DR
Danish Broadcasting Corporation
FormerlyRadioordningen (1925–1926)
Statsradiofonien (1926–1959)
Danmarks Radio (1959–1996)
TypePublicly funded public-service broadcaster
IndustryMass media
Founded1 April 1925; 97 years ago (1925-04-01)
HeadquartersDR Byen, ,
Area served
Kingdom of Denmark
Key people
Maria Rørbye Rønn [da]
(Director-General)
Marianne Bedsted
(Chairman)
Revenue3,789,800,000 Danish krone (2021) Edit this on Wikidata
−95,400,000 Danish krone (2021) Edit this on Wikidata
Total assets5,773,300,000 Danish krone (2021) Edit this on Wikidata
Number of employees
2,439 (2021) Edit this on Wikidata
Websitedr.dk

DR (pronounced [ˈte̝ˀˌɛɐ̯]), officially the Danish Broadcasting Corporation in English,[1] is a Danish public-service radio and television broadcasting company.[2] Founded in 1925 as a public-service organization, it is Denmark's oldest and largest electronic media enterprise. DR is a founding member of the European Broadcasting Union.

DR was originally funded by a media licence, however since 2022, the media license has been replaced by an addition to the Danish income tax.

Today, DR operates three television channels, all of which are distributed free-to-air via a nationwide DVB-T2 network.[3] DR also operates seven radio channels. All are available nationally on DAB+ radio and online, with the four original stations also available on FM radio.[4]

History

DR was founded on 1 April 1925 under the name of Radioordningen, which was changed to Statsradiofonien in 1926, then to Danmarks Radio in 1959,[5] and to DR in 1996.[6]

During the German occupation of Denmark in World War II, radio broadcasts were censored – under particularly harsh conditions from August 1943 – leading many Danes to turn to Danish-language broadcasts from the BBC or the illegal press,[7] as well as Swedish radio in 1944–1945.[5]

Statsradiofonien's second FM radio station, Program 2 (P2), was added in 1951, followed by P3 in 1963.

Experimental television broadcasts started in 1949, with regular programming beginning on 2 October 1951 with the launch of Denmark's first television channel. Daily programming began in 1954.[5] Colour television test broadcasts were started in March 1967, with the first large-scale colour broadcasting occurring for the 1968 Winter Olympics in Grenoble, France.[8] Danmarks Radio officially ended its "test" transmissions of colour television on 1 April 1970, although it wasn't until 1978 that the organisation's last black-and-white television programme (TV Avisen—The News) went over to colour.[8]

At 14.00 local time on 16 May 1983 DR launched its first teletext information service, which is still available on all DR channels.[9]

Danmarks Radio's monopoly on national television lasted until 1988, when TV 2 started broadcasting.[10] 8 years later DR launched their second television channel, DR2, on 30 August 1996.[11] It was sometimes called den hemmelige kanal ("the secret channel") in its early years because it could not be seen nationwide at its launch.

The first trials of DAB were carried out in 1995,[12] with eight channels officially launching in October 2002.[13]

On 7 June 2007, DR launched an online-only news channel DR Update.[14] It was later added as a traditional channel. With the switch to over-the-air digital signals on 1 November 2009, DR added three new channels to its lineup[15]

In 2013, a new logo in which the letters "DR" featured in a white sans-serif font on a black background was introduced, and the line-up of television channels was changed once again. A new channel targeting young people, DR3 replaced DR HD. Another channel for children, DR Ultra replaced DR Update. The closure of DR Update was the start of a revamping of DR 2 as a channel for news and society.

A nationwide switch from DAB to the newer DAB+ format took place on 1 October 2017.[16] All of DR's stations plus the privately owned, public service channel - Radio24Syv, moved to the second national DAB+ multiplex (DAB-blok 2).

Logo history

Financing

The principal means of funding DR is through the media licence, costing 2,492 DKK per year per household since 2017.[17] Traditionally it was the owners of radio and television receiving sets who were obliged to pay the licence fee. The increased availability of online streaming, however, led to the replacement on 1 January 2007 of the television licence by a more widely payable "media licence". This licence is mandatory not just for those with television sets but also for all those who own a computer, smartphone, or any other device enabling access to the internet.[18]

In 2007, approximately 180,000 households did not pay the media licence.[19]

Additional revenue comes from such commercial activities as the mounting of DR-organized concerts and other events in the Koncerthuset, the sale of books, CDs, and DVDs, as well as overseas sales from the catalogue of DR-made programmes.

