This section has multiple issues. Please help improve it or discuss these issues on the talk page. (Learn how and when to remove these template messages) This article needs additional citations for verification. Please help improve this article by adding citations to reliable sources. Unsourced material may be challenged and removed.Find sources: "All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company" – news · newspapers · books · scholar · JSTOR (March 2020) (Learn how and when to remove this template message) A major contributor to this article appears to have a close connection with its subject. It may require cleanup to comply with Wikipedia's content policies, particularly neutral point of view. Please discuss further on the talk page. (August 2021) (Learn how and when to remove this template message) (Learn how and when to remove this template message)
This article may be expanded with text translated from the corresponding article in Russian. (December 2015) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Russian article. Machine translation like DeepL or Google Translate is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 2,513 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Russian Wikipedia article at [[:ru:Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|ru|Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation.
Russia TV
Native name
Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания
FormerlyRussian Television and Radio Broadcasting Company (RTR)
TypeFederal State Unitary Enterprise
IndustryMass media
FoundedJuly 14, 1990; 31 years ago (1990-07-14)
Headquarters,
Key people
Oleg Dobrodeyev
ServicesTelevision, radio, online
Revenue$518 million[1] (2017)
-$363 million[1] (2017)
$45.9 million[1] (2017)
Total assets$868 million[1] (2017)
Total equity$29 million[1] (2017)
OwnerFederal Government of Russia (unitary enterprise)
Websitevgtrk.ru
www.vgtrk.com

The Russian Television and Radio Broadcasting Company[2] (Russian: Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания, romanizedVserossiyskaya gosudarstvennaya televizionnaya i radioveshchatelnaya kompaniya; VGTRK, Russian: ВГТРК), also known as Russian Television and Radio (Russian: Россия. Телевидение и радио, tr. Rossiya. Televideniye i radio), is a state-owned broadcaster which operates many television and radio channels in 53 of Russia's languages.[3] The company was founded in 1990 and is based in Moscow.[4]

The broadcasting of the All-Russia TV and radio channels is located in Moscow, and also via the regional transmitting centres of the Russian Television and Radio Broadcasting Network forming the terrestrial transmitting network. TV and radio channels from Moscow are delivered to the regions via satellite and terrestrial communication channels.

History

On June 21, 1990, the 1st Congress of People's Deputies adopts a resolution on RSFSR media ascribing the RSFSR Council of Ministers take measures to establish the Committee for Television and Radio Broadcasting of the RSFSR. On July 14, 1990, the Presidium of the Supreme Soviet of the RSFSR's decree establishes the Russian State Television and Radio Broadcasting Company. The first chairman was appointed the former deputy editor of the newspaper Moscow News, Oleg Poptsov Maksimovic.

On December 10, 1990 Radio Rossii began broadcasting. It first began broadcasting on a radio channel with the first program of All-Union Radio, as well as with "Mayak" radio channel and the third with the Third All-Union Radio program. On May 13, 1991, the VGTRK began broadcasting television to Russia (originally scheduled to begin broadcasting in March 1991 but constantly postponed) and broadcasts with the Second Central Television program. On September 16, 1991, the Second Program of USSR Central Television closed and airtime on the second VHF channel had started. April 18, 1992, started programming of Broadcasting channel Rossiya 4

On July 6, 1992, the fourth channel started broadcasting to Russian universities, and broadcast with the 4th channel, Ostankino, until January 16, 1994, and from January 17, 1994, with the NTV channel, and as a part RTR television which had created the "Russian Universities" feed. In February 1996, by Presidential decree of Boris Yeltsin, Oleg Poptsov stepped down from the post of RTR Chairman. Edward Sagalev was appointed president of RTR's "Moscow Independent Broadcasting Corporation (MIBC)" TV6 Moscow. On November 11, 1996, the "Russian Universities" block stopped broadcasting, and its airtime passed to NTV. The first satellite TV networks "The RTR TV network", "Meteor Sports"and "Meteor Cinema" were launched. On November 1, 1997, the VGTRK began broadcasting an educational channel called "Culture". It began broadcasting on a VHF channel.

On May 8, 1998, the presidential decree "On Improvement of Public Electronic Media" was created by information holding RTR. On the basis of the decree of the All-Russian State Television and Radio Company became the All-Russian radio station "Mayak" and the Russian State Radio Company Voice of Russia.

In 2000, VGTRK became one of the members of Euronews and organized the Russian service of this organization. In 2002, VGTRK acquired a share in Euronews' stock.

