WDBB
Satellite of WTTO, Homewood, Alabama
and WBMA-LD, Birmingham, Alabama
Wtto the cw.png
Bessemer/Tuscaloosa, Alabama
United States
CityBessemer, Alabama
ChannelsDigital: 14 (UHF)
Virtual: 17
Programming
Affiliations
Ownership
OwnerCunningham Broadcasting
(WDBB-TV, Inc.)
OperatorSinclair Broadcast Group
WABM, WBMA-LD
History
First air date
October 8, 1984 (37 years ago) (1984-10-08)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 17 (UHF, 1984–2009)
  • Digital:
  • 18 (UHF, until 2020)
  • Independent (1984–1986, 1990–1991, 1996–1997)
  • Fox (1986–1990, 1991–1996)
  • The WB (1997–2006)
Call sign meaning
Dubose Broadcasting, original owner
Technical information
Licensing authority
FCC
Facility ID71325
ERP675 kW
HAAT637 m (2,090 ft)
Transmitter coordinates33°28′48″N 87°25′50″W / 33.48000°N 87.43056°W / 33.48000; -87.43056 (WDBB)
Links
Public license information
Profile
LMS
Websitewtto21.com

WDBB (channel 17) is a television station licensed to Bessemer, Alabama, United States, serving Tuscaloosa and west Alabama as a satellite of Birmingham-based CW affiliate WTTO (channel 21, licensed to Homewood). It is owned by Cunningham Broadcasting, a partner company of the Sinclair Broadcast Group, which owns WTTO, MyNetworkTV affiliate WABM (channel 68), and regional ABC affiliate WBMA-LD (channel 58), which WDBB also rebroadcasts. Sinclair supplies all of WDBB's programming under a programming services agreement, a form of local marketing agreement. However, Sinclair effectively owns WDBB, as the majority of Cunningham's stock is owned by the family of deceased group founder Julian Smith. The transmitter is located near Windham Springs, east of State Route 69.

WDBB was started a local independent station by Dubose Broadcasting in 1984; it soon expanded to cover Birmingham. In 1986, the station launched WNAL-TV (channel 44) in Gadsden, which together with WDBB provided regional coverage. WDBB-WNAL served as the Fox Broadcasting Company affiliate for the Tuscaloosa, Birmingham, and Anniston–Gadsden markets from the network's launch in 1986 until 1990, when the affiliation went to WTTO; WDBB began simulcasting that station the next year due to financial difficulties. WDBB and WTTO lost Fox in 1996 due to a major regional shuffle of network affiliations, affiliating with The WB in 1997 and with The CW in 2006.

History

On March 23, 1983, Channel 17 of Tuscaloosa, Inc., filed an application with the Federal Communications Commission (FCC) to build a new commercial TV station in the city. Shareholders in the applicant were headlined by David R. Dubose, who was then the news director at WUAL-FM at the University of Alabama.[1]

WDBB began broadcasting on October 8, 1984, from studios on Jug Factory Road. It served as Tuscaloosa's second commercial station and first independent. It would not, however, remain focused on Tuscaloosa for long. Even though Birmingham was just barely large enough at the time to support two independent stations, WDBB felt there was room for another station in the market, particularly because Birmingham had only two TV newsrooms at the time. In 1985, it spent $3.5 million to upgrade its transmission facility, building a 2,000 feet (610 m) tower midway between Tuscaloosa and Birmingham.[2] Activated in early 1986 alongside a translator in the immediate Birmingham area, W62BG, the improved signal earned WDBB a place on most cable systems in Jefferson County.[3][4] In addition, it became the production home for the coaches shows of Alabama Crimson Tide athletics, and in 1986, it obtained exclusive market rights for them in Birmingham, displacing WBRC (channel 6) as their local broadcaster.[5]

