BrandingKENS 5 (callsign pronounced as a word)
First air date
February 15, 1950
(74 years ago)
Former call signs
  • KEYL (1950–1954)
  • KGBS-TV (1954)
  • KENS-TV (1954−2009)
Former channel number(s)
  • Analog: 5 (VHF, 1950–2009)
  • Digital: 55 (UHF, 2002–2009), 39 (UHF, 2009–2019)
Call sign meaning
Express-News Stations (originally shared with former sister radio station KENS)
Technical information[1]
Licensing authority
Facility ID26304
ERP1,000 kW
HAAT441 m (1,447 ft)
Transmitter coordinates29°16′11.5″N 98°15′55.9″W / 29.269861°N 98.265528°W / 29.269861; -98.265528
Public license information

KENS (channel 5) is a television station in San Antonio, Texas, United States, affiliated with CBS and owned by Tegna Inc. The station's studios are located on Fredericksburg Road in northwest San Antonio, near the South Texas Medical Center, while its transmitter is located off US 181 in northwest Wilson County (northeast of Elmendorf).


The station first signed on the air on February 15, 1950, as KEYL; channel 5 was the second television station to sign on in the San Antonio market, debuting three months after primary NBC affiliate WOAI-TV (channel 4). The station has been a primary CBS affiliate since its sign-on, however it initially carried secondary affiliations with DuMont, ABC and the Paramount Television Network[2]—the former two affiliations were shared with WOAI-TV. The station was originally owned alongside KABC radio (680 AM, now KKYX). KEYL was one of Paramount's strongest affiliates, carrying nearly the network's entire lineup. Among the Paramount programs that KEYL aired were Armchair Detective,[2] Latin Cruise,[2] Hollywood Reel,[3] Hollywood Wrestling,[4] Time for Beany[5] and Movietown, RSVP.[6]

In 1951, Storer Broadcasting (which had good relations with CBS) bought KEYL and KABC. On February 1, 1954, channel 5 changed its call letters to KGBS-TV; KABC's calls were subsequently changed to match its television sister, as KGBS, on March 1.[7] In November of that year, Storer was forced to sell KGBS-AM-TV to the San Antonio Express-News, in order to complete the company's purchase of WXEL-TV (now WJW) in Cleveland, Ohio as keeping KGBS-TV would have put the company one station over the Federal Communications Commission's ownership regulations that went into effect that year which limited the number of television stations that can be owned by one company to seven, with no more than five of those allocated to the VHF band (at the time, newspapers could own television and/or radio stations in the same market provided that such ownership complied with the FCC-mandated ownership limits of each property in effect at the time). The Express-News then changed the call letters of the television and radio stations to KENS-TV and KENS (the "-TV" suffix was dropped from the callsign of the television station following the digital television transition on June 12, 2009, when several other Belo stations dropped the suffix from their legal call signs; Storer later re-used the KGBS calls on what is now KTNQ and KNX-FM in Los Angeles). The release of the KABC call letters freed ABC to pick up the call letters for its flagship cluster of television, AM, and FM stations in Los Angeles shortly thereafter.

DuMont ceased most network operations in 1955, but would honor network commitments until August 1956, when it ceased operations permanently. Channel 5 lost ABC programming when KONO-TV (channel 12, now KSAT-TV) signed on in 1957, leaving KENS as a full-time CBS affiliate. During the late 1950s, the station was also briefly affiliated with the NTA Film Network.[8]

In early 1962, the Express-News and KENS-AM-TV were purchased by Harte-Hanks Communications; the radio station was sold off a few months later since Harte-Hanks was not interested in radio station ownership at the time. When the FCC tightened its cross-ownership rules in the early 1970s, Harte-Hanks sought grandfathered protection for its San Antonio media combination. However, while the FCC granted such protection to several media combinations across the country, it would not do the same to the Harte-Hanks combination in San Antonio. Accordingly, in 1973, Harte-Hanks opted to keep KENS-TV and sell the Express-News to Rupert Murdoch's News Corporation.

