.mw-parser-output .hidden-begin{box-sizing:border-box;width:100%;padding:5px;border:none;font-size:95%}.mw-parser-output .hidden-title{font-weight:bold;line-height:1.6;text-align:left}.mw-parser-output .hidden-content{text-align:left}You can help expand this article with text translated from the corresponding article in Russian. (September 2023) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Russian article. Machine translation, like DeepL or Google Translate, is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 1,166 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Russian Wikipedia article at [[:ru:Известия]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|ru|Известия)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation.

Izvestia
Известия
Front page of the Izvestia newspaper from 15 June 2012.
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)National Media Group
PublisherInews (News Media)
Editor-in-chiefArseniy Ogenesyan
Founded13 March 1917; 106 years ago (1917-03-13)
LanguageRussian
HeadquartersBegovoy District, Moscow, Russia
Circulation234,500[1]
ISSN0233-4356
OCLC number427395058
Websiteiz.ru

Izvestia (Russian: Известия, IPA: [ɪzˈvʲesʲtʲɪjə], "The News") is a daily broadsheet newspaper in Russia. Founded in February 1917, Izvestia, which covered foreign relations, was the organ of the Supreme Soviet of the Soviet Union, disseminating official state propaganda.[2] It is now described as a "national newspaper" of Russia.

The word izvestiya in Russian means "bring news" or "tidings", "herald" (an official messenger bringing news), derived from the verb izveshchat ("to inform", "to notify").[citation needed]

History

1917–1991

Old Izvestia logo. It uses two letters that are no longer used in the Russian language (see Reforms of Russian orthography).

During the Soviet period, while Pravda served as the official mouthpiece of the Communist Party, Izvestia expressed the official views of the Soviet government as published by the Presidium of the Supreme Soviet of the USSR.[3] Its full name was Izvestiya Sovetov Narodnykh Deputatov SSSR (in Russian, Известия Советов народных депутатов СССР, the Reports of Soviets of Peoples' Deputies of the USSR).

The Izvestia Trophy ice hockey tournament was named after the newspaper between 1969 and 1996.

Nedelya was the weekend supplement of Izvestia.[4][5]

1992–present

Izvestiia Newspaper Building in Moscow

Following the dissolution of the Soviet Union, Izvestia now describes itself as a "national newspaper" of Russia. The newspaper was owned by a vast holding company of Vladimir Potanin which had close ties with the government.[citation needed] A controlling stake in Izvestia was purchased by state-owned Gazprom on 3 June 2005, and included in the Gazprom Media holding.[citation needed] According to the allegations of the Committee to Protect Journalists, Raf Shakirov, editor-in-chief of Izvestia, was forced to resign because the government officials did not like the paper's coverage of the Beslan school hostage crisis.[6][7] Other sources informed that Potanin had asked him to leave for fear the Kremlin would be riled by the explicit photographs of the massacre published by Izvestia.[citation needed] As of 2005, the circulation of Izvestia was 240,967. Its 2007 circulation certified by TNS Gallup Media was 371,000 copies.[8] Until his death on 1 October 2008, the chief artist was Boris Yefimov, the centenarian illustrator who had worked as Joseph Stalin's political cartoonist.

In 2008, Gazprom Media sold Izvestia to National Media Group.[9]

See also

References

  1. ^ Атлас российской прессы: Газета "Известия" Archived 4 March 2012 at the Wayback Machine Media Atlas
  2. ^ "Izvestiia Digital Archive 1917–2010. Online access to the Kremlin's newspaper of record" (PDF). Minneapolis, MN: East View Information Services. p. 5. Retrieved 18 February 2012.
  3. ^ Andrei G. Richter (1995). "The Russian Press after Perestroika". Canadian Journal of Communication. 20 (1).
  4. ^ Schmemann, Serge (31 July 1983). "Soviet says Hare Krishna cloaks hide C.I.A. Daggers". The New York Times. Retrieved 6 July 2022.
  5. ^ Henry W. Morton (December 1965). "Book review". International Journal. 20 (4): 561. doi:10.1177/002070206502000432. S2CID 148639684.
  6. ^ Attacks 2005: Europe and Central Asia. Committee to Protect Journalists. 16 February 2006.
  7. ^ Russia, Media, Gazprom, Izvestia – JRL 6March 2005 Archived 4 February 2007 at the Wayback Machine
  8. ^ "Main papers". BBC. 16 May 2008. Retrieved 6 October 2013.
  9. ^ – About Us National Media Group

Further reading

Media related to Izvestia at Wikimedia Commons