May 1, 1986, brought the launch of WNAL-TV, which—while independently owned—rebroadcast WDBB's programming to eastern Alabama.[6] Due to low ratings and the return of WBMG to the local news game, WDBB opted to cease local news in September 1986.[7] However, the stations were about to get a lift; in October 1986, WDBB-WNAL became central Alabama's first Fox affiliate.[8] It continued to air Fox programming until September 1, 1990, when Fox moved to WTTO.[9]

In the late 1980s, WDBB had several disputes over its rating status in the Birmingham area of dominant influence (ADI) as measured by Arbitron, then one of two companies that produced television ratings. It had asked Arbitron in 1985 to be listed in the Birmingham ratings instead of Tuscaloosa, then a separate and far smaller ADI. The next year, Arbitron agreed as long as viewership was combined with WNAL; however, after less than a year, Arbitron rescinded this arrangement after being pressured by competing stations in Birmingham and having WVTM cancel its contract. In 1989, a federal jury awarded WDBB and WNAL $5.5 million in damages, finding Arbitron guilty of fraud and breach of contract.[10] The station also filed to change its city of license to Bessemer, which was in the Birmingham ADI, but it was unsuccessful in doing so in 1990;[11] WDBB would ultimately win reassignment in 1996 after contesting the FCC's decision, with the review finding Bessemer was independent enough of Birmingham to be allotted the station.[12]

Due to financial difficulties, WDBB and WNAL began simulcasting WTTO on January 30, 1991. Several stronger WDBB syndicated programs were added to WTTO's schedule as a result.[13] In addition to programming contracts, WTTO also purchased WDBB's Birmingham business offices and W62BG, and WDBB moved operations back to the Jug Factory Road site.[14] The structure of WTTO's relationship with WDBB and WNAL changed to one of an affiliation.[15] Dubose also announced the addition of local programming, including news, to the station.[14]

In 1994, Dubose sold the station to WDBB-TV Inc., a subsidiary of H&P Communications of Las Vegas, for $2.5 million. At that time, channel 17 expanded to add noon and 5 p.m. newscasts.[16] However, turmoil was roiling the Birmingham market. Earlier that year, WBRC was sold to New World Communications, which not only owned WVTM but had signed a deal to convert 12 stations into Fox affiliates, including WBRC. Due to ownership overlap, WBRC was sold directly to Fox in 1995. That would leave WTTO, WDBB, and WNAL out of an affiliation—and ABC without a carrier in Birmingham. All three stations began discussing affiliation with ABC; in fact, WDBB was already a year into negotiations by 1995.[17] Amidst this uncertain backdrop, Sinclair moved to take programming control of WDBB in November 1995 with the signing of the programming services agreement.[18] However, ABC bypassed Sinclair's stations and instead opted to partner with Allbritton Communications to use WCFT in Tuscaloosa and WJSU in Anniston to start a new regional ABC affiliate.[19] Sinclair moved to end the WDBB newscasts that December, putting 25 to 30 news staff and another 10 to 15 production employees out of work.[20]

On September 1, 1996, WBRC became the new Fox affiliate for Birmingham, Tuscaloosa, and Anniston. WNAL-TV broke off to become the CBS affiliate for the Anniston–Gadsden area, and the other two stations continued as independents until affiliating with The WB in 1997.[21] WTTO and WDBB became affiliates of The CW in 2006 when The WB and UPN merged.[22] The license was transferred from H&P to Cunningham in 2010.[23]

Subchannels

Subchannels of WDBB[24]
Channel Video Short name Programming
17.1 720p CW The CW (WTTO 21.1)
17.2 ABC3340 ABC (WBMA-LD 58.1)
17.3 480i WX James Spann 24/7 Weather (WBMA-LD 58.2)

In 2014, Sinclair purchased Allbritton Communications. However, it could not continue to own WCFT or WJSU without divestitures. Those stations were divested to Howard Stirk Holdings; in the case of the Tuscaloosa station, now WSES, ABC 33/40 moved to the WDBB multiplex.[25]

