South African Broadcasting Corporation
TypeTerrestrial television and radio network
Founded1 August 1936; 87 years ago (1936-08-01)
by the Government of South Africa
MottoVuka Sizwe
("Nation Arise") "Everywhere For Everyone, Always"
RevenueIncrease R 6.6 billion (2017/18 FY)[1]
Decrease R ~622 million loss (2017/18 FY)[1]
HeadquartersJohannesburg, South Africa
Broadcast area
South Africa
OwnerGovernment of South Africa
Key people
Blessing Mahlangu (chairman)[2]
Madoda Mxakwe [2]
Launch date
1936 (radio)
1976 (television)
19 radio stations
Official website

The South African Broadcasting Corporation (SABC)[a] is the public broadcaster in South Africa, and provides 19 radio stations (AM/FM) as well as six television broadcasts to the general public.[3] It is one of the largest of South Africa's state-owned enterprises.

In November 2022, the SABC launched its streaming service called SABC+.

Opposition politicians and civil society often criticise the SABC, accusing it of being a mouthpiece for whichever political party is in majority power, thus currently the ruling African National Congress; during the apartheid era it was accused of playing the same role for the National Party government.[4]

Company history

Early years

Radio broadcasting in South Africa began in 1923, under the auspices of South African Railways, before three radio services were licensed: the Association of Scientific and Technical Societies (AS&TS) in Johannesburg, the Cape Peninsular Publicity Association in Cape Town and the Durban Corporation, which began broadcasting in 1924.[5]

These merged into the African Broadcasting Company in 1927, owned by, I. W. Schlesinger, a wealthy businessman, but on 1 August 1936, they were sold to the SABC, established that year through an Act of Parliament.[6] The SABC took over the African Broadcasting Company's staff and assets. It maintained a state monopoly on radio until the launch in December 1979 of Capital Radio 604, then Radio 702 in 1980.[7] Although the subscription-funded television service M-Net launched in 1986, the SABC had a monopoly on free-to-air television until the launch of in 1998.

During National Party rule from 1948, it came under increasing accusations of being biased towards the ruling party. At one time most of its senior management were members of the Broederbond, the Afrikaner secret society and later from institutions like Stellenbosch University.

The SABC was a radio service until the introduction of television in 1976. There were three main SABC radio stations: the English Service (later known as Radio South Africa), the Afrikaans Service (later known as Radio Suid-Afrika and Afrikaans Stereo) and the commercial station, Springbok Radio.[8]

Programmes on the English and Afrikaans services mainly consisted of news; plays such as The Forsyte Saga, Story of an African Farm, and The Summons, written and produced in South Africa; serious talk shows; BBC radio shows; children's programmes, such as Sound Box; and light music featuring South African orchestras, arrangers, musicians and singers. Accomplished musicians such as pianist and composer Charles Segal featured on all three stations regularly in shows like Piano Playtime. Accordionist Nico Carstens was a regular on the Afrikaans programmes.[9]

Recent history

SABC offices in Sea Point, Cape Town

An IBA report on the state of the broadcasting industry in South Africa was released on 29 August 1995. Recommendations were given for the SABC to lose one of its three television channels, with the network being used for private television, demanding the creation of two or three private networks. The broadcaster would be restructured, and Sentech would be separated. Other recommendations included the sale of seven radio stations, while being granted eleven radio stations, nine of which in individual Bantu languages, provisions of an hour a day of regional programming windows on television and radio, at an estimated cost of 262 million rand/year, reintroduction of a third channel but on satellite television and the provision of an "education and information driven service" to the subcontinental region.[10]

All of the channels were set to be rebranded by March 1996, in line with a restructuring that began in the 1993 CODESA talks. Preliminary changes were set to take place in 1993, but were delayed after the elections in April 1994.[11]

In November 1995, Africa Monitor reported that the SABC was in talks with Channel 4 to deliver its television channels by satellite, to cover the entire population. Up until then, it was believed that a quarter of the national population received at least one of the three channels. By January 1996 a fourth channel carrying Channel 4's programmes was set to begin, and would convert to digital in July 1996, with the aim of creating an eight-channel pay-TV service.[12]

At the end of 1995, the SABC lost its contract with Sky News. Footage on news bulletins broadcast by the corporation's television channels was now supplied by BBC World.[13]

On 4 February 1996, two years after the ANC came to power, the SABC reorganised its three TV channels, so as to be more representative of different language groups.[14] The repositioning of the networks gave the SABC's television service the chance to be "the new voice and the new vision of the rainbow nation". Under the new structure, SABC TV was compared to a "tower of Babel" regarding SABC 1 and SABC 2's programming structure, in the eleven official languages, while SABC 3 was all in English. The relaunch party was also heavily criticised by some, such as Angela Van Schalkwyk, who mentioned that an American face presented the new television offer.[15] This resulted in the downgrading of Afrikaans by reducing its airtime from 50% to 15%, a move that alienated many Afrikaans speakers.[16]

In late 1998, the SABC finally started broadcasting its channels on DStv, per an agreement with Sentech to convert its channels to digital. The agreement encompassed its three national terrestrial networks, Bop TV and its thirteen radio stations, with the hopes of starting two pan-continental television networks, an entertainment channel and a news channel.[17]

The launch of prompted the SABC to restructure its three television channels in late September 1998. The strategies were due to's promise that the service would be a "full-spectrum" channel as opposed to the niche programming of both the SABC and M-Net. SABC 1 repositioned itself as an entertainment channel for South African youth and young adults, SABC 2 would carry content related to educational and social issues from the rest of Africa to South African audiences, SABC 3 concentrated on a mix of news, current affairs and entertainment.[18] Two satellite channels, available on DStv, opened on 16 November 1998, SABC Africa and Best of Africa (later renamed Africa2Africa).[19]

In line with its ambitions to be "the pulse of Africa's creative spirit" (SABC's tagline at the turn of the millennium), the SABC opened up to protocols and co-operation agreements with partners such as URTNA, FRU and the Television Trust for the Environment, eyeing in at the rest of Africa.[20]

The SABC has since been accused of favouring the ruling ANC party, mostly in news. It remains dominant in the broadcast media.