In the mid-1980s, KENS broadcast a short-lived local cable channel that was carried on Rogers Cablevision channel 24, called KENS II. Under the direction of station manager Larry Smith, the channel's programming included replays of channel 5's local newscasts, broadcasts of Ron Taylor and Janie Groves' classified real estate programming and a few locally produced programs and specials such as Auto TV (hosted by Richard Courchesne and Michael Saul), and Barney Regets' computer generated musical video kaleidoscope created earlier at UA Columbia's Consumer Cable 29. In March 1985, KMOL-TV parent company United Television filed a protest with the FCC, claiming that by operating KENS II, it gave KENS an unfair competitive advantage, and that Harte-Hanks was violating the spirit of the commission's long-standing rules that forbade duopolies.[9] KENS management maintained that the duopoly rules did not apply to cable television.[9] The claims of KMOL were rejected by the FCC that October in a decision that was closely watched by industry observers.[10] After a little over four years on the air, KENS II was shut down in May 1988.[11]

In July 1990, it was reported that KENS was holding talks with ABC about switching to that network, which would have left existing affiliate KSAT without a network affiliation.[12] Then-KENS general manager Michael Conly cited CBS' then-distant third ranking as a reason for wanting to switch networks, feeling that the poor performance of CBS programming at the time would harm KENS' overall dominance in the San Antonio market.[12] The talks did not go anywhere, and the following month, both KENS and KSAT signed new affiliation agreements with CBS and ABC respectively.[13]

In 1993, Harte-Hanks acquired what at the time became the second incarnation of KENS radio (1160 AM). In September 1997, Harte-Hanks sold its remaining media properties, including the KENS stations, to the E. W. Scripps Company in order to concentrate on the company's direct marketing operations. At the same time, Belo Corporation announced that it would trade its controlling stake in the Food Network to Scripps in exchange for the KENS stations. The Harte-Hanks/Scripps deal and the transfer of Belo's stake in the Food Network to Scripps were both completed on October 15 of that year. At that time, Belo took over the operations of the KENS stations through a time brokerage agreement (TBA). Belo completed its purchase of the KENS stations on December 4, 1997. The second incarnation of KENS radio was sold to The Walt Disney Company in 2003, which converted the station into a Radio Disney outlet as KRDY (it is now a Catholic talk station owned by Immaculate Heart Media). In August 2000, KENS began to manage upstart UPN affiliate KBEJ (channel 2, now MyNetworkTV affiliate KCWX) under a local marketing agreement (LMA). The LMA was terminated in April 2010, five months before the station lost its CW affiliation.

KENS remained closely associated with the Express-News, even though the station and newspaper had been under separate ownership for many years. The station shared its main website with the newspaper until the end of 2008, when the news partnership agreement between KENS and the Express-News ended. The station launched its own website,, on January 26, 2009. The site has been recognized with two Lone Star Emmy Awards for Interactivity and the 2011 and 2015 Regional Edward R. Murrow Award for "Best Large-Market Website."

On June 13, 2013, the Gannett Company announced that it would acquire Belo's television properties, including KENS, for $1.5 billion.[14] The sale received FCC approval on December 20, and was formally completed on December 23, 2013, reuniting KENS with former Harte-Hanks sister stations WFMY and WTLV.[15] On June 29, 2015, the Gannett Company split in two, with one side specializing in print media and the other side specializing in broadcast and digital media. KENS was retained by the latter company, named Tegna.[16]


KENS clears the entire CBS network schedule. The station splits the CBS Dream Team lineup into two blocks that bookend its Saturday morning newscast (with the first hour airing before the program and the final two airing after it) and splits Face the Nation into two half-hour blocks (as such, it is one of several CBS affiliates that carry the program on both Sunday mornings and overnights in such a manner). KENS acquired the local syndication rights to Jeopardy! and Wheel of Fortune in September 1999 from KMOL-TV (now WOAI-TV).

The station also produces the local talk and lifestyle program Great Day SA, which airs weekday mornings at 9 a.m. (the format of the program is modeled after similar morning talk programs produced by other former Belo stations as well as certain ones owned by Gannett prior to the latter's purchase of Belo, including Dallas sister station WFAA's Good Morning Texas and Houston sister station KHOU's Great Day Houston); the program debuted on September 8, 2003, and features local and national music artists, celebrities, and local human interest stories. Formerly hosted by 1994 Miss USA winner Lu Parker and later Kristina Guererro (later a reporter for the syndicated program Inside Edition, most recently an entertainment reporter for E!).

