Sky Deutschland GmbH
FormerlyPremiere AG (1991–2009)
Company typeSubsidiary
IndustryMass media
Founded28 February 1991; 33 years ago (1991-02-28)
HeadquartersUnterföhring, Germany
Area served
Luxembourg (via cable subscription only)
Key people
Carsten Schmidt (CEO)
ServicesPay TV
Television production
Mobile app[1]
Revenue€977.8 million (2010)[2]
€367.6 million (2010)[2]
€407.5 million (2010)[2]
Total assets€1.036 billion (2010)[2]
Total equity€333.8 million (2010)[2]
Number of employees
1,420 (FTE, 2010)[2]
ParentSky Group
SubsidiariesSky Switzerland

Sky Deutschland GmbH, branded as Sky, is a German media company that operates a direct broadcast satellite Pay TV platform in Germany, Austria and Switzerland (through Sky Switzerland). It provides a collection of basic and premium digital subscription television channels of different categories via satellite and cable television.

It was launched in 1991 as Premiere. The channel originally started as a single analogue channel on the Astra 1A satellite, entirely without any commercials, showing films dubbed into German, as well as in original audio, live football matches from the German Bundesliga and Austrian Bundesliga (and at one time the UEFA Cup), and documentaries, concerts and TV series.

After the coming of the digital age, the service has since consisted of many channels with many new ones added over the years. On 4 July 2009, the service and its channels were rebranded as "Sky".[3][4]

Sky Deutschland is a wholly owned subsidiary of Comcast-owned Sky.[5][6] The programming service itself is provided by its subsidiary Sky Deutschland Fernsehen GmbH & Co. KG (formerly Premiere Fernsehen GmbH & Co. KG). It topped 3,000,000 subscribers by the end of 2011. As of Q2 2014, Sky Deutschland has more than 4 million subscribers.


The logo of Premiere in 2006
Typical illuminated Sky sign showing that a pub offers SKY TV

The German Sky has its origin in the analogue premium channel Premiere. It was owned by Kirch Group, Bertelsmann, and Canal+, and started broadcasting in 1991, having an encryption method similar to that used by Canal+ in France, Spain and Poland and needing a similar decoder.

In 1996, Kirch Media launched a digital satellite platform called DF1, which offered several different channels, including premium movie and sports channels and basically, thematic channels.

Premiere started broadcasting three digital channels in 1997, one channel mirroring the analogue channel and two showing the same content at different times. In the following years Bertelsmann and Canal+ sold their ownership of Premiere to Kirch Group leaving it as the only owner of the service.

Premiere and DF1 merged to form Premiere World on 1 October 1999. Many of the channels offered on DF1 were carried over to Premiere World, others were rebranded or closed.

In 2002, the service became known as simply Premiere. Many of the channels were rebranded and the package structure was overhauled at the same time. At the same time, Kirch Group filed for bankruptcy, due to Pay TV services in Germany failing to gain much traction, and terrestrial television in Germany having already become very robust in a shorter period of time when compared with other European regions, leaving Premiere as a pretty notorious flop.

In 2003, investment group Permira stepped in and took control of Premiere and managed to turn the service profitable in the following years. In 2005 it launched an initial public offering for €1.2 billion,.[7]

Exclusivity was for a long time a major selling point for Premiere, and most of its channels were only available through the Premiere platform. This changed in September 2007, when Premiere launched Premiere Star, a new satellite package made up of channels that were not exclusive to Premiere. The new package was called Sky Welt/Extra. The package included TNT Serie, TNT Film, Sat.1 emotions, Kabel eins Classics, AXN, Kinowelt.TV, RTL Living, RTL Crime, FOX, Syfy Universal, Animax, Disney Junior, Disney XD, Boomerang, Cartoon Network, ESPN America, Eurosport HD, Eurosport 2, National Geographic Channel, Discovery Channel, MTV Germany, MTV Live HD and Nicktoons.[8]

Since 2007 for a period of time they used to broadcast TNA wrestling on their premiere sports channels. They broadcast episodes and live pay per views. At that time it was the only European cable television company to broadcast live TNA pay per views. It was also the only cable television company to broadcast both WWE and TNA entire programming in the same years,on the same channels.