Criticism intensified around 2003–2005, when it was accused of a wide range of shortcomings including self-censorship, lack of objectivity and selective news coverage.

On 20 October 2020, SABC and the government were in discussion to get TV and streaming providers in South Africa to collect TV licence on their behalf.[21]

On 27 March 2021, SABC and eMedia Investments expanded their partnership which allowed OpenView customers to receive 3 additional channels as well as their 19 radio stations.[22]


Director General of the SABC:

Surname Name From To
Caprara René Silvio 1936 1948
Roos Gideon Daniel 1948 1959
Meyer Pieter Johannes 1959 1980
de Villiers Steve 1980 1983
Eksteen Riaan 1983 1988
Harmse Wynand 1988 1994

Chairman of the SABC Board:

Surname Name From To
Matsepe-Casaburri Ivy Florence 1994 1996
Zulu Paulus 1996 2000
Maphai Thabane Vincent 2000 2003
Funde Sonwabo Eddie 2003 2008
Mkhonza Khanyi 2008 2009
Charnley Irene 2009 2009
Ngubane Baldwin Sipho 2010 2013
Tshabalala Zandile Ellen 2013 2014
Maguvhe Mbulaheni Obert 2014 2017
Makhathini Bongumusa Emmanuel 2017

Chief Executive Officer (CEO)

Term Name
1994–1998 Sisulu, Z.
1998–2000 Mbatha, H.
2000 Khuzwayo, C.
2000-2005 Matlare, P.
2002–2008 Mpofu, D.
2008–2009 Mampone, G.
2009–2011 Mokoetle, S.
2011–2014 Mokhobo, L.
2014–2015 Motsoeneng, H.
2015 Matlala, F.
2015–2016 Matthews, J.
2017–present Madoda, M.



Following its establishment in 1936, the SABC established services in what were then the country's official languages, English and Afrikaans, with the Afrikaans service being established in 1937.[23] Broadcasts in languages such as Zulu, Xhosa, Sesotho and Tswana followed in 1940.[7]

Springbok Radio

Springbok Radio, the SABC's first commercial radio service, started broadcasting on 1 May 1950.[24] Bilingual in English and Afrikaans, it broadcast from the Johannesburg Centre for 113+12 hours a week.[25] The service proved to be so popular with advertisers that at the time of its launch, commercial time had been booked well in advance.[6]

The station featured a wide variety of programming, such as morning talk and news, game shows, soap operas like Basis Bravo,[24] children's programming, music request programmes, top-ten music, talent shows and other musical entertainment. One popular Saturday noontime comedy show was Telefun Time, whose hosts would phone various people and conjure up situation comedy, a similar brand of humour to the films of Leon Schuster.[26]

By 1985, Springbok Radio was operating at a heavy loss.[27] After losing many listeners with the handing over of its shortwave frequencies to Radio 5 and facing competition from television, it ceased broadcasting on 31 December 1985.[28]

SABC News Service

The News Service was established in June 1950, replacing the programmes of the BBC.[29] Although this was because the BBC broadcasts were seen as giving a British viewpoint of current affairs, there were also concerns that the SABC service would become overly pro-government, or "Our Master's Voice".[30] By 1968, it had over 100 full-time reporters in the main cities and local correspondents all over the country, with overseas news provided by Reuters, AFP, AP and UPI.[31] There was a News Film Unit which, prior to television in 1976, produced films for news agencies and television organisations.[32]

SABC Symphony Orchestra

The SABC Symphony Orchestra has its origins in its three studio ensembles in Johannesburg, Durban and Cape Town and the Municipal Orchestra of the Johannesburg City Council. When the SABC centralised its broadcasting in Johannesburg, the future of the three ensembles were in doubt but at the same time, the Municipal Orchestra of the Johannesburg City Council had been disbanded.[33] The SABC was able to form an orchestra of 80 musicians from these groupings in 1954, and while its main base was at the Johannesburg City Hall, it would tour the country.[34] The orchestra would be led for many years by the SABC's head of music, Anton Hartman, but had other conductors as well, such as Francesco Mander and Edgar Cree.[35] There were also international composers such as Igor Stravinsky.[36] The SABC Junior Orchestra was also created and began in February 1966 under Walter Mony.[37]

Regional radio

Regional commercial FM music stations were started in the 1960s.

