The mass media in China primarily consists of television, newspapers, radio, and magazines. Since the start of the 21st century, the Internet has also emerged as an important form of mass media and is under the direct supervision and control of the Chinese government and ruling Chinese Communist Party (CCP). Media in China is strictly controlled and censored by the CCP,[1] with the main agency that oversees the nation's media being the Central Propaganda Department of the CCP.[2][3] The largest media organizations, including the China Media Group, the People's Daily, and the Xinhua News Agency, are all controlled by the CCP.

Since the founding of the People's Republic of China in 1949 and until the 1980s, almost all media outlets in mainland China have been state-run. Privately owned media outlets only began to emerge at the onset of the Chinese economic reform, although state media continue to hold significant market share. All media continues to follow regulations imposed by the Central Propaganda Department of the CCP on subjects considered taboo by the CCP, including but not limited to the legitimacy of the party, pro-democracy movements, human rights in Tibet, the Uyghur genocide, pornography, and the banned religious topics, such as the Dalai Lama and Falun Gong. Hong Kong, which has maintained a separate media ecosystem than mainland China, is also witnessing increasing self-censorship.[4]

Reporters Without Borders consistently ranks China very poorly on media freedoms in their annual releases of the World Press Freedom Index, labeling the Chinese government as having "the sorry distinction of leading the world in repression of the Internet".[5] As of 2023, China ranked 179 out of 180 nations on the World Press Freedom Index.[6]

History

See also: Media history of China

Under Mao

In both the Yan'an era of the 1930s and the early 1950s, the CCP encouraged grassroots journalism in the form "worker-peasant correspondents," an idea originating from the Soviet Union.[7]

During the early period (1966–1968) of the Cultural Revolution, freedom of the press in China was at its peak.[8] Independent political groups could publish broadsheets and handbills, as well as leaders' speeches and meeting transcripts which would normally have been considered highly classified.[9] During those years, several Red Guard organizations operated independent printing presses to publish newspapers, articles, speeches, and big-character posters.[8]

Mobile film units brought Chinese cinema to the countryside and were crucial to the standardization and popularization of cultural during this period, particularly including revolutionary model operas.[10]: 30  During the Cultural Revolution's early years, mobile film teams traveled to rural areas with news reels of Mao meeting with Red Guards and Tiananmen Square parades, where they were welcomed ceremoniously.[11]: 110  These news reels became known as hong bao pian ("red treasure films"), analogous to how the Little Red Books were dubbed hong bao shu ("red treasure books").[11]: 110 

Reforms and opening up

Media controls were most relaxed during the 1980s under paramount leader Deng Xiaoping, until they were tightened in the aftermath of the 1989 Tiananmen Square protests and massacre. Journalists were active participants in the 1989 demonstrations that culminated in the massacre, which made it all but impossible to reconcile the growing desire of mainland Chinese journalists for control over their own profession with the CCP's interest in not letting that happen. There have even been occasional acts of open, outright defiance of the CCP, though these acts remain rare.[12]

Media controls were relaxed again under CCP general secretary Jiang Zemin in the late 1990s, but the growing influence of the Internet and its potential to encourage dissent led to heavier regulations again under CCP general secretary Hu Jintao.[13] Non-governmental media outlets that were allowed to operate within China (excluding Hong Kong and Macau, which have separate media regulatory bodies) were no longer required to strictly follow every journalistic guideline set by the CCP.[14]

In 1998, the State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT) began the Connecting Every Village with Radio and TV Project, which extended radio and television broadcasting to every village in China.[15]: 30 

In the 1990s and early 2000s, the ways in which the CCP operated—especially the introduction of reforms aimed at decentralizing power—spurred a period of greater media autonomy in several ways:

As state resources have become stretched more thinly, the media have found it far easier than before to print and broadcast material that falls within vaguely defined grey areas, though again, this uncertainty can also work to the advantage of the CCP.[17]

In preparation of the 17th National Party Congress in 2007, new restrictions were placed on all sectors of the press, Internet-users, bloggers, website managers, foreign journalist, more than 30 of which have been arrested since the start of the year. In addition, a thousand discussion forums and websites have been shut down, and "a score of dissidents" have been imprisoned since July 2007.[18]

In efforts to stem growing unrest in China, the propaganda chief of the State Council, Hua Qing, announced in the People's Daily that the government was drafting a new press law that would lessen government involvement in the news media. In the editorial, Hu Jintao was said to have visited the People's Daily offices and said that large scale public incidents should be "accurately, objectively and uniformly reported, with no tardiness, deception, incompleteness or distortion".[19] Reports by Chinese media at the time indicated a gradual release from CCP control. For example, the detention of anti-government petitioners placed in mental institutions was reported in a state newspaper, later criticized in an editorial by the English-language China Daily.[20][21] At the time, scholars and journalists believed that such reports were a small sign of opening up in the media.[22]

