CityEl Centro, California
  • Fox 9 (general)
  • News 11 on Fox 9 (newscasts)
  • ABC 5 (DT2; general)
  • News 11 on ABC 5 (DT2; newscasts)
  • Desert CW6 (DT3)
  • Telemundo 3 (DT4)
First air date
December 11, 1968 (55 years ago) (1968-12-11)[1]
Former call signs
KECC-TV (1968–1981)
Former channel number(s)
9 (VHF, 1968–2009)
48 (UHF, 2004–2009)
ABC (1968–1970, 1982–1985)
CBS (1970–1982, 1985–1994)
UPN (1995–2006)
Call sign meaning
El Centro Yuma
Technical information[2]
Licensing authority
Facility ID51208
ERP50 kW
HAAT478 m (1,568 ft)
Transmitter coordinates33°3′19.1″N 114°49′46.9″W / 33.055306°N 114.829694°W / 33.055306; -114.829694
Public license information

KECY-TV (channel 9) is a television station licensed to El Centro, California, United States, serving the Yuma, Arizona–El Centro, California market as an affiliate of Fox, MyNetworkTV, ABC and The CW Plus. It is owned by the News-Press & Gazette Company alongside low-power Telemundo affiliate KESE-LD (channel 35); NPG also provides certain services to Yuma-licensed dual CBS/NBC affiliate KYMA-DT (channel 13) through a shared services agreement (SSA) with Imagicomm Communications. The three stations share studios on South 4th Avenue in downtown Yuma, with an advertising sales office on West Main Street in El Centro; KECY-TV's transmitter is located in the Chocolate Mountains.


On April 18, 1962, the Federal Communications Commission (FCC) signed an agreement with Mexico, effective September 4, allowing the allocation of channels 7 and 9 to El Centro and giving the Imperial Valley its first opportunity for local VHF television.[3][4] Before the channels were added to the Table of Allocations, Tele-Broadcasters of California, Inc., applied to build a station on channel 7 on July 5, 1962, requesting a waiver from the FCC to do so.[5] KXO-TV, Inc., submitted a rival channel 7 bid on September 14, 1962, meaning that the FCC would need to decide who would be awarded the construction permit.[6] To avoid delays in build-out, Tele-Broadcasters agreed to amend its application on November 9, 1962, to specify operations on channel 9.[7] The FCC approved both applications on April 10, 1963, with channels 7 and 9 being designated as KXO-TV and KECC-TV respectively, and soon after, ABC announced that it would affiliate with KECC, who expected to be on the air by September 1.[8][9]

The station would not be constructed on time, as the owner of KIVA, channel 11 in Yuma, filed for reconsideration of the grant of KECC's construction permit, claiming that the Yuma–El Centro market could not support multiple local television stations, and predicting economic injury to his station. KIVA's claim was denied by the FCC on July 30, 1963, but was referred to a federal appeals court, where the case was decided May 22, 1964, in favor of the El Centro stations.[10][11] After the case was settled, KECC was still not ready to go to air, and the FCC had to extend its construction permit several times.

In April 1966, Tele-Broadcasters announced its sale to United Broadcasting Co., headed by Richard Eaton, in a $1.9 million deal, which included the KECC construction permit and two radio stations.[12] United Broadcasting filed the purchase application on August 29, and the FCC approved it the following April.[13][14]

The station received a significant boost in February 1968, when the FCC granted it permission to move its transmitter location from downtown El Centro to Black Mountain and to increase power from 55 kW to 120 kW, allowing its signal to serve both El Centro and Yuma.[15] KECC-TV received program operation authorization from the FCC on December 6, 1968, and on December 11, more than six years after the station moved its application to channel 9, KECC-TV took to the air as an ABC affiliate, becoming the third station in the market, and giving each of the major commercial television networks a primary affiliate.[1][16] Another boost in fortunes came in January 1970, when KIVA, the market's NBC affiliate, announced that it would cease operations at the end of the month. KBLU-TV (later KSWT and now KYMA-DT), the CBS affiliate at that time, announced that it would take over the NBC affiliation, and KECC moved to acquire the CBS affiliation.[17]