Station Launch date Replaced by
Radio Highveld 1964 947
Radio Good Hope 1965 Good Hope FM
Radio Port Natal 1967 East Coast Radio
Radio Jacaranda 1986 Jacaranda FM
Radio Oranje 1986 OFM
Radio Algoa 1986 Algoa FM

Popular music

Following the establishment of a republic and withdrawal from the Commonwealth in 1961, the Afrikaners' goal was to promote their culture and so, at first, the SABC's choice of popular music reflected the National Party government's initial conservatism, especially on the Afrikaans channel, with musicians such as Nico Carstens. However Carstens was also ostracised by the SABC, as his music was influenced by the Coloured and Malay communities of Cape Town.[38]

Eventually, musicians broke through the barrier, when the young, English-speaking Jewish musician and composer, Charles Segal collaborated with the older Afrikaans lyric-writer, Anton Dewaal, to write songs.[39] Segal's songs like "Die Ou Kalahari" became highly popular with the Afrikaans-speaking public.[40] However, there was tight censorship over all broadcasts, particularly of pop music, with, for example, the music of the Beatles being banned by the SABC between 1966 and March 1971.[41]

In 1966 the SABC established an external service, known as Radio RSA, which broadcast in English, Swahili, French, Portuguese, Dutch and German. In 1969 the SABC held a national contest to find theme music for the service. This contest was won by the popular South African pianist and composer, Charles Segal and co-writer, Dorothy Arenson. Their composition, "Carousel" remained the theme song for Radio RSA until 1992, when it was replaced by Channel Africa.[42]

In 1986, the SABC ran a competition to promote South African music. Each of the 15 radio stations, represented by an artist, entered a song to compete for the Song for South Africa in the National Song Festival. The finals were broadcast live on television. The Radio Port Natal submission won the competition with the Don Clarke song, Sanbonani, performed by P J Powers and Hotline.[43]

1996 restructuring

In 1996 the SABC carried out a significant restructuring of their services. The main English-language radio service became SAfm. The new service, after some initial faltering, soon developed a respectable listenership and was regarded as a flagship for the new democracy. However, government interference in the state broadcaster in 2003 saw further changes to SAfm which reversed the growth and put it in rapid decline once more.[citation needed] Today it attracts only 0.6% of the total population to its broadcasts. The main Afrikaans radio service was renamed Radio Sonder Grense (literally 'Radio Without Borders') in 1995 and has enjoyed greater success with the transition.

By contrast, SABC Radio's competitors, like Primedia-owned Radio 702, Cape Talk and 94.7 Highveld Stereo have grown steadily in audience and revenue, while other stations such as the black-owned and focused YFM and Kaya FM have also attracted black audiences.

Programming policy

As of 12 May 2016, the SABC has implemented a policy to promote local content. 90% of all music played on the broadcaster's 18 radio stations will be sourced from local artists with a focus on kwaito, jazz, reggae and gospel genres.[44]

Station list

Station Language Former name(s) Launch date Website Webcast
SAfm English "A" Service; Radio South Africa 1936 [1] Archived 30 January 2010 at the Wayback Machine
5FM English Springbok Radio 1975 [2] Archived 30 January 2010 at the Wayback Machine
Metro FM English Radio Metro 1986 [3] Archived 31 May 2013 at the Wayback Machine
Radio 2000 English Radio South Africa 1986 [4]
Good Hope FM English and Afrikaans Radio Good Hope 1965 [5] Archived 28 August 2013 at the Wayback Machine
RSG Afrikaans "B" Service; Radio Suid-Afrika; Afrikaans Stereo 1937 [6] Archived 12 June 2012 at the Wayback Machine
Ukhozi FM Zulu Radio Zulu 1960 [7] Archived 20 July 2011 at the Wayback Machine
Umhlobo Wenene FM Xhosa Radio Xhosa (& Radio Transkei) 1960 [8]
Lesedi FM Southern Sotho Radio Sesotho 1960 [9]
Thobela FM Northern Sotho Radio Lebowa 1960 [10]
Motsweding FM Tswana Radio Setswana (& Radio Mmbatho) 1962 [11]
Phalaphala FM Venda Radio Venda (& Radio Thohoyandou) 1965 [12]
Munghana Lonene FM Tsonga Radio XiTsonga 1965 [13]
Ligwalagwala FM Swazi Radio Swazi 1982 [14]
iKwekwezi FM Ndebele Radio Ndebele 1983 [15]
tru fm English and Xhosa Radio Ciskei; CKI FM 1983 [16]
Lotus FM English and Hindi (for
the Indian
Radio Lotus 1983 [17] Archived 17 June 2012 at the Wayback Machine
X-K FM !Xu and Khwe 2000 [18]


Early history (1975–1995)

SABC logo, used from 1976 to 1996

In 1975, after years of controversy over the introduction of television, the SABC was finally allowed to introduce a colour TV service, which began experimental broadcasts in the main cities on 5 May 1975, before the service went nationwide on 6 January 1976. Initially, the TV service was funded entirely through a licence fee just like the UK, but began advertising in 1978. The SABC (both Television and Radio) is still partly funded by the licence fee (currently R250 a year).

