This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "XHAS-TDT" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (April 2011) (Learn how and when to remove this template message)
XHAS-TDT
Channels
BrandingCanal 33
Programming
AffiliationsSpanish independent (2022–present)
Ownership
Owner
  • Televisora Alco, S. de R.L. de C.V.
  • (Tele Nacional, S. de R.L. de C.V.)
OperatorGrupo Intermedia
History
First air date
2 September 1981 (41 years ago) (1981-09-02)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 33 (UHF, 1981–2013)
Technical information
Licensing authority
IFT
Facility ID178637
ERP400 kW[2]
HAAT236 m (774 ft)
Transmitter coordinates32°30′17.0″N 117°02′25.0″W / 32.504722°N 117.040278°W / 32.504722; -117.040278Coordinates: 32°30′17.0″N 117°02′25.0″W / 32.504722°N 117.040278°W / 32.504722; -117.040278

XHAS-TDT (channel 33) is a Spanish-language independent television station in Tijuana, Baja California, Mexico. It is owned by a Mexican company in which the largest single investor is Entravision Communications, a U.S.-based operator of radio and television stations with radio and television stations in San Diego, including Univision affiliate KBNT-CD (channel 17), and a similar interest in Milenio Televisión affiliate XHDTV-TDT (channel 49). The transmitter is on Mount San Antonio in Tijuana.

XHAS began broadcasting in 1981 and initially devoted most of its time to rebroadcasting programs from XEW television in Mexico City. It joined Telemundo in 1990 and continued to broadcast its programming until 2017, when Telemundo parent NBC opted to take the network in-house. It then switched to airing Azteca América programming.

History

While XHAS began operations in 1981, its history stretched back to the late 1960s. In March 1968, Mario Rincón Espinosa, the head of Tele Nacional, S.A., requested and received a concession to build a UHF station in Tijuana. At this time, the callsign XHAS-TV and channel number 33 were assigned, with a visual effective radiated power of 105 kW.[3] With the technical parameters set, Tele Nacional set out to build the station, and after some delays, it submitted the technical details in 1970. The next year, Rincón Espinosa was granted authorization to cut power in half; on several occasions in 1976, the Secretariat of Communications and Transportation (SCT) reached out to seek revised technical information and was not given a response. In July 1978, the Diario Oficial ran a notification warning that the SCT would begin an administrative proceeding to revoke the concession.[4]

The station first signed on the air in the fall of 1981 after receiving a new concession that September. It originally operated as a rebroadcaster of Televisa's XEW television[5] for all but two hours a day, when it aired a limited slate of Mexican movies and independent programs.

In 1985, XHAS began to air a local newscast titled Síntesis. It subcontracted a company, Logovisión, to produce the program, which got viewers' attention for its independence—and Televisa's attention for allegedly disrespecting Mexican institutions.[6] Síntesis was regarded as more unbiased in its coverage than Televisa's newscasts; it beat XEWT's news in local surveys and reported news of voting irregularities in the 1989 Baja California gubernatorial elections.[7] Televisa retaliated by pulling programs from the XHAS local block, the only time when it could sell its own advertising. The station began taking programs from Imevisión to fill the local window instead. In September 1990, given the uneasy state of relations between station and network, XHAS switched its affiliation to the U.S.-based Spanish-language network Telemundo; the Síntesis newscast moved from 10 p.m. to 11 p.m. as a result of the changes.[6] The Telemundo affiliation switch also resulted in a letter from the SCT, asking it to explain its "arbitrary" affiliation change.[6]

In December 1994, new management at XHAS fired the Síntesis team and built their own news department; after five months on local radio, Síntesis moved to XHJK and Televisión Azteca, where it remained for eight years.[8] Entravision acquired operating control in 2000, resulting in a lawsuit from Telemundo, which claimed it had right of first refusal and wanted to purchase the outlet for $30 million.[9] A weekday 6 p.m. newscast launched in 2002.[10]

XHAS carried 109 Spanish-language telecasts of the San Diego Padres in the 2005 season.[11]

Final logo as a Telemundo affiliate, until 30 June 2017.
Final logo as a Telemundo affiliate, until 30 June 2017.

In January 2017, NBC announced that it was hiring people for KNSD with the intention of launching a new Telemundo O&O station in San Diego, replacing XHAS-TDT (whose affiliation expired on 30 June 2017).[12][13] Telemundo programming moved to a subchannel of KNSD (Now KUAN-LD) on 1 July 2017 at 12:00 AM. At the same time, XHAS became an affiliate of Azteca América; the network, which had been affiliated with KZSD-LP, was carried on a subchannel of sister station XHDTV-TDT from 15 March 2017 until XHAS joined the network.[14]

Final logo as a Azteca América  affiliate, from July 1, 2017 until November 1, 2022.
Final logo as a Azteca América affiliate, from July 1, 2017 until November 1, 2022.