It was not long before KECC-TV found itself embroiled in controversy. In March 1970, WKTR-TV (channel 16, frequency now occupied by WPTD) in Dayton, Ohio (then licensed to Kettering) was accused of bribing Thomas G. Sullivan to promote affiliation with the network for the station.[18] Evidence from the Dayton investigation resulted in a hearing order issued in November 1971 for stations owned by Richard Eaton, including KECC, after Eaton was suspected of bribery in entering into a "consultancy agreement" with an ABC employee in 1969.[19] Faced with the prospect of an FCC hearing, and financially drained from actions against two of his other TV stations, Eaton declared his intent to sell all of his TV stations.[20] No sale would occur for years. Eaton was cleared of the bribery charges in September 1974, but was ruled by an FCC administrative law judge to have "strayed from conduct expected of licensee." The judge recommended granting KECC-TV its license provided that Eaton sell the station within 60 days, but the FCC Broadcast Bureau appealed the ruling.[21][22]

United Broadcasting reached an agreement with Acton Corp. in December 1977 to sell the station for $1 million, pending resolution of the review of KECC's license request.[23] The application for assignment of permit was filed in July 1978 under Acton Corp. subsidiary El Centro Communications, but by the start of 1981, the FCC had not yet resolved KECC's licensing issues and had not approved the sale of the station, and in January 1981, the application to sell the station to Acton was dismissed.[24]

In March 1981, United Broadcasting requested to sell KECC-TV to Esquire, Inc. for $1.025 million.[25] The sale was approved by the FCC in September and consummated in October.[26][27] The new owners, operating under the subsidiary of Pacific Media Corporation, quickly began making changes at the station. In October, Pacific Media was granted permission to increase the station's power from 120 kW to 316 kW, the maximum allowed for an upper-band VHF station, changed the station's call letters from KECC-TV to KECY-TV in December 1981, and switched affiliation from CBS back to ABC on February 1, 1982, matching the affiliation of Pacific Media's other TV station, KESQ-TV.[28][29][30] Nearly twenty years after first applying for a construction permit, and after more than thirteen years operating under Program Test Authority, KECY-TV was granted a license on June 30, 1982.[31]

Offices of KECY

Esquire began selling off its broadcast properties and in July 1983, announced the sale of both KECY-TV and KESQ-TV to Cimarron Broadcasting, headed by recording artist Harry Nilsson, for $4.5 million.[26][32] Esquire and Cimarron were not able to complete the deal, and on July 23, 1984, Esquire sold Pacific Media Corporation and KECY to its former chairman of the board, John Smart, for $1.5 million.[33] KECY announced in December 1984 its intention to return to being a CBS affiliate, as of March 3, 1985, ending three years as an ABC affiliate, and to broadcast on Mountain Time, instead of Pacific Time, as it had done with ABC.[34] Smart sought to sell the station to First National Entertainment Corp. in September 1986 for $2.35 million, but the sale did not go through, and KECY was finally sold, along with Pacific Media Corporation, to Katherine R. and Robinson O. Everett, in February 1989 for $1.565 million.[35][36] Robinson Everett assumed principal control of the station following the death of Katherine Everett in April 1992.

Everett and CBS began to have differences of opinion on several issues, notably CBS opposition to Everett's desire to convert Palm Springs-area satellite station K40DB (now KDFX-CD), which he owned, to a full power station. In April 1994, KECY announced that it would be switching to Fox, who supported Everett's efforts to build a full power station in the Coachella Valley.[37] The switch occurred in September of that year, sending the CBS affiliation to then-ABC affiliate KSWT. Prior to the switch, the majority of the area's cable providers carried XETV (channel 6) from San Diego (which is now an affiliate of Canal 5) on the California side of the market and KNXV-TV (channel 15) from Phoenix (which continued to be carried on cable after it switched to ABC) on the Arizona side; Foxnet was offered in some areas of the market where XETV or KNXV could not be carried. In 1995, KECY picked up a secondary affiliation with UPN and carried the network until 2006.