The service initially broadcast only in English and Afrikaans, with an emphasis on religious programming on Sundays.[45] A local soap opera, The Villagers, set on a gold mine, was well received while other local productions like The Dingleys were panned as amateurish.[46]

The majority of acquired programming on South African television came from the United States, although owing to their opposition to apartheid, some production companies stopped selling programmes to the country.[47] The British actors' union Equity had already started a boycott of programme sales to South Africa, which was not lifted until 1993.[48] However, the Thames Television police drama series The Sweeney and Van der Valk, were briefly shown on SABC TV,[49] as was the original version of Thunderbirds.[46]

Many imported programmes were dubbed into Afrikaans and other indigenous languages, but in 1985, in order to accommodate English speakers, the SABC began to simulcast the original-language audio of series on an FM radio service called Radio 2000, allowing viewers to watch them in the original language; the first English-language series to be simulcast was Miami Vice.[50]

SABC TV also produced lavish musical shows featuring the most popular South African composers, solo musicians, bands and orchestras. For example, the pianist and composer, Charles Segal, was given a half-hour special show: The Music of Charles Segal, where a selection of his music was performed by various local artists, such as Zane Adams, SABC Orchestra and others. However, it also broadcast pop music series like Pop Shop, which consisted of overseas and local music, and Double Track, which consisted entirely of local acts.[51]

With a limited budget, early programming aimed at children tended to be quite innovative, and programmes such as the Afrikaans-language puppet shows Haas Das se Nuus Kas and Oscar in Asblikfontein are still fondly remembered by many.[52]

On 1 January 1981, two services were introduced, TV2 broadcasting in Zulu and Xhosa and TV3 broadcasting in Sotho and Tswana, both targeted at a black urban audience.[53] The main channel, then called TV1, was divided evenly between English and Afrikaans, as before. In 1986, a new service called TV4 was introduced, carrying sports and entertainment programming, taking over the frequencies used by TV2 and TV3, which then had to end broadcasting at 21:00.[54]

In 1991, TV2, TV3 and TV4 were combined into a new service called CCV (Contemporary Community Values).[55] A third channel was introduced known as TSS, or Topsport Surplus Sport, Topsport being the brand name for the SABC's sport coverage, but this was replaced by NNTV (National Network TV), an educational, non-commercial channel, in 1993.[56]

Competition and restructuring

In 1986, the SABC's monopoly on the television industry was challenged by the launch of a subscription-based service known as M-Net, which was backed by a consortium of newspaper publishers. This service was prohibited from broadcasting its own news programmes, which were still the preserve of the SABC. Direct-to-home satellite television in South Africa began when M-Net's parent company, Multichoice, launched its first-in-the-world digital satellite TV service, DStv, in 1995. At the time, SABC TV channels, were not broadcast on this network, but agreements were later reached that allowed DStv to carry the SABC channels as well. In 1998, the SABC's dominance of free-to-air terrestrial television was further eroded by the launch of the first free-to-air private TV channel,

In 1996, the SABC reorganised its three TV channels with the aim of making them more representative of the various cultural groups.[57] These new channels were called SABC 1, SABC 2 and SABC 3. The SABC also absorbed the Bop TV channel of the former Bophuthatswana bantustan.[58] Between 1996 and 1998, the SABC had a satellite television service called AstraSat, which operated two channels, AstraSport and AstraPlus. Technological problems and advertising losses led to the scrapping of the service.[59]

SABC TV programmes in Afrikaans and other languages are now subtitled in English, but programmes in English are not usually subtitled in other languages, the perception being that all South Africans can understand English.[60] Previously, subtitling was confined to productions like operas and operettas.[61] It was not used on TV1, on the assumption that most viewers understood both Afrikaans and English,[62] nor on CCV, despite presenters using two or more different languages during a single programme.[63]

New services

In 2005, the SABC announced proposed the creation of two complementary regional television channels, SABC4 and SABC5, to emphasise indigenous languages.[64] SABC4, based in Mafikeng, was to be broadcast in Tswana, Sesotho, Pedi, Tsonga, Venda, and Afrikaans, to the northern provinces of the country, while SABC5, based in Cape Town, was to broadcast in Xhosa, Zulu, Ndebele, and Swazi, as well as Afrikaans, to the southern provinces. Unlike other SABC TV services, SABC4 and SABC5 were not to be available via satellite.[65] Apart from soundbites on news or current affairs programmes, no English-language programming would be shown on either channel.[66] However, the plans fell through and in 2015, the SABC stated that it would launch two new channels, SABC News and SABC Encore.[67]

In 2013, the SABC announced plans to launch a new news channel, SABC News, to be available on DStv, instead of waiting for the introduction of digital terrestrial television.[68]

In 2015, SABC partnered up with online TV platform Tuluntulu to launch two more channels which were SABC Education and SABC Children.

According to the SABC, the factors which are considered when deciding how much time a language gets on television are the following: how many home language speakers exist in the coverage area of a channel; the geographical spread of the language; the extent to which members of a language community are able to understand other languages; the extent of marginalisation of a language; the extent to which the language is understood by other South Africans; and whether there is available content that uses the language.[69] SABC currently plans to launch five channels, the four of them being language-targeted:[70]

SABC TV has an audience of over 30 million.[71] SABC1 reaches 89% of the public, SABC2 reaches 91% of the public, and SABC3 reaches 77% of the public, according to the broadcaster.[69] The SABC has 18 radio stations, which have more than 25 million weekly listeners.[71]

In 2018, SABC scrapped part of the plans from 2015 and downsized their DTT plans from 18 TV channels to just 9 TV channels due to financial woes. The SABC have SABC 1-3 and News falling under the 9 channels with the rest being:

All these channels needed funding in order to materialize and without it the channels remain a dream. All of these channels will be craft through partnerships and a group executive at the SABC mentioned that if they are able to get the sports channel running in SD then they may be able to get a ninth channel which is history.[72]

On 4 May 2020 amidst the coronavirus outbreak, the SABC launched its educational channel called SABC Education through DTT and YouTube with additional platforms added soon.[73]

SABC Encore shut down from the end of May apparently MultiChoice and SABC agreement for the channel ended back in 2018 giving the channel a 2-year open window. The SABC said they were exploring other the idea of continuing the channel through another platform.