In January 2008, News Corporation bought a 14.6% of Premiere.[9] News Corporation increased its shares of Premiere in the following months. On 4 July 2009, Premiere was rebranded, becoming Sky Deutschland.[4] In conjunction with the relaunch, many channels disappeared from the platform, switched packages or were renamed. Several new channels were also added. The rebrand marked the return of News Corporation's Sky brand to Germany since the encryption of the Sky Channel (now Sky One) in 1993, apart from the availability of Sky News.

Sky also sells it services to pubs, restaurants, hotels and other establishments. The services are marketed by Sky Business.

Following News Corporation's split on 28 June 2013 to create two separate companies, 21st Century Fox (the rebranded News Corporation), and the spin-off company New News Corp, the 54.5% stake held by News Corporation in Sky Deutschland was retained by the rebranded 21st Century Fox.

Following media speculation, on 12 May 2014 Sky Deutschland's sister company, BSkyB, confirmed that it was in talks with its largest shareholder, 21st Century Fox, about acquiring Fox's 57.4% stake in Sky Deutschland and its 100% stake in Sky Italia. The enlarged company would be likely to be called "Sky Europe" and it will consolidate 21st Century Fox's European digital TV assets into one company.[10][11] The acquisition of the 57.4% stake was formally announced on 25 July 2014.[12][13] BSkyB also made a required takeover offer to Sky Deutschland's minority shareholders.[14] This resulted in BSkyB acquiring 89.71% of Sky Deutschland's share capital in total. The acquisitions were completed on 13 November.[12] British Sky Broadcasting Group plc changed its name to Sky plc on 21 November 2014. On 27 November 2014 Sky plc increased its shareholding in Sky Deutschland to 90.04%, and by 2015 had bought out the remaining shareholders, de-listing the company from the Frankfurt stock exchange.[15]

On 17 November 2016, Sky Deutschland and WWE signed a multiyear agreement to distribute WWE's premier pay-per-view events and broadcast Raw and SmackDown live on Sky Sports starting in April 2017.[16]

In May 2017, Sky Deutschland acquired Homedia, operator of the Swiss over-the-top streaming company Hollystar.[17] Sky subsequently launched Sky Sport as an OTT service in Switzerland, followed by an OTT entertainment service known as Sky Show in 2018.[18][19][20] Services in Switzerland are handled by Sky Switzerland, a wholly owned subsidiary of Sky Deutschland.[21]

In September 2017, Sky Deutschland extended its multi-year satellite capacity deal with satellite operator SES for seven transponders at the 19.2°E orbital position, confirming its long-term commitment to satellite delivery of services.[22]

In June 2022, Sky Ticket's name was changed to "WOW".[23]


Former Sky+ logo

The channels that make up the Sky package broadcast from the Astra 19.2°E satellite position, using the Astra 1H, Astra 1L, and Astra 1M satellites. All channels are available in SD and separate HD channels.

Between 2004 and 2016, they were uplinked by SES Platform Services (later MX1, now part of SES Video); channels are now uplinked by Sky Italia.[24] SES Video (formerly MX1) provide backup transmission services.[25][26]



On 29 November 2018, 14 SD feeds were closed on Astra 19.2 satellite: Disney Junior, Beate-Uhse.TV, National Geographic, Discovery Channel, 13th Street, Fox, TNT Series, Syfy, NatGeo Wild, Spiegel Geschichte, Sky 1, TNT Film, Disney Cinemagic and Sky Atlantic.[29] The SD switch-off is part of a major transponder reorganisation by Sky Deutschland on 29 November on the Astra satellite.[citation needed]


VideoGuard is used as conditional access system.[30][31]

Bone conduction advertising abuse

In mid 2013, the company considered using bone conduction via train windows to broadcast ads to train riders.[32]