Under Xi Jinping

Since Xi Jinping became in 2012 the CCP general secretary, censorship has been significantly stepped up.[23][24] During a 2016 visit to Chinese state media, Xi stated that "party-owned media must hold the family name of the party" and that the state media "must embody the party's will, safeguard the party's authority".[25][26] Under Xi, investigative journalism has been driven almost to extinction within China.[27] According to the Committee to Protect Journalists, in 2023, China ranks as the "worst jailer of journalists," with Uyghurs making up almost half of all imprisoned journalists.[28]

In 2018, as part of an overhaul of CCP and government bodies, the State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television (SAPPRFT) was renamed into the National Radio and Television Administration (NRTA) with its film, news media and publications being transferred to the Central Propaganda Department.[29] Additionally, the control of China Central Television (CCTV, including its international edition, China Global Television), China National Radio (CNR) and China Radio International (CRI) were transferred to the newly established China Media Group (CMG) under the control of the Central Propaganda Department.[29][30]

In 2019, All-China Journalists Association updated its code of ethics and mandatory exam requiring journalists to be guided by Xi Jinping Thought.[31][32] In October 2021, the National Development and Reform Commission published rules restricting private capital in "news-gathering, editing, broadcasting, and distribution."[33]

In 2020, the Foreign Correspondents' Club of China stated that China used coronavirus prevention measures, intimidation and visa curbs to limit foreign reporting.[34] According to Radio Free Asia, in December 2022, the National Press and Publication Administration issued a directive stating that in order to obtain credentials as a professional journalist, they must pass a national exam and "...must support the leadership of the Communist Party of China, conscientiously study, publicize and implement Xi Jinping's thoughts on the new era of socialism with Chinese characteristics, resolutely implement the party's theory, line, principles and policies, and adhere to the correct political direction and public opinion guidance."[35]

Domestically, all journalists must study Xi Jinping Thought through the Xuexi Qiangguo app in order for them to renew their press credentials.[36] Journalists are instructed to "correctly guide public opinion."[37]

In 2020, China's market for films surpassed the U.S. market to become the largest such market in the world.[38]: 16 

Forms of media

A current issue of Renmin Ribao posted on a newspaper display board in Hangzhou

Newspapers and journals

During the early period of the Cultural Revolution, the number of newspapers declined while independent publications by mass political organizations grew.[7] Mao encouraged these independent publications.[39] According to China's National Bureau of Statistics, the number of newspapers dropped from 343 in 1965, to 49 in 1966, and then to a 20th-century low of 43 in 1967.[7] At the same time, the number of publications by mass organizations such as Red Guards grew to an estimated number as high as 10,000.[7]

The number of newspapers in mainland China has increased from 43—virtually all CCP newspapers—in 1968 to 382 in 1980 and more than 2,200 today. By one official estimate, there are now more than 7,000 magazines and journals in the country. The number of copies of daily and weekly newspapers and magazines in circulation grew fourfold between the mid-1960s and the mid-to-late 1980s, reaching 310 million by 1987.[40]

These figures, moreover, underreport actual circulation, because many publishers use their own distribution networks rather than official dissemination channels and also deliberately understate figures to circumvent taxation. In addition, some 25,000 printing houses and hundreds of individual bookstores produce and sell unofficial material—mostly romance literature and pornography but also political and intellectual journals.[41] China has many newspapers but the front runners are all State-run: the People's Daily, Beijing Daily, Guangming Daily and the Liberation Daily. The two primary news agencies in China are Xinhua News Agency and the China News Service. Xinhua was authorized to censor and edit the news of the foreign agencies in 2007. Some[who?] saw the power of Xinhua as making the press freedom weak and it allowed Xinhua to control the news market fully.[41]

The diversity in mainland Chinese media is partly because most state media outlets no longer receive heavy subsidies from the government, and are expected to cover their exfilmpenses through commercial advertising.[42] They can no longer merely serve as mouthpieces of the government, but also need to attract advertising through programming that people find attractive.[17] While the government issues directives defining what can be published, it does not prevent, and in fact encourages outlets to compete for viewers and advertising.[citation needed]

Senior executives in local media are appointed by local governments.[38]: 73 

Talk radio

As of 1997 there were over 100 talk radio stations throughout the Shanghai area.[43]