On December 3, 2012, the VGTRK began test broadcasts of the first Russian cinema TV channel, "Kino-TV". On December 17, 2012, the VGTRK began test broadcasts with the high definition TV channel Rossiya HD. On December 29, 2012, Rossiya HD started regular broadcasting. On January 29, 2013, at the Annual Exhibition and Forum of Television and Telecommunications (CSTB-2013), RTR announced the merger of eleven digital channels under a single brand, called "Digital TV". It includes documentary, sports, entertainment and movie channels, of which are "Russian-HD", "My Planet", "Nauka 2.0", "Sport", "Sport-1-HD", " The Fighting Club", "Russian Roman", "Russian Bestseller", "Strana" and "Sarafan". On May 9, 2013, the channel began broadcasting a documentary about Russian history "History", of which had also entered the TV package "Digital TV". On April 4, 2014, the VGTRK began broadcasting a channel dedicated to domestic detective films and TV series under the name of "Russian Detective". April 15, 2014, saw the launch of the official international cognitive entertainment channel IQ HD. June 1, 2014, announced the launch of the Mult channel.

As reaction of the Russian invasion of Ukraine, the European Union expressed plans for a broad ban on three of the biggest Russian state-run broadcasters in early May 2022. These TV chanels are "mouthpieces that amplify Putin's lies and propaganda aggressively" said Eu-Commission President Ursula von der Leyen. BBC reported that they are thought to include the widely watched Russian-language VGTRK chanels Rossiya and RTR Planeta.[5] Befopre the EU has already suspended the direct Kremel owned RT and Sputnik, that broadcast in English, German and Spanish.[5][6]

Operations

VGTRK owns and operates five national television stations, two international networks, five radio stations, and 80 regional TV and radio networks. It also runs the information agency Rossiya Segodnya.

The All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK) is Russia's largest media corporation. It comprises two national TV channels: "Rossiya 1", "Rossiya K" and also broadcasts "Bibigon", the first public state television channel for children and youth, 89 regional TV and radio channels broadcasting in all regions of the Russian Federation, "Rossiya 24", Russia's first 24/7 news channel, "Rossiya 2", the sports and entertainment, "RTR Planeta", a TV channel operating worldwide since 2002; a Russian-language version of the "Euronews" TV channel; five radio channels: "Radio Rossiyi", "Mayak" (Lighthouse), "Kultura", "Vesti FM", "Yunost", and "Rossiya", and a public Internet channel combining online resources.

In early 1993, the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company acquired the status of a national broadcasting company. That same year, the VGTRK became a full member of the European Broadcasting Union, entitled to key decisions in the EBU operation.

"Rossiya 1", the main TV channel, traces its history back to May 1991. Today, Rossiya 1 is a national channel that broadcasts over most of the country. The channel's audience comprises 98.5 per cent of Russia's population and more than 50 million viewers in the CIS and Baltic countries. The "RTR Planeta" channel, an international version of "Rossiya 1", is watched in the U.S., Europe, Middle East, North Africa and China.

Rossiya TV is a developing company whose broadcasts carry information programs, TV miniseries and series, political journalism, talk shows, game shows, comedies and other game formats, full-length feature films and documentaries, sporting and political events along with other entertainment. Apart from acquiring broadcasting rights, Rossiya TV Channel was the first among the Russian TV channels to launch its own large-scale production of TV films, both full-length and miniseries, focusing on classics. Films represent about 35% of the total broadcasts by the Rossiya TV channel. The channel purchases film broadcasting rights in cooperation with 50 major production and distributor companies. The main news program, Vesti, is a leading information program in Russia. During the previous TV season, Vesti adopted a 24/7 production cycle with two-hour intervals, which allows for the news to be broadcast live across all Russian time zones.

Television

International channels

Thematic and regional

Digital Television brand logo (2016)
Digital Television brand logo (2016)

Former channels

Radio

Chairmen

References

  1. ^ a b c d e https://www.kartoteka.ru/card/9fac9c2ed01b093bd0a2c81b73306be0/.
  2. ^ "RTR IS THE LARGEST MEDIA CORPORATION IN RUSSIA". Сетевое издание “Государственный Интернет-Канал “Россия”.
  3. ^ Romanova, Alisa (4 November 2010). "Трудности перевода". Национальное вещание ВГТРК. BECTИ.ru (in Russian). Retrieved 2 March 2018.
  4. ^ "The Russian Television and Radio Broadcasting Company". bloomberg.com. Bloomberg. Retrieved 2 March 2018.
  5. ^ a b "Ukraine war: EU plans Russian oil ban and war crimes sanctions". BBC News. 2022-05-04. Retrieved 2022-05-05.
  6. ^ "The EU's "Ban" of RT and Sputnik". Verfassungsblog (in German). Retrieved 2022-05-05.