This article has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page. (Learn how and when to remove these template messages) This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "DW-TV" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (August 2016) (Learn how and when to remove this template message) This article may be confusing or unclear to readers. In particular, how many editors couldn't decide whether they were editing for a newscast, or a whole bundle of a TV network?. Please help clarify the article. There might be a discussion about this on the talk page. (January 2021) (Learn how and when to remove this template message) This article's lead section may be too short to adequately summarize the key points. Please consider expanding the lead to provide an accessible overview of all important aspects of the article. The reason given is: only the English-language service is for "overseas"? Then what's the point of non-English languages? (January 2021) (Learn how and when to remove this template message)
DW (English)
Deutsche Welle symbol 2012.svg
CountryGermany
Broadcast area
  • Europe
  • Middle East
  • North Africa
  • Sub-Saharan Africa
  • Central Asia
  • South Asia
  • Asia Pacific
  • North America
  • South America
Programming
Language(s)English
Picture format16:9 (576i, SDTV native; converted to other local television formats outside Germany at provider level)
Ownership
OwnerDeutsche Welle
History
LaunchedAugust 1988; 34 years ago (1988-08) (as RIAS-TV)
1 April 1992 (1992-04-01) (as DW-TV)
6 February 2012 (2012-02-06) (as DW (Europe))
22 June 2015 (2015-06-22) (as DW, merge with Asia & Oceania feed)
Closed1990 (1990) (RIAS-TV),
5 February 2012 (2012-02-05) (as DW-TV)
Links
WebcastWatch live (English)
Watch live (German)
WebsiteDW
Availability
Terrestrial
Oqaab
(Afghanistan)
Channel 17
Digital terrestrial television
(United States)
DW (Arabia)
Deutsche Welle symbol 2012.svg
CountryGermany
Broadcast area
  • Middle East
  • North Africa
  • Europe
Programming
Language(s)Arabic
German (as DW Arabia 2)
Picture format16:9 (576i, SDTV)
Ownership
OwnerDeutsche Welle
Links
WebcastWatch live
WebsiteDW (Arabia)
DW (Deutsch)
Deutsche Welle symbol 2012.svg
CountryGermany
Broadcast area
  • Asia
  • Oceania
  • Europe
  • Middle East
  • Africa
  • North America
  • Latin America
  • South Asia
Programming
Language(s)German
Picture format16:9 (576i, SDTV)
Ownership
OwnerDeutsche Welle
History
LaunchedMarch 2009 (2009-03) (as DW-TV Asia+)
6 February 2012 (2012-02-06) (as DW)
6 February 2015 (2015-02-06) (as DW, merge with Europe feed)
Links
WebsiteDW (Deutsch)
DW (Español)
Deutsche Welle symbol 2012.svg
CountryGermany
Broadcast area
  • Latin America
  • North America
Programming
Language(s)Spanish
Ownership
OwnerDeutsche Welle
Links
WebcastWatch live
WebsiteDW (Español)

DW-TV (German pronunciation: [ˈdeːveːteːˈfaʊ̯]) is a German multilingual TV news network of Deutsche Welle. Focussing on news and informational programming, it first started broadcasting 1 April 1992. DW broadcasts on satellite and is uplinked from Berlin. DW´s English broadcast service is aimed at an international audience.

History

DW (TV) began as RIAS-TV, a television station launched by RIAS, a West Berlin broadcaster in August 1988. The fall of the Berlin Wall the following year and German reunification in 1990 led to the closure of RIAS-TV. On 1 April 1992, Deutsche Welle inherited RIAS-TV´s broadcast facilities, using them to start a German and English-language television channel broadcast via satellite, DW (TV), adding a short Spanish broadcast segment the following year. In 1995, it began 24-hour operation (12 hours in German, 10 hours in English, two hours in Spanish). At that time, DW (TV) introduced a new news studio and a new logo.

In 2001, Deutsche Welle (in conjunction with ARD and ZDF) founded a subscription TV channel for North American viewers called German TV. The project was shut down after four years due to low subscriber numbers. It was replaced by the DW-TV channel, which is also a subscription service.

Unlike most other international broadcasters, DW-TV doesn't charge terrestrial stations for use of its programming, and as a result its News Journal and other programmes are rebroadcast on numerous public broadcasting stations in several countries, including the United States, Australia, and New Zealand. In the Philippines, some English-language programmes are broadcast nationwide on Net 25 and PTV 4. In the U.S., some of its programs were distributed via the World Channel as well as MHz Worldview, although after the closure of MHz Worldview in 2020, a few stations have since offered a full carriage of DW-TV.