Past program preemptions and deferrals

From its September 1997 premiere to 2019, KENS preempted the Saturday edition of CBS This Morning due to its Saturday morning newscast (as a result, CBS This Morning Saturday did not air at all in the San Antonio market); the station also gained notoriety in 1993 by being one of the few CBS affiliates that chose to air the Late Show with David Letterman on a half-hour tape delay, in favor of airing syndication programming immediately following its 10 p.m. newscast. KENS also delayed The Late Late Show by an hour and a half at 1:07 a.m. under original host Tom Snyder.

Sports programming

KENS is also one of the few stations in the United States that still maintains over-the-air broadcast rights to a major sports franchise: the station airs select NBA games featuring the San Antonio Spurs that are not carried by Bally Sports Southwest. During the 2021–22 season, KENS aired 10 Spurs games.[17] The station also aired any Spurs games through the network's coverage with the NBA from 1976 to 1990.

KENS also provided coverage of the 2008 Final Four which took place at the Alamodome.

News operation

KENS presently broadcasts 31+12 hours of locally produced newscasts each week (with five hours each weekday, 3+12 hours on Saturdays and three hours on Sundays). Former KENS employee Bob Rogers was the station's longest-running news director. Under Rogers' stewardship, the ratings for KENS 5's newscasts shot to first place.[citation needed] Rogers was also responsible for hiring, coaching and helping the careers of many local and national news anchors, reporters and correspondents; he retired from the station in the late 1990s.

On January 7, 2008, when CBS' now-defunct morning program The Early Show abandoned its hybrid format that included local segments interspersed within the national program, KENS reduced its weekday morning newscast from three hours to two, airing from 5 to 7 a.m. Also at the same time, Itza Gutierrez left her position as anchor of the Saturday morning newscast to become a stay-at-home mother (she was later replaced by Stacia Willson, who was later promoted to the weekday noon newscast).

Emmy Award-winning longtime anchor Chris Marrou, who worked at KENS for 36 years beginning in 1973, retired from the station in 2009. Marrou and other well-known anchors helped KENS dominate the 5, 6 and 10 p.m. news timeslots from the 1970s to the early 2000s. Marrou presented a long-running segment seen at the end of the weeknight editions of the 10 p.m. newscast, the Eyewitness Newsreel, in which Marrou narrated a package of humorous local news segments juxtaposed with out-of-context soundbites of CBS News anchors, politicians or celebrities "commenting" on the situation done in a faux newsreel style. Marrou wrote the segment each weeknight. With Marrou's retirement that year, the Eyewitness Newsreel segment was discontinued. In 2009, KENS announced that Jeff Vaughn (who previously served as a reporter for NBC affiliate KSHB in Kansas City) would replace Marrou as co-anchor of the 5, 6 and 10 p.m. newscasts starting in January 2010. In 2015, Jeff Brady (former KSAT and WFAA anchor) returned to San Antonio to become the station's lead male anchor for the evening newscasts.

In early June 2008, KENS began promoting a 'big switch' occurring on June 30, a date which the station began production of newscasts in high definition. On August 2, 2010, channel 5 became the first television station in the San Antonio market with a local newscast during the 4 p.m. hour, when it debuted a half-hour broadcast at 4 p.m. on Monday through Friday afternoons (the station opted to slot Jeopardy! to bookend the 4 and 5 p.m. newscasts).[18] On January 10, 2011, KENS expanded its weekday morning newscast to 2½ hours, through the addition of a half-hour broadcast at 4:30 a.m.[19]

In April 2022, KENS 5 dropped the Eyewitness name from its newscast title after 52 years, its newscasts from that date onward are now branded as KENS 5 News.

Notable former on-air staff

Technical information


The station's signal is multiplexed:

Subchannels of KENS[21]
Channel Res. Aspect Short name Programming
5.1 1080i 16:9 KENS-HD CBS
5.2 480i ESTV Estrella TV[22]
5.3 Crime True Crime Network
5.4 Quest Quest
5.5 Open Nosey (soon)
5.6 Crime True Crime Network
5.7 ShopLC Shop LC
12.4 480i 16:9 H&I Heroes & Icons (KSAT-TV)
  Broadcast on behalf of another station

Analog-to-digital conversion

KENS discontinued regular programming on its analog signal, over VHF channel 5, on June 12, 2009, as part of the federally mandated transition from analog to digital television.[23] The station's digital signal relocated its digital signal from its pre-transition UHF channel 58, which was among the high band UHF channels (52–69) that were removed from broadcasting use as a result of the transition, to UHF channel 39 for post-transition operations. The station vacated channel 55 in November 2008 to allow Qualcomm to begin testing for its now-defunct mobile television service MediaFLO.

