Crikey!. Archived from the original on 22 May 2009. Retrieved 18 February 2010.
  9. ^ "Herald Sun confirms status as Australia's No.1 newspaper with rise in latest audience figures". Herald-Sun. 17 May 2017. Retrieved 1 December 2018.
  10. ^ "Heraldsun.com.au Site Overview". Alexa. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 2 August 2015.
  11. ^ a b "Heraldsun.com.au Analytics". SimilarWeb. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 2 August 2015.
  12. ^ "Top 50 sites in Australia for News And Media". SimilarWeb. Archived from the original on 25 August 2015. Retrieved 2 August 2015.
  13. ^ "Our Journalists". Retrieved 3 July 2023.
  14. ^ "Comment: Sydney University Corpus Lab on Daily Telegraph Reporting Standards about LGBTI, Dr Garcia, Dr Badge". Sydney Corpus Lab, Sydney University. 9 June 2021. Retrieved 18 June 2021.
  15. ^ ""Translating Transphobia", Rainbow Rights Watch, 2017" (PDF). SBS. Retrieved 18 June 2021.
  16. ^ "Herald Sun article about transgender woman breached media ethics standards". www.heraldsun.com.au. Retrieved 24 July 2021.
  17. ^ "Australian Press Council Adjudication #1802". www.presscouncil.org.au. Archived from the original on 22 July 2021. Retrieved 24 July 2021.
  18. ^ "Adjudication No. 1270 (adjudicated February 2005) [2005] APC 3". www.austlii.edu.au. Retrieved 8 May 2018.
  19. ^ R v McManus and Harvey
  20. ^ Cavna, Michael (12 September 2018). "An Australian artist's racist Serena Williams cartoon receives swift and international blowback". Washington Post. Archived from the original on 4 January 2021. Retrieved 1 October 2018.
  21. ^ Davidson, Helen (11 September 2018). "'Repugnant, racist': News Corp cartoon on Serena Williams condemned". the Guardian.
  22. ^ "Newspaper defends 'racist' Serena cartoon". BBC News. 11 September 2018.
  23. ^ "Harry Potter: The Ultimate Collection". www.nslists.com. Retrieved 26 September 2021.