It was announced in October 2022 that Intermedia, owner of XHILA-TDT in Mexicali, would take over programming for the station on November 2, to be called "Canal 33".[15]

Digital television

Digital channels

The station's digital signal is multiplexed:[16]

Subchannels of XHAS-TDT[17]
Channel Video Aspect Short name Programming
33.1 1080i 16:9 XHAS Main XHAS-TDT programming
33.2 480i LATV LATV

Analog-to-digital transition

While the United States completed its transition to full-power digital television on 12 June 2009, Mexico made the transition over a period of several years 4 years later, XHAS-TV discontinued its analog signal on 28 May 2013, as all television stations in the Tijuana metropolitan area were required to convert to digital-exclusive broadcasts on that date as part of a pilot program;[18] the stations were later ordered to resume analog transmissions until 18 July 2013 due to concerns about the interaction of the shutoff with state elections.

Newscasts

XHAS-TDT presently broadcasts 7½ hours of local newscasts each week (with 90 minutes each weekday); the station does not produce newscasts on Saturdays or Sundays. The station broadcasts an hour-long local newscast each weeknight at 5:00 p.m. and a half-hour newscast at 11:00 p.m. Previously, when the station was affiliated with Telemundo prior to switching to KUAN, the station aired newscasts at 5:30, 6:00 and 11:00 p.m. While it competes with the local newscasts on Univision-affiliated sister station KBNT-CD seen in the same timeslots, as the two stations share studio facilities in Entravision's building, XHAS focuses its newscasts more on issues affecting Tijuana (competing against locally programmed XEWT-TDT (channel 12)), while KBNT-CD focuses more on San Diego.

When Telemundo and XHAS parted ways, the newscasts on XHAS were renamed Noticias Ya Frontera (News Now Border), after the Noticias Ya series of news portals run by Entravision.

References

  1. ^ Instituto Federal de Telecomunicaciones. Listado de Canales Virtuales. Last modified December 21, 2021. Retrieved 27 September 2020.
  2. ^ Instituto Federal de Telecomunicaciones. Infraestructura de Estaciones de TDT. Last modified 2018-05-16. Retrieved 28 August 2015. Technical information from the IFT Coverage Viewer.
  3. ^ "NOTIFICACIÓN relativa a la solicitud del C. Mario Rincón Espinosa, Presidente del Consejo de Administración de la empresa Tele Nacional, S. A., para instalar y explotar una estación de televisión comercial en la banda UHF, en Tijuana, B. Cfa" [Notification concerning the application of Mario Rincón Espinosa, President of the Board of Directors of Tele Nacional, S.A., to install and operate a commercial television station on the UHF band in Tijuana, Baja California]. Diario Oficial de la Federación (in Spanish). 16 October 1968. pp. 4–5.
  4. ^ "OFICIO por el que se comunica el inicio de procedimiento administrativo de caducidad de concesión de la empresa Tele Nacional, S. A., concesionario de la estación Televisora XHAS, en Tijuana, B. C." [Letter communicating the beginning of administrative proceeding for expiration of concession of the company Tele Nacional, S.A., concessionaire of television station XHAS, in Tijuana, B.C.]. Diario Oficial de la Federación (in Spanish). 5 July 1978. pp. 8–9.
  5. ^ Stevens, Gus (20 December 1983). "Ch. 6: What's story of U.S.-Mexican link?". San Diego Union. p. C-5.
  6. ^ a b c Calderón, Vicente (21 October 1990). "TV's border scene - More stations scramble for booming bicultural market". San Diego Union.
  7. ^ Calderón, Vicente (21 October 1990). "'Sintesis' trains bold eye of truth on Tijuana's news scene". San Diego Union.
  8. ^ Dibble, Sandra (10 April 1995). "Tijuana news team rejoices in return to TV". San Diego Union-Tribune.
  9. ^ Rathbun, Liz (31 July 2000). "Entravision facing lawsuit with IPO on horizon". Broadcasting & Cable. p. 77. ProQuest 1014782584 – via ProQuest.
  10. ^ Turegano, Preston (28 October 2002). "Two Spanish-language stations go head-to-head across border". San Diego Union-Tribune.
  11. ^ Krasovic, Tom (26 March 2005). "Burroughs expects to be back in lineup". San Diego Union-Tribune.
  12. ^ Anchor, Telemundo San Diego in San Diego, California - NBCUniversal Careers
  13. ^ Form 10-K - U.S. Securities and Exchange Commission
  14. ^ Lafayette, Jon (6 March 2017). "Azteca America Adds New Affiliate in San Diego Market". Broadcasting & Cable. Retrieved 6 March 2017.
  15. ^ Juvera, Carlos (31 October 2022). "Canal 66 extiende su señal a Tijuana". La Voz de la Frontera (in Spanish). Retrieved 1 November 2022.
  16. ^ RPC: Authorization for Multiprogramming - XHAS-TDT. Note that a proposed DT3 of Telemundo in SD was denied.
  17. ^ "RabbitEars TV Query for XHAS". RabbitEars.
  18. ^ "DOF - Diario Oficial de la Federación".