In November 2020, SABC signed a channel and radio distribution agreement with Telkom for their new streaming service.[74] They also launched their own catch-up and video on demand streaming service called SABC Plus on 17 November 2022, similar to BBC iPlayer, following two years of announcements.[75]

Reception outside South Africa

Botswana, Lesotho and Eswatini

SABC television via satellite had also been widely available in neighbouring Lesotho and Eswatini, as well as Botswana.[76] After complaints from rights holders in Botswana, SABC encrypted its TV channels, thereby cutting off viewers in those countries.[77]


Until 1979, the SABC operated broadcasting services in Namibia, which was then under South African rule, but in that year, these were transferred to the South West African Broadcasting Corporation (SWABC).[78] However, the SWABC retained technical personnel from the SABC, and a number of its programmes were prepared at the SABC's studios in Johannesburg before being dispatched to Windhoek for transmission.[79]

The SABC also helped the SWABC to establish a television service in 1981.[80] This comprised a mix of programming in English, Afrikaans and German, 90 per cent of which came from or via the SABC.[81] Programmes were shown locally a week after South Africa.[82] The SWABC received SABC TV programming (which it recorded, edited and rebroadcast) first by using a microwave link, and later via an Intelsat satellite link.[83] The SWABC became the Namibian Broadcasting Corporation (NBC) after the country's independence in 1990.

However, Walvis Bay, an enclave of South Africa in Namibia until 1994, received the SABC's TV1 on a low-power repeater, which was broadcast live via Intelsat from 1986.[82]


The cable company TV Cabo (Visabeira) offered SABC 1, SABC 3 and Bop TV in its first few years of operation.[84] These alongside were removed due to rights issues, in a situation similar to what would happen in Botswana ten years later, being replaced by other channels from the DStv bouquet, in August 2003,[85] causing uproar from subscribers.[86][87]

International services

In 1998, the SABC began to broadcast two TV channels to the rest of Africa: SABC Africa, a news service, and Africa 2 Africa, entertainment programming from South Africa and other African countries, via DStv.[88] In 2003, Africa 2 Africa was merged with SABC Africa to create a hybrid service, drawing programming from both sources.[89] SABC Africa closed in August 2008 after the SABC's contract with DStv was not renewed.[90] In 2007, the SABC launched a 24-hour international news channel, SABC News International, but closed in 2010.[91]

Criticisms and controversies

Accusations of pro-ANC bias

The SABC has been accused of being a government and ruling party mouthpiece, particularly in the lead-up to the 2014 South African elections,[92][93] particularly after it refused to air the campaign adverts of various opposition parties,[94][95] and again in 2015 when it censored the video feeds of the 2015 State of the Nation address that portrayed the ANC and President Jacob Zuma in a negative light.[96] In 2015, Minister of Communications, Faith Muthambi reinforced the notion that the SABC was a state-owned company, and therefore, subject to control by the Department of Communications and the ruling party.[97]

In August 2005, the SABC came under heavy fire from independent media and the public for failing to broadcast footage in which deputy president Phumzile Mlambo-Ngcuka was booed offstage by members of the ANC Youth League, who were showing support for the newly axed ex-deputy president, Jacob Zuma.[98]

Rival broadcaster eTV publicly accused SABC of 'biased reporting' for failing to show the video footage of the humiliated deputy president. Snuki Zikalala, Head of News and ex-ANC spokesperson retorted that their cameraman had not been present at the meeting. This claim was later established to be false when eTV footage was released which showed an SABC cameraman filming the incident.[99]

The SABC's government connections also came under scrutiny when, in April 2005, Zimbabwean president Robert Mugabe was interviewed live by Zikalala, who is a former ANC political commissar.[100] The interview was deemed by the public to have sidestepped 'critical issues', and to have avoided difficult questions regarding Mugabe's radical land-reform policies and human rights violations.

Accusations of censorship

In May 2006, the SABC was accused of self-censorship when it decided not to air a documentary on South African president Thabo Mbeki, and in early June 2006, the news organisation requested that the producers (from Daylight Films) not speak about it. This was widely criticised by independent media groups.[101] In response, the International Freedom of Expression Exchange issued an alert concerning the SABC's apparent trend toward self-censorship.[102]

In June 2006, the International Federation of Journalists denounced the cancelling of the Thabo Mbeki documentary, citing "self-censorship" and "politically-influenced managers".[103]

Also in June 2006, SAfm host John Perlman disclosed on air that the SABC had created a blacklist of commentators.[104] A commission of inquiry was created by SABC CEO Dali Mpofu to investigate the allegations that individuals had been blacklisted at the behest of Zikalala.[105][106] Perlman eventually resigned from SAfm, and the broadcaster came under heavy criticism from free media advocates.

Shortly before the ANC's 2012 elective conference in Mangaung, the board of the SABC handed control of news, television, radio and sport to COO Hlaudi Motsoeneng. The board's decision was interpreted by some at the SABC as a calculated attempt to ensure that an ANC faction close to President Jacob Zuma was given positive coverage.[107] During a press conference held by the SABC on 6 December 2012, to explain why it had prevented three journalists from participating in a discussion on how the media would cover the ANC's elective conference in Manguang, Hlaudi Motsoeneng said that whenever the ANC is discussed on the SABC an ANC party representative must be present.

