This article may be expanded with text translated from the corresponding article in Swedish. (October 2009) Click [show] for important translation instructions. View a machine-translated version of the Swedish article. Machine translation like DeepL or Google Translate is a useful starting point for translations, but translators must revise errors as necessary and confirm that the translation is accurate, rather than simply copy-pasting machine-translated text into the English Wikipedia. Consider adding a topic to this template: there are already 984 articles in the main category, and specifying|topic= will aid in categorization. Do not translate text that appears unreliable or low-quality. If possible, verify the text with references provided in the foreign-language article. You must provide copyright attribution in the edit summary accompanying your translation by providing an interlanguage link to the source of your translation. A model attribution edit summary is Content in this edit is translated from the existing Swedish Wikipedia article at [[:sv:Referensnyheter]]; see its history for attribution. You should also add the template ((Translated|sv|Referensnyheter)) to the talk page. For more guidance, see Wikipedia:Translation.
Reference News
Logo of Reference News (Black).png
PublisherXinhua News Agency
Launched7 November 1931; 90 years ago (1931-11-07)
Political alignmentChinese Communist Party
LanguageChinese, Uyghur, Kazakh, Korean, and Mongolian

Reference News (Chinese: 参考消息; pinyin: Cānkǎo Xiāoxī) is a Chinese newspaper. Founded in 1931, it is ranked 7th in the world by circulation and 1st in China.[1][2]

Reference News was first published on 7 November 1931.[3] The early editions of the newspaper were published under different titles in Ruijin until it was renamed Reference News in 1942.[4] It is published by Xinhua News Agency (formerly Red China News Agency, 1931–1937). As the Chinese government's official news agency, Xinhua translates and re-publishes articles by foreign news agencies. Before the 1980s, it was the only official channel for the Chinese public to have a glimpse of the outside world.[5] The paper is also published in the Uyghur, Kazakh, Korean, and Mongolian languages for ethnic minority groups in China.

Reference News was at first available only to cadres and their families, but it was made available to the entire Chinese public in the face of increasing competition, and subsequently its circulation dropped from 11 million in 1980 to 4 million in 1985.[6]


  1. ^ Milosevic, Mira (2016). "World Press Trends 2016" (PDF). WAN-IFRA. p. 58. Archived from the original (PDF) on January 15, 2018. Retrieved January 15, 2018.
  2. ^ 新华通讯社 (Xinhua News Agency) Archived 2016-03-03 at the Wayback Machine. People's Daily.
  3. ^ Yulya Toporochan (2013). "Main Media Players in China". AHK. Retrieved 1 November 2014.
  4. ^ Vittinghoff, Natascha (2009). "Cānkǎo Xiāoxī (Reference News)". Encyclopedia of contemporary Chinese culture. Routledge. p. 61. ISBN 0-415-24129-4. OCLC 902156338.
  5. ^ Yew, Lee Kuan (2000). From Third World to First. HarperCollins Publishers Inc. p. 648. ISBN 0-06-019776-5.
  6. ^ China Society. Country Studies Program.