This article needs to be updated. Please help update this article to reflect recent events or newly available information. (November 2013)
Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation
Country
OwnerGovernment of Libya
Former names
People's Revolutionary Broadcasting Corporation
Al-Jamahiriya TV
Television
LJBC Radio
Radio
Al-Madina TV
Television
Official website
https://www.tvlibya.net

Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation (LJBC) (Arabic: الهيئة العامة لإذاعات الجماهيرية العظمى) was the state-run broadcasting organization in Libya under the rule of Muammar Gaddafi. It distributed news in coordination with the Jamahiriya News Agency in accordance with state laws controlling Libya media.[1]

On 22 August 2011, the organization was rendered defunct when its channels were taken off-air by anti-Gaddafi fighters, which had entered Tripoli the previous day.[2]

Organization

The corporation's website and online presence was serviced by fifty employees, mostly journalists. They were organized into four departments; news editing, programming, design, and maintenance and operations, based in offices in Tripoli.[3]

Stations

Television

Stations run by the LJBC include:

Radio

Al-Jamahiriya TV

This article is about the Libyan state television associated with the Gaddafi government. For an anti-Gaddafi television with "Libya" in its name, see Libya TV.

Al-Jamahiriya TV
CountryLibya
Broadcast areaInternational
NetworkLibyan Jamahiriya Broadcasting Corporation
Programming
Language(s)Arabic, English, French, Chinese
Picture formatPAL
History
LaunchedDecember 1968 (original date)
2014 (relaunch)
Former namesLibyan Television Service (1968-1971)[4]
Libyan Arab Republic Television (1972-1977)[5]
People's Revolutionary Broadcasting Corp. Television (1977-2001)[6][7]

Al-Jamahiriya TV was a television channel broadcast by the Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation. The channel broadcast mainly Libyan Aljamahiriya discussions, cultural programs and news bulletins. It was available in three languages: Arabic, English and French.

Emphasis was left to the official Libyan political and government activities, with live coverage of sessions of the People's Congress, speeches of the "Guide of the Revolution" (the official position held by Colonel Gaddafi) and readings of The Green Book, written by the Libyan leader, and published in 1975.

The channel started in the morning and ended in the evening by reading verses of the Quran followed by the national anthem, before giving way to a focus and national radio.

The Libyan national television was broadcast via satellite to the Arab world and Europe via the satellites Arabsat and Hot Bird from 1997.

On 22 August 2011, the station was taken off-air by the National Transitional Council forces, which had entered Tripoli the previous day.[8]

The channel was relaunched in 2012 by the Libyan diaspora from a studio in Cairo, Egypt, but broadcasts were sporadic. Regular broadcasts resumed after Russian oligarch Yevgeny Prigozhin purchased new technical equipments for the TV studio and paid off debts to satellite providers and staff.[9][10]

See also

References

  1. ^ "Libya: Political forces | The Economist". The Economist. 2008-12-10. Retrieved 2011-03-18.
  2. ^ "Libya rebels say they seize control of state TV". Reuters. 22 August 2011. Retrieved 22 August 2011.
  3. ^ "Around LJBC". Archived from the original on January 15, 2010. Retrieved 2011-03-18.
  4. ^ "Television Factbook" (PDF). 1970–71. p. 1048-b. Retrieved 5 May 2024.((cite web)): CS1 maint: date format (link)
  5. ^ "Television Factbook" (PDF). 1972–73. p. 1082-b. Retrieved 5 May 2024.((cite web)): CS1 maint: date format (link)
  6. ^ "Television Factbook" (PDF). 1977. p. 1116-b. Retrieved 5 May 2024.
  7. ^ "Television Factbook" (PDF). 1997. p. B-370. Retrieved 5 May 2024.
  8. ^ Halliday, Joshua (22 August 2011). "Blank pictures from Libyan state TV augurs moment of change". Guardian. Retrieved 22 August 2011.
  9. ^ Vaux, Michael Weiss,Pierre (2019-09-12). "Russia's Wagner Mercenaries Have Moved Into Libya. Good Luck With That". The Daily Beast. Retrieved 2023-03-21.((cite news)): CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  10. ^ "Jamahiriya TV". www.interpretermag.com. Retrieved 2023-03-21.