In April 2014, journalists were warned by SABC chairperson, Ellen Zandile Tshabalala, that their phones were being wiretapped by the NIA, and reminded them to be loyal to the ANC ruling party. When challenged on the matter, Tshabalala insisted that her comments had been taken out of context. The scandal erupted at the same time that the DA official opposition accused the SABC of censorship[108] when they stopped airing a television advert that referred to the ongoing Nkandlagate scandal.

In February 2015, the SABC was accused of censoring video and audio feeds of the State of the Nation address in Parliament, after opposition party EFF was forcefully ejected by armed plain-clothes policemen after interrupting the President's speech. Footage of opposition party DA walking out in protest over the presence of the armed personnel was also censored. This was in addition to the presence of a signal-jamming device that prevented journalists and MP's from being able to use their mobile devices to post news online.[109]

The SABC was criticised for banning footage that showed protests and demonstrations in the run-up to the 2016 local elections.[110] In July 2016, eight SABC journalists challenged the broadcaster's decision to censor news items, and were dismissed from the organisation.[111][112] A subsequent hearing at the Labour Court found the dismissals were unlawful and ordered the reinstatement of four of the full-time SABC employees.[113] During this period the eight journalists, including Suna Venter, were subjected to a number of death threats and other forms of intimidation.[114]

In October 2016,[115] the South African parliament began investigating corruption allegations against SABC and its Group Executive of Corporate Affairs - Hlaudi Motsoeneng.[116] On 12 December, the Western Cape High Court ruled that Motsoeneng be removed from office effective immediately.[117]

SABC Encore's launch party

At the channel's launch event, the COO of SABC at the time used that event to rant about making pay-TV platforms like MultiChoice's DStv pay for SABC 1-3 and how the SABC is run by a 'blind person'. He also took the stage to call out those with their 'lack of knowledge' over the deal the public broadcaster has for the channel alongside SABC News.[118]


  1. ^ Afrikaans: Suid-Afrikaanse Uitsaaikorporasie (SAUK), though the acronym SAUK is no longer used even in Afrikaans broadcasts