Over a period of four years, starting in 2019 through 2022, the media licence was replaced by general taxation, as announced on 16 March 2018 by a majority in the Danish Parliament consisting of Venstre, the Conservatives, the Liberal Alliance, and the Danish People's Party.[20][21]

Notable television programmes

DR productions

Other shows

As of 2 September 2022, DR has organised three Eurovision Song Contests all in Copenhagen: in 1964, 2001 and 2014; Eurovision Young Musicians 1986 and the inaugural edition of the Junior Eurovision Song Contest in 2003. It was also the host broadcaster for the 50th anniversary show, Congratulations: 50 Years of the Eurovision Song Contest, in 2005.

Services

Radio

Main article: DR Radio

DR regional office in Rønne.
DR regional office in Rønne.

Television

Online

Geographical terrestrial coverage

See also: Digital terrestrial television in Denmark

Denmark
All of Denmark is covered by digital terrestrial reception through a nationwide DVB-T2 and MPEG-4 network comprising five multiplexes (MUX). DR owns MUX 1, which broadcast all DR channels unencrypted. Given the low topography of the Danish mainland and islands, so-called signal overspill is inevitable if every part of the country is to receive coverage. Hence, all DRs' channels are available in northernmost Germany, and Scania the southernmost part of Sweden.
Greenland
Every city in Greenland can receive DR1, DR2 and DR Ramasjang free-to-air via a public DVB-T network.
Faroe Islands
The company, Televarpið, a subsidiary of Faroese Telecom covers the Faroe Islands with a DVB-T network broadcasting DR1, DR2, DR Ramasjang.[23]

Orchestras and Ensembles

Disbanded DR Orchestras

Rosenkjær Prize

Since 1963, DR has awarded the Rosenkjær Prize to a person who has proven an ability to make a difficult subject accessible to a wider audience in an understandable and vivid form. The prizewinner commits to hold a number of radio lectures. The prize is named after Jens Rosenkjær (1883–1976), Head of State Broadcasting 1937–53. The prize is now DKK 50,000, up from 25,000 in 2008, and 40,000 in 2009[24]

Board of directors

DR's board of directors comprises 11 members appointed for a four-year period. Three members, including the chair, are appointed by the Minister of Culture, and six by Parliament, while the employees of DR elect two members. The board has overall responsibility for DR programs and for the hiring of DR's chief executive, the director general, and the remaining management positions. Their names are unknown.

Relocation of DR and funding crisis

See also: DR Byen and Koncerthuset

The former headquarters of DR, Radiohuset on Rosenørns Allé
The former headquarters of DR, Radiohuset on Rosenørns Allé

DR moved in 2006-2007 all its activities from Radiohuset in Frederiksberg and TV-Byen in Søborg to a new complex in the Ørestad area of Copenhagen.[25][26] The new building, called DR Byen (the DR city), covers an area of approximately 133,000 m2 (1,431,600 sq ft).[27]

The project became more expensive than planned, forcing DR to make drastic budget cuts.[28] In April 2007, it was announced that 300 employees would be laid off, meaning that most of the sports department would be closed down as well as most of the educational department, several programmes and the radio channel DR X.[29][30] DR would also give up its rights to the Olympic Games and attempt to sell the rights to a number of other sports events including football.[31]

As the major recipient of license funds, DR operates under a public service contract with the government which it was unable to fulfil in the wake of the budget crisis related to the move.[32][33][34] The budget overspends caused a major scandal which saw senior management of DR replaced, and was followed by a heated political debate over whether the service should receive additional emergency funding[citation needed]. Various measures to mitigate the impact on the public service obligations of the institution were contemplated by the Danish Parliament, and a compromise was agreed to limit the impact of the deficit.

Accusations of bias

For over a decade, the Danish People's Party, a nativist[35] and anti-immigrant political party,[36] has criticised DR for alleged bias in its political news coverage, citing the process for appointment to DR's board of directors. In response, DR set up a "watchdog committee" intended to detect and report upon any bias. Members of the watchdog committee are unknown.

The first large-scale scientific content analysis of political news coverage on DR published by the Centre for Journalism at the University of Southern Denmark, studying election news coverage in the years 1994–2007, documented no persistent political bias towards either the left or the right.[37] News coverage of political actors and parties was found to be largely similar to the news coverage on DR's competitor TV 2. The study concluded that political news coverage on both broadcasters was guided by journalistic professional criteria as to the newsworthiness of political actors and political issues, not by partisan considerations.