In March 1997, Pacific Media Corporation signed a local marketing/time brokerage agreement (LMA/TBA) with Growth Cities Broadcasting, LLC (a subsidiary of Beverly Hills, California-based Lambert Broadcasting, LLC). This gave Growth Cities programming and operations control of KECY and Palm Springs LPTV stations K40DB, K20CB and K77AV, with an option to purchase the stations. The agreement took effect May 1, 1997, and was to continue until April 30, 2008, or until Growth Cities exercised its purchase option.[38] The following month, Growth Cities transferred the LMA/TBA to News Press & Gazette Co. (NPG), which by this time owned KESQ-TV in Palm Springs, reuniting the two stations under common control.[39]

In February 2002, KECY announced that after more than 30 years in El Centro, it would be moving its operations to Yuma, effective April 1. The station's general manager cited interference to its microwave signal from the studio to the broadcast tower on Black Mountain, due to sand in the air from the Glamis dunes, which lie between El Centro and Black Mountain.[40] In September 2006, KECY added a secondary MyNetworkTV affiliation on its main channel from 9 to 11 p.m. after Fox primetime programming on weeknights (as well as from 11:30 p.m. to 1:30 a.m. on Saturdays until MyNetworkTV dropped its Saturday lineup in September 2009); in March 2012, KECY moved MyNetworkTV programming an hour later in preparation for the launch of its local newscasts.

The ABC network returned to the Yuma–El Centro market on January 1, 2007, when KECY launched a full-time affiliate on a new digital subchannel and on Time Warner Cable channel 5, replacing Phoenix affiliate KNXV-TV in Yuma, and San Diego's KGTV (which had been seen on cable channel 10) in California.[41] In November 2007, with time running out on the local marketing agreement, NPG moved to buy KECY and KDFX-CA (K77AV ceased operations in April 1998) for $2 million, and the FCC approved the sale in May 2008.[42]

KECY began broadcasting in high definition in early 2009 — the first station in the market to upgrade — and broadcasts Fox prime time and Fox Sports in high definition.[43] The CW affiliation moved from KSWT to KECY in March 2010, and KECY placed the network on channel 9.3, moving KESE-LP to 9.4. The network also began airing CW's programming in the early prime time schedule, beginning at 7 pm, like other affiliates in the Mountain Time Zone.[44] DirecTV contributed around $1 million in technology and fiber optics in early 2011 to provide KECY a direct link to DirecTV's facilities in Los Angeles, allowing KECY to send high definition content to DirecTV, and DirecTV to send KECY's signal to subscribers in the Yuma/El Centro market.[45]

On July 2, 2014, NPG announced that it had agreed to form a resource sharing agreement with Blackhawk Broadcasting, owner of KSWT and KYMA-DT, giving NPG control of the big four television network affiliates in the Yuma–El Centro market. All employees of KSWT and KYMA, except for sales personnel, became employees of NPG.[46][47] Blackhawk continues to operate the sales departments of its stations.[48] As a result of the agreement, KSWT and KYMA relocated to KECY's building on 4th Avenue.[49]

Terrestrial HD distribution of KECY-DT2, KECY-DT3, and KECY-DT4/KESE-LP

By November 2017, the over-the-air feed of "ABC 5" had been upgraded into 720p HD, after previously being offered in a 16:9 standard definition widescreen picture format. At that time, the over-the-air feed of "Desert CW6" was unable to be upgraded into 720p HD, most likely due to bandwidth limitations prohibiting KECY from transmitting three of their feeds in 720p HD simultaneously while also simulcasting KESE-LP "Telemundo 3" as a fourth subchannel; however, "Desert CW6" was instead upgraded into a widescreen SD picture format, after previously being offered in 480i 4:3. Ever since an upgrade to their multiplexer equipment sometime in November 2019, the over-the-air feed of "Desert CW6" has been broadcasting in 720p HD over-the-air; meanwhile, the simulcast of KESE-LP on KECY-DT4 was upgraded to 1080i full HD.[50]

News operation

While affiliated with CBS, it operated a news department which ended sometime in the early 1990s. At the time of the shutdown of the original news operation, its newscasts were titled News 9. On November 20, 2011, News-Press & Gazette announced it would re-establish a news operation for KECY, its ABC-affiliated second digital subchannel, and Telemundo outlet KESE by March 2012.[43]

The production officially launched on March 23, 2012, airing in full high definition, making KECY the first television outlet in the market to offer HD local news programming. The station's Fox-affiliated main channel airs a half-hour 9 p.m. newscast each weeknight; the ABC subchannel KECY-DT2 airs its own local newscasts (branded as ABC 5 News) each weeknight at 6:00 and 10:00 p.m., while KESE offers Spanish-language regional news from sister station KUNA-LD in Palm Desert each weeknight at 5 and 10.[51][52]

All local news offerings are produced live except for the 10 o'clock broadcast for KESE, which is taped earlier in the evening to allow KECY-DT2 to air a live newscast at the same time. The station's broadcasts originate from a specially-designed virtual set at its main studios, which can be tailored to the specific network channel that the local newscast is aired on. There are no weather or sports personalities based out of this station's facility and the news team currently consists of five personalities.[citation needed] Taped weather forecasts originating from sister station KVIA-TV in El Paso, Texas are inserted into each local broadcast.