In March 2009, DW-TV expanded its television services in Asia with two new channels: DW-TV Asia and DW-TV Asia+. DW-TV Asia (DW-TV Asien in German) broadcasts 16 hours of German programming and eight hours in English while DW-TV Asia+ broadcasts 18 hours of English programmes plus six hours of German programmes.[1]

In August 2009, DW-TV ceased broadcasts on Sky channel 794 in the United Kingdom. The channel continues to be available via other satellites receivable in the UK.[2]

Deutsche Welle relaunched their television channels and their schedules on 6 February 2012, using the abbreviation DW for all its services.[3]

Deutsche Welle changed its schedules again on 22 June 2015, with DW in Asia and Oceania and DW (Europe) merged to become a 24-hour English news channel. English programmes on DW (Arabia) and DW (Español) were discontinued.[4]

Logos

Reception

DW-TV is broadcast via the AsiaSat 7, GSAT-15, Nilesat 102, Atlantic Bird 3, Hot Bird 13B, AMC-1 and Intelsat 9 satellites.

DW-TV is also available on the Internet and on Digital terrestrial television in a handful of cities in the United States.

Satellite jamming

A transponder on Hot Bird 8, used by DW-TV among other stations, was jammed on 7 and 8 December 2009. Eutelsat, the operator of the satellite localised the emitter source in Iran.[5] The same happened between 10 and 13 February 2010.[6]

Programmes

All programme names given in this article are the ones currently used on DW English[7] and DW German[8] website.

Business

Sports

Arts and culture

Documentaries and features

Lifestyle and entertainment

* Program is no longer broadcast

News and politics

Talk shows

Health, science and environment

Channels

As of 13 April 2018, DW (TV) operates five channels:

The channel DW (Arabia 2) stopped broadcasting on the Astra 1M satellite on 15 December 2017, but continues to broadcast on the Nilesat and Badr4 satellites, which reach both the Middle East and Europe.[24][25] DW Arabic is aimed at Arabic speakers who had come to Europe as refugees, and residents of the Middle East.[26]

References

  1. ^ Two New Dedicated Channels Provide Gateway to Europe: Two DW-TV channel launched in Asia Deutsche Welle.
  2. ^ "No more DW-TV on Sky/Astra". Boards. Retrieved 15 May 2015.
  3. ^ "DW introduces new website and TV program - Germany- News and in-depth reporting from Berlin and beyond - DW - 05.02.2012". DW.COM. Retrieved 21 March 2018.
  4. ^ "Deutsche Welle's new English TV channel to start June 22". DW. Retrieved 26 June 2015.
  5. ^ Iran stört wieder Empfang von Deutsche Welle TV via Sat Digitalfernsehen.de, 11 February 2010, online 15 February 2010
  6. ^ Deutsche Welle: Ausstrahlung wieder vom Iran gestört DW-World.de, 11 February 2010, online 14 February 2010
  7. ^ "TV Programs". DW.
  8. ^ "Sendungen im Überblick". DW (in German).
  9. ^ "Deutsche Welle Blogs - DW.COM". DW Blogs. Retrieved 21 March 2018.
  10. ^ "Global Ideas - DW.DE". dw.de. Retrieved 21 March 2018.
  11. ^ "Deutsche Welle announces action plan toward becoming a top global information provider". AIB. Association for International Broadcasting. Retrieved 25 September 2018.
  12. ^ (www.dw.com), Deutsche Welle. "The climate cover-up - big oil's deception | All media content | DW | 25.02.2018". DW.COM. Archived from the original on 25 February 2018. Retrieved 26 February 2018.
  13. ^ Supran, Geoffrey; Oreskes, Naomi (2017). "Assessing ExxonMobil's climate change communications (1977–2014)". Environmental Research Letters. 12 (8): 084019. Bibcode:2017ERL....12h4019S. doi:10.1088/1748-9326/aa815f. ISSN 1748-9326.
  14. ^ DW Documentary (25 February 2018), The climate cover up - big oil's campaign of deception | DW Documentary, retrieved 26 February 2018
  15. ^ Nelson, Toby (2018). "Quote counts as a success metric: quantifying a criticism of Voice of America". Journal of International Communication. 25: 1–21. doi:10.1080/13216597.2018.1517658. S2CID 158383051.
  16. ^ "Europe in Concert". DW-TV. Deutsche Welle. Retrieved 25 September 2018.
  17. ^ "The Day — program homepage". DW. Retrieved 8 February 2016.
  18. ^ "Der Tag". DW (in German). Retrieved 8 February 2016.
  19. ^ "Conflict Zone — program homepage". DW. Retrieved 21 October 2015.
  20. ^ "Agenda — program homepage". DW. Archived from the original on 27 August 2016.
  21. ^ a b c "Program Guide". DW. Archived from the original on 9 October 2012. Retrieved 9 October 2012.
  22. ^ DW Arabic programming, "six hours of programming in Arabic".
  23. ^ "DW Deutsch+". dw.de. Retrieved 8 August 2020.
  24. ^ "Einstellung des Programms DW Arabia 2 | DW | 20.12.2017". Deutsche Welle.
  25. ^ Welle (www.dw.com), Deutsche. "دويتشه فيله عربية | DW | 14.06.2016". DW.COM (in Arabic). Retrieved 26 January 2021.
  26. ^ "DW (Arabia 2) | Receiving Deutsche Welle′s TV programming in your area | DW | 08.07.2016". Deutsche Welle. Archived from the original on 12 December 2017. Retrieved 30 November 2018.