References

  1. ^ "For the Record" (PDF). Broadcasting. April 11, 1983. p. 153. Archived (PDF) from the original on 2021-11-08. Retrieved 2022-04-16.
  2. ^ "WDBB Expanding". The Montgomery Advertiser. Montgomery, Alabama. September 23, 1985. p. 8A. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  3. ^ Kemp, Kathy (March 7, 1986). "Looking at WDBB". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. Kudzu 4, 5, 6. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  4. ^ Singleton III, William C. (April 21, 1990). "Church school TV station beams Gospel to homes". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. C4. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  5. ^ Finebaum, Paul (May 31, 1986). "WDBB makes impact in Birmingham". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. B1, B3. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  6. ^ Grundy, Pamela (March 27, 1986). "Gadsden TV station to debut May 1". The Anniston Star. Anniston, Alabama. p. 1D. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  7. ^ Fiorella Chandler, Grace (September 10, 1986). "Channel 17 dumps 9 o'clock newscast: Channel 42 to resume local news operation at end of October". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. E6. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  8. ^ Fiorella Chandler, Grace (August 7, 1986). "WDBB reaches agreement with Fox network". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. A10. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  9. ^ Rich, Cherry (August 10, 1990). "Fox move could boost WTTO-TV". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. A9. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  10. ^ "New round in Arbitron-Birmingham dispute" (PDF). Broadcasting. January 29, 1990. p. 51. Archived (PDF) from the original on November 8, 2021. Retrieved April 16, 2022 – via World Radio History.
  11. ^ "For the Record" (PDF). Broadcasting. March 5, 1990. p. 71. Archived (PDF) from the original on November 8, 2021. Retrieved April 16, 2022.
  12. ^ "Memorandum Opinion and Order (11 FCC Rcd 6)" (PDF). Federal Communications Commission. January 26, 1996. Archived (PDF) from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022.
  13. ^ Rich, Cherry (January 30, 1991). "WDBB-17 now airing WTTO-21 programs". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. D10. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  14. ^ a b Heine, Max (January 30, 1991). "WDBB-TV back in Tuscaloosa". The Tuscaloosa News. p. 8C. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022.
  15. ^ "Independent TV's atypical ABRY Communications" (PDF). pp. 43–44. Archived (PDF) from the original on 2021-11-08. Retrieved 2022-04-16.
  16. ^ "Fox affiliate to add two new newscasts". The Anniston Star. Anniston, Alabama. October 2, 1994. p. 3E. Archived from the original on April 16, 2022. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  17. ^ Graham, Jed (September 20, 1995). "Fox's hunting changes plans". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. p. A1, A8. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  18. ^ Harvey, Alec (November 11, 1995). "Sinclair to buy WDBB; ABC link unclear". Birmingham News. Birmingham, Alabama. p. 5A, 6A. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com. This report notes a purchase but is technically incorrect.
  19. ^ "ABC programming shuffling to different station coverage". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. November 15, 1995. p. A1, A3. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  20. ^ Heine, Max (December 6, 1995). "Channel 17 to end news broadcasts". The Tuscaloosa News. pp. 1A, 6A.
  21. ^ "Tube". Birmingham Post-Herald. Birmingham, Alabama. January 16, 1997. p. B1. Retrieved April 16, 2022 – via Newspapers.com.
  22. ^ Romano, Allison (May 2, 2006). "Eight Sinclair Stations Sign On With CW". Broadcasting & Cable. Archived from the original on February 26, 2021. Retrieved April 16, 2022.
  23. ^ "WDBB" (PDF). TV & Cable Factbook. 2012. p. A-24 – via World Radio History.
  24. ^ "RabbitEars TV Query for WDBB". RabbitEars. Archived from the original on December 22, 2015. Retrieved November 25, 2015.
  25. ^ "FCC approves sale of TV stations, including Birmingham's ABC 33/40, to Sinclair group". Birmingham News. 2014-07-25. Retrieved 2022-04-16.