With the launch of this news department, KECY became the first Fox affiliate in News-Press & Gazette's portfolio to have its newscasts produced in-house.

Following the relocations of KSWT and KYMA-DT to the KECY building, all three stations largely retained their current newscast times (though KECY general manager Paul Heebink has stated that KECY-DT2 may reschedule its newscasts) and separate news branding, though they share reporters. To accommodate the production of simultaneous newscasts, additional studios were constructed, featuring virtual sets similar to what was already used for KECY's newscasts; NPG also intended to expand the stations' news staff.[49] Subsequent to the relocation, KYMA-DT newscasts are now simulcast on KECY-DT2 and a separate newscast for ABC5 News is no longer offered.[53]

Technical information


The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect Short name Programming[50]
9.1 720p 16:9 KECY-DT Main KECY-TV programming / Fox & MyNetworkTV[54]
9.2 ABC5 ABC 5
9.3 CW6 Yuma/El Centro CW 6
9.4 1080i KESE HD digital simulcast of KESE-LD / Telemundo

Analog-to-digital conversion

KECY-TV shut down its analog signal, over VHF channel 9, on June 12, 2009, the official date on which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal relocated from its pre-transition UHF channel 48 to VHF channel 9 for post-transition operations.[55]


KECY formerly operated two translator stations: K48NG-D in Imperial Valley and K14PI-D in Desert Center, California.[56] However, as of 2019, both translators are no longer in operation.