In the interim period between November 2008 and June 2009, KENS' new digital signal hosted Univision owned-and-operated station KWEX-DT, whose pre-transition digital signal broadcast on channel 39. After the digital transition was complete, KENS-DT retained the channel 39 facilities, while KWEX-DT launched its permanent digital operations on UHF channel 41 (the station's previous analog frequency). The transition also allowed former sister station KCWX (which prior to the conversion, did not have an over-the-air digital signal) to begin transmitting its digital signal on VHF channel 5.

KENS moved from RF channel 39 to RF channel 29 on June 21, 2019, as a result of the 2016 United States wireless spectrum auction.[24]


  1. ^ "Facility Technical Data for KENS". Licensing and Management System. Federal Communications Commission.
  2. ^ a b c "Hollywood shows on KEYL". San Antonio Light. February 19, 1950. p. 54.
  3. ^ "Radio & Television Listings". San Antonio Express. San Antonio, TX. August 23, 1953. p. 23.
  4. ^ "TV Programs For All Week". San Antonio Express. San Antonio, TX. January 25, 1953. p. 69.
  5. ^ San Antonio Express. San Antonio, TX. June 28, 1951. p. 9. ((cite news)): Missing or empty |title= (help)
  6. ^ "Spotlighting the Dial" (PDF). San Antonio Express. San Antonio, TX. March 24, 1950. pp. 14B. Retrieved December 21, 2009.
  7. ^[permanent dead link]
  8. ^ "Require Prime Evening Time for NTA Films". Boxoffice: 13. November 10, 1956.
  9. ^ a b Silverman, Dwight (April 6, 1985). "KMOL files FCC complaint over KENS". San Antonio Light. p. B3.
  10. ^ Silverman, Dwight (October 9, 1985). "FCC rejects KMOL claim against Channel 5". San Antonio Light. p. B1.
  11. ^ Wynne, Robert (December 17, 1989). "Local TV market grew dramatically in 1980s". San Antonio Light. pp. 32, 45 (TV Week).
  12. ^ a b Wynne, Robert (July 31, 1990). "KENS-TV has its eye on ABC". San Antonio Light. pp. A1, A6.
  13. ^ Wynne, Robert (August 16, 1990). "Talks with ABC fold; KENS-TV keeps CBS". San Antonio Light. p. G10.
  14. ^ "Gannett to buy TV station owner Belo for $1.5B". Fort Worth Star-Telegram. Associated Press. June 13, 2013. Retrieved June 13, 2013.
  15. ^ Gannett Completes Its Acquisition of Belo, TVNewsCheck, December 23, 2013.
  16. ^ "Separation of Gannett into two public companies completed | TEGNA". Tegna. Retrieved June 29, 2015.
  17. ^ "KENS 5 to broadcast 10 Spurs games, including clash with Bucks in season's first week". Tegna Inc. October 8, 2021. Retrieved October 8, 2021.
  18. ^ Antonio, San (March 12, 2010). "KENS-TV will create early afternoon newscast".
  19. ^ KENS Slots New 4:30 A.M. Newscast[permanent dead link],, December 16, 2010. Retrieved December 17, 2010.
  20. ^ Haring, Bruce (August 21, 2022). "Michael Tuck Dies: Former Los Angeles And San Diego News Anchorman Was 76". Deadline Hollywood. Retrieved January 13, 2023.
  21. ^ RabbitEars TV Query for KENS
  22. ^ "Four Belo Stations Grab Estrella TV". Broadcasting & Cable. May 19, 2009. Retrieved June 5, 2009.
  23. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 29, 2013. Retrieved March 24, 2012.
  24. ^ FCC TV spectrum Phase Assignment Table, FCC Incentive Auction Television Transition Data Files, April 13, 2017.