In 2008, Mikael Rothstein, Jewish author and professor of religious history at the University of Copenhagen, was highly critical of DR when it issued a Christian values policy, declaring that Muslims would feel excluded.[38][39]

See also

References

  1. ^ "About DR". DR. Retrieved 8 April 2017.
  2. ^ "DR". Kulturministeriet. Retrieved 8 May 2018.
  3. ^ "THE DANISH DVB-T NETWORK". Digi-TV. Retrieved 8 April 2017.
  4. ^ "Oversigt over FM-nettets sendemaster og frekvenser". DR. Retrieved 8 April 2017.
  5. ^ a b c "Denmark – Culture – Mass Media". Ministry of Foreign Affairs. Archived from the original on 10 January 2007. Retrieved 30 April 2009.
  6. ^ "DANMARKS RADIO 1925-". Danmarkshistorien.dk. Aarhus Universitet. Retrieved 8 April 2017.
  7. ^ "Censur" (in Danish). www.befrielsen1945.dk. Retrieved 30 April 2009.
  8. ^ a b 40 år med farve-tv fra DR
  9. ^ "30 år på tekst-tv-tronen". DR. 14 May 2013. Retrieved 8 April 2017.
  10. ^ "TV2, 1988-". Danmarkshistorien. Retrieved 8 April 2017.
  11. ^ Om DR (About DR), Danmarks Radio corporate website, Undated. Retrieved January 12, 2012.
  12. ^ "Bilag". Archived from the original on April 19, 2005. Retrieved November 15, 2008.
  13. ^ "DR i årene fra 2000 og frem til i dag" (in Danish). DR. Retrieved 2 May 2009.
  14. ^ "DR lancerer nyhedskanal til nettet: DR Update". DR. 21 May 2007. Retrieved 8 April 2017.
  15. ^ "Danish switchover completed". Broadband TV News. 1 November 2009. Retrieved 16 November 2009.;
  16. ^ "Overgangen til DAB+ udsat til 1. oktober 2017". Danske Medier. 18 May 2016. Retrieved 8 April 2017.
  17. ^ "Prisen for medielicens". DR. 14 June 2013. Retrieved 8 April 2017.
  18. ^ "Skal jeg betale medielicens?". DR. Retrieved 8 April 2017.
  19. ^ "Så mange betaler ikke licens". Berlingske Business. 16 October 2007. Retrieved 9 April 2017.
  20. ^ Borre, Martin (16 March 2018). "Officielt: Regeringen afskaffer licensen og skærer 20 procent i DR". Berlingske. Retrieved 8 May 2018.
  21. ^ "Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen" (PDF). Regeringen. Retrieved 8 May 2018.
  22. ^ "FM og langbølge (LB)". DR. Retrieved 8 April 2017.
  23. ^ "Televarpið". Televarpið. Retrieved 9 April 2017.
  24. ^ Rosenkjaer Prize
  25. ^ "New Radio and TV House". www.dr.dk. Retrieved 10 September 2009.
  26. ^ "DR Byen – multimedia house for the Danish Broadcasting Corporation, Denmark". www.cowi.com. Archived from the original on 5 December 2008. Retrieved 10 September 2009.
  27. ^ "DR Byen, Copenhagen, Denmark". www.e-architect.co.uk. Retrieved 10 September 2009.
  28. ^ "Magnificent. Expensive. Koncerthuset –". www.cphpost.dk. January 16, 2009. Archived from the original on June 5, 2011. Retrieved September 10, 2009.
  29. ^ "DR-spareplan rammer sport og underholdning" [DR savings plan hits sports and entertainment] (in Danish). 24 April 2007. Retrieved 31 August 2011.
  30. ^ "DAB-lyttere får dansktoptoner døgnet rundt" [DAB listeners get dansktop music around the clock] (in Danish). 23 October 2007. Retrieved 31 August 2011.
  31. ^ "Economy, technology and ideology decide the future of Nordic public service companies" (PDF). www.nordicom.gu.se. Archived from the original (PDF) on June 12, 2011. Retrieved September 10, 2009.
  32. ^ "The Licence". www.dr.dk. Retrieved 10 September 2009.
  33. ^ "The act on broadcasting". www.dr.dk. Retrieved 10 September 2009.
  34. ^ "Public service contract between DR and the Danish Minister for Culture for the period from 1 January 2007– 31 December 2010" (PDF). www.dr.dk. Retrieved 10 September 2009.
  35. ^ Collins, Lauren (31 December 2012). "Danish Postmodern Why are so many people fans of Scandinavian TV?". newyorker.com. Condé Nast. Retrieved 29 January 2016.
  36. ^ Delman, Edward (27 January 2016). "How Not to Welcome Refugees". The Atlantic. The Atlantic Monthly Group. Retrieved 1 February 2016.
  37. ^ "Kunsten at holde balancen: Dækningen af folketingsvalgkampe i tv-nyhederne på DR1". Retrieved 15 October 2011.
  38. ^ New edict forcing DR to convey Christianity
  39. ^ Danish Radio Embraces Christian Values, Hurriyet Daily News, Turkey