See also


  1. ^ a b "Cash-strapped SABC reports R622m loss". IOL Business Report. 4 September 2018. Retrieved 17 February 2019.
  2. ^ a b "SABC Corporate – Board of Directors". South African Broadcasting Corporation. Archived from the original on 4 September 2009. Retrieved 16 February 2010.
  3. ^ "SABC Station List". Archived from the original on 27 April 2006.
  4. ^ "SABC political bias will backfire". Mail and Guardian. 17 April 2014.
  5. ^ Culture and Customs of South Africa, Funso S. Afọlayan, Greenwood Publishing Group, 2004, pages 114–115
  6. ^ a b Introduction to Public Relations and Advertising, D F du Plessis, Juta and Company Ltd, 2000 p. 89
  7. ^ a b South African media policy: debates of the 1990s, P. Eric Louw, Anthroppos, 1993, p. 99
  8. ^ Africa Institute Bulletin, Volume 11, 1973, p. 155
  9. ^ "Charles Segal Music – Discography". Retrieved 18 May 2018.
  10. ^ "Relaunching the SABC", Africa Film & TV Magazine, nº. 7, October-November 1995
  11. ^ "More job losses, all channels rebranded", Africa Film & TV Magazine, nº. 7, October-November 1995
  12. ^ "SABC/Channel 4 satellite TV venture", Africa Film & TV Magazine, nº. 8, January-February 1996
  13. ^ "Sky loses news slot to BBC", Africa Film & TV Magazine, nº. 8, January-February 1996
  14. ^ Leaper, Norm (June–July 1996). "Ahh … the Pitfalls of International Communication". Communication World. 13 (6). San Francisco, CA: International Association of Business Communicators: 58–60. OCLC 107299423. Retrieved 14 March 2013.
  15. ^ "1, 2, 3, SABC!", Africa Film & TV Magazine, nº. 9, April-June 1996
  16. ^ Louw, Eric; Mersham, Gary (2001). "Packing for Perth: The Growth of a Southern African Diaspora" (PDF). Asian and Pacific Migration Journal. 10 (2): 303–33. doi:10.1177/011719680101000204. S2CID 153693948. Archived (PDF) from the original on 27 October 2011.
  17. ^ "SABC bites the bullet and goes digital", Africa Film & TV Magazine, nº. 19, November 1998-January 1999
  18. ^ "SABC TV restructures to meet competition", Africa Film & TV Magazine, nº. 19, November 1998-January 1999
  19. ^ "Finally... news channel for Africa", Africa Film & TV Magazine, nº. 20, February-April 1999
  20. ^ "Entertainment on Best of Africa", Africa Film & TV Magazine, nº. 20, February-April 1999
  21. ^ Ferreira, Thinus (14 December 2020). "DA starts petition against SABC TV licence plan for Netflix, DStv". News24. Retrieved 4 February 2021.
  22. ^ "SABC AND OPENVIEW SIGN A NEW CHANNEL-CARRIAGE AGREEMENT – SABC – Official Website". Retrieved 28 February 2023.
  23. ^ RSG celebrates 75 years Archived 23 February 2016 at the Wayback Machine, SABC, 29 March 2012,
  24. ^ a b Broadcasting in South Africa, Keyan G. Tomaselli Currey, 1989, page 197
  25. ^ Press, Film, Radio, Volume 4, Unesco, 1950, page 435
  26. ^ Scrutiny 2, Volumes 1–2, Department of English, University of South Africa, 1996
  27. ^ Debates of Parliament: Hansard, Volume 8, Issues 19–21, 1988, page 12123
  28. ^ Springbok Radio Revisited, SABC
  29. ^ Report of the Task Group on Broadcasting in South and Southern Africa, Task Group on Broadcasting in South and Southern Africa, Christo Viljoen, Government Printer, 1991, page 2
  30. ^ South African Struggle, J. J. McCord, J. H. De Bussy, 1952, page 432
  31. ^ Area Handbook for the Republic of South Africa, Volume 550, Issue 93, Irving Kaplan U.S. Government Printing Office, 1971, page 450
  32. ^ John R. Shorten (1970). The Johannesburg Saga. John R. Shorten Pty Ltd. p. 729.
  33. ^ Official South African Municipal Yearbook, S.A. Association of Municipal Employees, 1965–1966
  34. ^ Broadcasting Around the World, William E. McCavitt Tab Books, 1981, page 21
  35. ^ South Africa: Official Yearbook of the Republic of South Africa, Department of Information, 1989, page 596
  36. ^ South African Panorama, Volume 32, South African Information Service, 1987, page 39
  37. ^ South African Digest, Department of Information, 1978, page 17
  38. ^ Sounding the Cape: Music, Identity and Politics in South Africa, Denis-Constant Martin, African Minds, 2013, page 143
  39. ^ Catalog of Copyright Entries: Musical compositions, U.S. Government Printing Office, 1957, page 582
  40. ^ The Star: an extraordinary 20th century, James Clarke The Star, 1999, page 173
  41. ^ John Ono Lennon: Volume 2 1967–1980, Muff Andersson, Ravan Press, 1981, page 281
  42. ^ South Africa Yearbook, South African Communication Service, 1995, page 292
  43. ^ Mojapelo, Max (2008). Beyond Memory: Recording the History, Moments and Memories of South African Music. African Minds. pp. 78–79. ISBN 978-1-920299-28-6.
  44. ^ "SABC". Archived from the original on 13 May 2016. Retrieved 12 May 2016.
  45. ^ Black Television Travels: African American Media Around the Globe, Timothy Havens, NYU Press, 2013, page 67
  46. ^ a b Boer War on the box, Richard West, The Spectator, 9 April 1977, page 7
  47. ^ GLENN FRANKEL (from The Washington Post) (25 May 1986). "Shows Allow Blacks, Whites to Share Cultural Experiences : South African Viewers Get a Mixed TV Message From U.S. Programs". Los Angeles Times. Retrieved 14 August 2012.
  48. ^ Ban on sale of TV shows to South Africa lifted: Anti-apartheid blockade by actors' union dropped following reform of broadcasting, but opposition to touring remains, The Independent, 10 November 1993
  49. ^ The S.A. film industry, African Studies Institute of the University of the Witwatersrand, 1979, page 106
  50. ^ The voice, the vision: a sixty year history of the South African Broadcasting Corporation, Malcolm Theunissen, Victor Nikitin, Melanie Pillay, Advent Graphics, 1996, page 120
  51. ^ South Africa Radio Denies Local Artists Are Snubbed, Billboard, 18 Dec 1982, page 55
  52. ^ The top 10 South African children's TV shows from days gone by, The South African, 29 November 2013
  53. ^ The Press and Apartheid: Repression and Propaganda in South Africa, William A. Hachten, C.Anthony Giffard Springer, 1984, page 222
  54. ^ Communication and Democratic Reform in South Africa, Robert B. Horwitz, Cambridge University Press, 2001, page 68
  55. ^ South Africa: Official Yearbook of the Republic of South Africa, Department of Information, 1992, page 131
  56. ^ The voice, the vision: a sixty year history of the South African Broadcasting Corporation, Malcolm Theunissen, Victor Nikitin, Melanie Pillay, Advent Graphics, 1996, page 127