See also


  1. ^ a b "Directory of TV Stations in the U.S." (PDF), Broadcasting Yearbook, p. A-7, 1970
  2. ^ "Facility Technical Data for KECY-TV". Licensing and Management System. Federal Communications Commission.
  3. ^ "For the Record" (PDF), Broadcasting, p. 86, August 6, 1962
  4. ^ "U.S.-Mexico agree on border drop-ins" (PDF), Broadcasting, p. 88, May 7, 1962
  5. ^ "Tele-Broadcasters asks waiver for tv filing" (PDF), Broadcasting, p. 91, July 16, 1962
  6. ^ "For the Record" (PDF), Broadcasting, p. 141, September 24, 1962
  7. ^ "El Centro to get two new vhf's" (PDF), Broadcasting, p. 62, April 15, 1963
  8. ^ "For the Record" (PDF), Broadcasting, p. 96, April 22, 1963
  9. ^ "ABC-TV adds KECC-TV" (PDF), Broadcasting, p. 74, May 13, 1963
  10. ^ "For The Record" (PDF), Broadcasting, p. 97, August 5, 1963
  11. ^ "Valley Telecasting Co., Inc., Appellant, v. Federal Communications Commission, Appellee, Tele-Broadcasters of California, Inc., Intervenor., United States Court of Appeals District of Columbia Circuit. - 336 F.2d 914". US Law. May 22, 1964. Retrieved April 21, 2012.
  12. ^ "A bumper crop of station sales" (PDF), Broadcasting, p. 58, April 25, 1966
  13. ^ "For The Record" (PDF), Broadcasting, p. 83, September 5, 1966
  14. ^ "Station sales total $10.7 million" (PDF), Broadcasting, p. 58, May 1, 1967
  15. ^ "For The Record" (PDF), Broadcasting, p. 69, February 26, 1968
  16. ^ "For The Record" (PDF), Broadcasting, p. 58, December 23, 1968
  17. ^ "KBLU-TV Goes To NBC Feb. 1st", Yuma Daily Sun, p. 16, January 27, 1970
  18. ^ Moon, Thom. "WKTR-TV/16 & WKEF/22, Dayton OH". History of UHF Television. Retrieved May 2, 2017.
  19. ^ "Renewals clouded by bribe charges" (PDF). Broadcasting: 44. November 8, 1971.
  20. ^ "Eaton wants out of television" (PDF). Broadcasting: 45. December 13, 1971.
  21. ^ "Eaton ordered to sell two V's" (PDF). Broadcasting: 5. September 16, 1974.
  22. ^ "Eaton wants FCC to allow distress sale of four stations now in renewal limbo" (PDF). Broadcasting: 53. December 18, 1978.
  23. ^ "Changing Hands" (PDF), Broadcasting, p. 72, December 12, 1977
  24. ^ "Public Notice Comment". FCC CDBS database. January 27, 1981. Retrieved April 21, 2012.
  25. ^ "Changing Hands" (PDF), Broadcasting, p. 66, May 11, 1981
  26. ^ a b "TV Transfers", Broadcasting Cablecasting Yearbook, p. C113, 1985
  27. ^ "Application Search Details". FCC CDBS database. March 30, 1981. Retrieved April 21, 2012.
  28. ^ "For the Record" (PDF), Broadcasting, p. 78, November 16, 1981
  29. ^ "Call Sign History". FCC CDBS database. Retrieved April 21, 2012.
  30. ^ "InterMedia" (PDF), Broadcasting, p. 104, February 8, 1982
  31. ^ "Application Search Details". FCC CDBS database. Retrieved April 21, 2012.
  32. ^ "Changing Hands" (PDF), Broadcasting, p. 46, July 18, 1983
  33. ^ "For the Record" (PDF), Broadcasting, p. 75, August 13, 1984
  34. ^ "In Brief" (PDF), Broadcasting, p. 129, December 17, 1984
  35. ^ "Changing Hands" (PDF), Broadcasting, p. 86, September 22, 1986
  36. ^ "For the Record" (PDF), Broadcasting, p. 79, March 20, 1989
  37. ^ J. Flint (April 14, 1994). "CBS loses trio of affils to Fox". Variety. Retrieved April 21, 2012.
  38. ^ "ECFS Filing". ECFS Database. FCC. July 3, 1997. Archived from the original on December 13, 2012. Retrieved April 21, 2012.
  39. ^ "ECFS Filing". ECFS Database. FCC. August 24, 1997. Archived from the original on December 13, 2012. Retrieved April 21, 2012.
  40. ^ R. Yniguez (February 20, 2002). "El Centro-based Fox affiliate KECY moving operations to Yuma". Imperial Valley Press Online. Archived from the original on November 15, 2011. Retrieved April 21, 2012.
  41. ^ B. Grossman (December 27, 2006). "ABC Adds KECY in Yuma and El Centro". Broadcasting & Cable. Retrieved April 21, 2012.
  42. ^ "NPG Opts To Buy In Palm Springs, Yuma", TVNewsCheck, May 5, 2008, retrieved April 21, 2012
  43. ^ a b C. McDaniel (November 20, 2011). "KECY, KESE starting Yuma news division". The Yuma Sun. Retrieved April 21, 2012.
  44. ^ S. Wilken (February 23, 2010). "CW changing TV affiliate". The Yuma Sun. Retrieved April 21, 2012.
  45. ^ C. McDaniels (April 20, 2011), "DirecTV Customers to receive local channels", The Yuma Sun, retrieved April 21, 2012
  46. ^ NPG Takes Over Yuma/El Centro Stations, July 2, 2014, Retrieved July 9, 2014.
  47. ^ One Station Group Makes Big Move in a Small Market Archived July 14, 2014, at the Wayback Machine,, July 3, 2014, Retrieved July 9, 2014.
  48. ^ Lobeck, Joyce (July 9, 2014). "4 major TV network affiliates here will share management". Yuma Sun. Retrieved July 14, 2014.
  49. ^ a b Lobeck, Joyce (July 9, 2014). "Yuma TV stations await completion of agreement". Yuma Sun. Retrieved July 14, 2014.
  50. ^ a b "Digital TV Market Listing for KECY". Rabbit Ears. Retrieved October 3, 2014.
  51. ^ J. Lobeck (March 10, 2012), "AEA has new logo, Chipotle update, FOX-9 newscasts and more", The Yuma Sun, retrieved April 21, 2012
  52. ^ News Sales Presentation v2, KECY, March 19, 2012, archived from the original on December 21, 2021, retrieved April 21, 2012
  53. ^ "No, as noted in the bio ABC5 is a KYMA simulcast". Twitter. March 7, 2019. Retrieved September 12, 2020.
  54. ^ "Local Stations". MyNetworkTV, Inc. Retrieved October 3, 2014.
  55. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 29, 2013. Retrieved March 24, 2012.
  56. ^ "El Centro, CA (Blythe/River) TV Stations".