  1. ^ "Wie du die Bundesliga 2018 in der Schweiz schauen kannst und wieviel es kostet" (in German). TV Pro Schweiz. 22 January 2018. Retrieved 14 January 2019.
  2. ^ a b c d e f "Annual Report 2010" (PDF). Sky Deutschland. Archived from the original (PDF) on 19 July 2011. Retrieved 13 March 2011.
  3. ^ "Premiere rebranded Sky". 12 May 2009. Retrieved 21 June 2020.
  4. ^ a b Roxborough, Scott (8 May 2009). "Premiere to rebrand as Sky Deutschland". The Hollywood Reporter. Retrieved 21 June 2020.
  5. ^ "Sky Deutschland AG - News". Archived from the original on 24 July 2015. Retrieved 19 June 2014.
  6. ^ Christoph Steitz and Harro Ten Wolde (14 January 2013). "News Corp to grab control of Sky Deutschland". Reuters.
  7. ^ Premiere Shares Jump Nearly 14% In Trading Debut - David Roman and Jennifer Letki, The Wall Street Journal, 10 March 2005
  8. ^ "Premiere Star announces full channel line-up". 16 August 2007.
  9. ^ News Corp buys stake in German pay-TV firm - Chris Tryhorn, The Guardian, 7 January 2008
  10. ^ Statement on potential acquisition, BSkyB 12 May 2014 Archived 16 May 2014 at the Wayback Machine. Retrieved: 19 June 2014.
  11. ^ "'Sky Europe': what is behind BSkyB's effort to buy Murdoch's European pay-TV businesses?", The Daily Telegraph 12 May 2014. Retrieved: 19 June 2014.
  12. ^ a b "Sky creates Europe's leading entertainment company". Sky. 13 November 2014. Archived from the original on 15 November 2014. Retrieved 13 November 2014.
  13. ^ Garside, Juliette (25 July 2014). "BSkyB to buy Sky Italia and Sky Deutschland for £4.9bn cash". The Guardian. Retrieved 21 June 2020.
  14. ^ "BSkyB to pay $9 billion to create Sky Europe". Reuters. 25 July 2014. Retrieved 25 July 2014.
  15. ^ "Shareholding in Sky Deutschland AG". Sky. 28 November 2014. Archived from the original on 21 March 2015. Retrieved 15 December 2014.
  16. ^ Middleton, Marc (17 November 2016). "WWE Announces New International TV Deal". Wrestling Inc. Retrieved 28 April 2020.
  17. ^ Signorelli, Max (18 May 2017). "Sky expands presence in Switzerland with acquisition of online-video service HollyStar". Omdia. Retrieved 21 June 2020.
  18. ^ "Sky launches Netflix rival in Switzerland". Broadband TV News. 2 March 2018. Retrieved 19 December 2018.
  19. ^ "Sky acquires Swiss OTT TV provider Homedia". Digital TV Europe. 4 May 2017. Retrieved 19 December 2018.
  20. ^ "Sky Deutschland launches Sky Sport in Switzerland". IHS Technology. Retrieved 19 December 2018.
  21. ^ "About Sky Switzerland". Sky Help-Center. Retrieved 21 June 2020.
  22. ^ Sky Deutschland extends deal with SES Digital TV Europe 29 September 2017. Accessed 31 October 2017
  23. ^ online, heise (7 June 2022). "Aus "Sky Ticket" wird "WOW"". c't Magazin (in German). Retrieved 20 November 2022.
  24. ^ "Sky Deutschland moves Astra uplink to Sky Italia". Broadband TV News. 7 November 2016. Retrieved 21 June 2020.
  25. ^ "MX1 provides Sky Deutschland with full-scale backup". Broadband TV News. 19 January 2017. Retrieved 21 June 2020.
  26. ^ "MX1, Sky Deutschland extend service agreement". TVBEurope. 18 June 2019. Retrieved 21 June 2020.
  27. ^ a b "Sky Deutschland scraps Sky 3D and Sky HD Fan Zone". Broadband TV News. 27 June 2017. Retrieved 21 June 2020.
  28. ^ "Sky Arts to drop linear channel in Germany". Broadband TV News. 15 March 2019. Retrieved 21 June 2020.
  29. ^ "EXCLUSIVE: Sky D focuses on HD and removes SD channels". Broadband TV News. 31 October 2018. Retrieved 31 October 2019.
  30. ^ Forrester, Chris (18 August 2014). "Sky Deutschland to drop Nagravision". Retrieved 21 June 2020.
  31. ^ "Sky agrees Cisco security deal". Broadcast. 18 July 2017. Retrieved 21 June 2020.
  32. ^ Andrew Trotman (3 July 2013). "Sky Deutschland to broadcast adverts directly into train passengers' heads". The Daily Telegraph. Retrieved 29 December 2017.