  57. ^ The Voice of Apartheid Goes Multicultural, Kimberly J. McLarin, The New York Times, 25 July 1995
  58. ^ Africa: accuses SABC, Business Day, 27 November 1998
  59. ^ "S. African sat crash". Variety. 11 February 1998. Archived from the original on 16 January 2024. Retrieved 16 January 2024.
  60. ^ Language Policy and Nation-Building in Post-Apartheid South Africa, Jon Orman Springer Science & Business Media, 2008, page 132
  61. ^ Information Digest, The South Africa Foundation, 1989, page 80
  62. ^ Surfing through the languages, The Economist, Volume 335, Issues 7917–7920, page 152
  63. ^ African Film and Television Magazine, Volume 7, Z Productions, 1995
  64. ^ South Africa: ICASA Grants the Public Broadcaster Licences to Cater for Marginalized Languages, AllAfrica, 15 June 2005
  65. ^ SABC's ready to roll, News24, 14 March 2005
  66. ^ SABC adds channels, Variety, 19 June 2005
  67. ^ Hlaudi: SABC will now start DTT with 5 TV channels, News24, 20 May 2015
  68. ^ SABC's 24-hour news channel raises many questions, Business Day, 26 July 2013
  69. ^ a b "About the SABC > Frequently Asked Questions". Archived from the original on 27 October 2014. Retrieved 27 October 2014.
  70. ^ Thinus Ferreira (25 April 2016). "SABC wants to launch 5 new TV channels". Channel24. Retrieved 25 September 2019.
  71. ^ a b "ADVERTISING". Retrieved 28 February 2023.[permanent dead link]
  72. ^ The SABC downsizes its unfunded digital TV dream for DTT from 18 to these 9 TV channels., TV With Thinus, 26 September 2018
  73. ^ Thinus Ferreira (30 April 2020). "The SABC launches SABC Education as a new tv channel, will debut 4 May 2020 on YouTube and on DTT". TV with Thinus. Retrieved 1 May 2020.
  74. ^ "TV with Thinus: Telkom launches its TelkomONE video streaming service including linear TV channels with free package and R7 per day subscription; plans more bouquets and says 'we're here for the long run'". 9 November 2020.
  75. ^ "SABC launches streaming app SABC Plus". 17 November 2022.
  76. ^ Media Law in Botswana Archived 18 October 2017 at the Wayback Machine, Kluwer Law International, 2011, p. 22
  77. ^ Sentech's 'pirated' Botswana signal finally off-air, ITWeb Africa, 1 July 2013
  78. ^ The Laws of South West Africa, J. Meibert, 1979
  79. ^ Sub-Saharan Africa Report, Issues 80–86, Foreign Broadcast Information Service., 1985, p. 40
  80. ^ SWA/Namibia Today, Section Liaison Services, Department of Governmental Affairs, 1988, page 98
  81. ^ Economic development strategies for independent Namibia, Harbans Singh, Wilfred W. Asombang, United Nations Institute for Namibia, 1989, page 26
  82. ^ a b International TV & Video Guide, Richard Paterson, Tantivy Press, 1986, pages 181–183
  83. ^ Namibia Review, Volume 11, Directorate of Production and Publicity, Ministry of Information and Broadcasting, 2002, page 16
  84. ^ TV CABO Archived 9 June 2002 at the Wayback Machine
  85. ^ Perda dos canais 18 - 19 - 20 - 21 - 22 Archived 4 November 2003 at the Wayback Machine
  86. ^ Perda dos canais 18 - 19 - 20 - 21 - 22 Archived 21 November 2003 at the Wayback Machine
  87. ^ Perda dos canais 18 - 19 - 20 - 21 - 22 Archived 21 November 2003 at the Wayback Machine
  88. ^ Media Studies: Institutions, theories, and issues, Pieter J. Fourie, Juta and Company Ltd, 2001, page 54
  89. ^ Transnational Television Worldwide: Towards a New Media Order, Jean K. Chalaby I.B.Tauris, 2005, page 121
  90. ^ SABC Africa to go off air for now, Mail and Guardian, 14 July 2008
  91. ^ SABC International goes bust, Mail and Guardian, 5 February 2010
  92. ^ Ed, Herbst. "ANC tightens its grip on the SABC". Archived from the original on 2 December 2013. Retrieved 23 November 2013.
  93. ^ "SABC phone tapping revelations". MyBroadband. Retrieved 13 April 2014.
  94. ^ "DA cries 'political censorship' as SABC refuses to air second advert". Times Live.
  95. ^ "SABC bans EFF advert". Sowetan Live.
  96. ^ "SABC censored SONA broadcast". mybroadband. Retrieved 15 February 2015.
  97. ^ "The SABC is a state owned company: Communications Minister". Times LIVE. Sapa. Retrieved 17 March 2015.
  98. ^ "Mail and Guardian article on Youth League Controversy". Retrieved 28 February 2023.
  99. ^ "Sunday Independent". Retrieved 28 February 2023.
  100. ^ "Insight". 25 July 2004. Archived from the original on 16 February 2005. Retrieved 1 October 2005.
  101. ^ "IOL News Report". Retrieved 28 February 2023.
  102. ^ "IFEX Self-Censorship Warning". Retrieved 28 February 2023.
  103. ^ "IFOJ comment on Mbeki documentary". Retrieved 28 February 2023.
  104. ^ "Business Day". BusinessLIVE. Retrieved 28 February 2023.
  105. ^ "IOL on blacklisting allegations". Retrieved 28 February 2023.
  106. ^ "MG on blacklisting allegations". Archived from the original on 27 September 2007.
  107. ^ "SABC chief takes control". 5 October 2012.
  108. ^ "SABC censoring our adverts: DA". TimesLive. Retrieved 13 April 2014.
  109. ^ "SONA: What the ANC did not let the nation see". The Media Online. Retrieved 15 February 2015.
  110. ^ Mahr, Krista (13 July 2016). "South African public broadcaster accused of censorship". Financial Times. Archived from the original on 10 December 2022. Retrieved 3 January 2017.
  111. ^ "SABC 8 have all been fired". News24. Retrieved 3 January 2017.
  112. ^ News 24. "Two more of the #SABC8 journalists have been fired". The M&G Online. Retrieved 3 January 2017.((cite news)): CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  113. ^ "South Africa sacked reporters win SABC censorship case". BBC News. 26 July 2016. Retrieved 3 January 2017.
  114. ^ HOFSTATTER, STEPHAN (18 September 2016). "Death threats spook SABC staffers". Archived from the original on 29 June 2017. Retrieved 1 July 2017.
  115. ^ "Parliament on inquiry into SABC board | South African Government". Retrieved 3 January 2017.
  116. ^ "Five things you should know about South Africa's scandal-hit public broadcaster". Newsweek. 16 December 2016. Retrieved 3 January 2017.
  117. ^ Brandt, Kevin. "High Court rules Hlaudi Motsoeneng must be removed from position". Retrieved 3 January 2017.
  118. ^ "TV with Thinus: At bizarre SABC Encore channel launch event, SABC's Hlaudi Motsoeneng rants and raves, saying 'MultiChoice must pay'; SABC is 'coming for pay-TV'". 12 May 2015.