Internet

Main article: Internet in China

Further information: Internet censorship in China

China has the largest number of internet users in the world, as of at least 2022.[44]: 105  The internet in China is heavily censored which limits public access to international media and non-sanctioned Chinese media.[45] The main bodies for internet control are the Central Cyberspace Affairs Commission, a CCP body established in 2014,[1] and the Cyberspace Administration of China, which is under the Cyberspace Affairs Commission.[1] Additionally, the Ministry of Public Security's Cyber Police force is responsible for internal security, regulating online content, and investigation of Internet fraud, scams, pornography, separatism, and extremism.[1]

Satellite receivers

The administration of satellite receivers falls under the jurisdiction of the National Radio and Television Administration, which stipulates that foreign satellite televisions channels may only be received at high-end hotels and the homes and workplaces of foreigners. Foreign satellite televisions channels may seek approval to broadcast, but must be "friendly toward China." Foreign television news channels are, in theory, ineligible for distribution in China.[46]

Home satellite dishes are officially illegal. Black market satellite dishes are nonetheless prolific, numbering well into the tens of millions.[47] Chinese authorities engage in regular crackdowns to confiscate and dismantle illicit dishes, expressing concerns both over the potential for copyright infringements and over their ability receive "reactionary propaganda."[48]

CCP internal media

Main article: Internal media of the Chinese Communist Party

Much of the information collected by the Chinese mainstream media is published in neicans (internal, limited circulation reports prepared for the high-ranking government officials), not in the public outlets.[49] He Qinglian documents in Media Control in China that there are many grades and types of internal documents [neibu wenjian 内部文件]. Many are restricted to a certain level of official – such as county level, provincial level or down to a certain level of official in a ministry. Some Chinese journalists, including Xinhua correspondents in foreign countries, write for both the mass media and the internal media. The level of classification is tied to the administrative levels of CCP and government in China. The higher the administrative level of the issuing office, generally the more secret the document is. In local government the issuing grades are province [sheng 省], region (or city directly subordinate to a province) [diqu 地区or shengzhixiashi 省直辖市] and county [xian 县]; grades within government organs are ministry [bu 部], bureau [ju 局] and office [chu 处]; in the military corps [jun 军], division [shi 师], and regiment [tuan 团]. The most authoritative documents are drafted by the CCP Central Committee to convey instructions from CCP leaders. Documents with Chinese Communist Party Central Committee Document [Zhonggong Zhongyang Wenjian 中共中央文件] at the top in red letters are the most authoritative.[50]

Foreign media and journalists

In 2012, China banned Al Jazeera English and expelled their foreign staff due to an unfavorable report about forced labor. This was the first time since 1998 that China had expelled a major foreign media organization.[51][52]

Reporting in China has become more difficult with the Chinese government increasingly interfering in the work of foreign journalists and discouraging Chinese citizens from giving interviews to the foreign press.[53] The Chinese government increasingly uses restrictions and harassment of foreign journalists as a way to punish their home country or the home country of the media organization they report for.[54] Since 2018 none of the 150 correspondents and bureau chiefs surveyed annually by the Foreign Correspondents' Club of China (FCCC) have reported an improvement in their working conditions.[34]

In 2020, the Chinese government expelled or forced the departure of at least 20 journalists. The Committee to Protect Journalists said of the behavior "It's very disreputable for China, and it also shows that they have a lot to hide."[55]

To foreign journalists working in China, the ruling CCP has threatened and punished them by failing to renew their credentials when they criticize the CCP's policies and human rights abuses. In March 2020, Chinese officials expelled almost all American journalists from China, accusing them and the US of trying to "impose American values" in China.[56][57][58]

In August 2020, China detained Cheng Lei, an Australian journalist working for China Global Television Network, a Chinese state-run English television news channel, amid souring relations with Australia.[59] Following her arrest the only other two Australian journalists in China were placed under exit bans and only managed to leave the country with their families after the Australian authorities interceded on their behalf.[53]

In December 2020, Chinese authorities detained Haze Fan, who works for the Bloomberg News bureau in Beijing, on suspicion of "endangering national security".[60]

In April 2021, BBC journalist John Sudworth and his family were forced to flee mainland China for the island of Taiwan after personal attacks and disinformation from the Chinese government put them in danger. His wife is a journalist with the Irish RTÉ. The Chinese government had been angered by reporting he did on the internment camps in Xinjiang as well as a larger BBC story about forced labor in Xinjiang's cotton industry.[61]

Citizen journalism

Citizen journalism has created much change and influence within Chinese media and society in which its online activity is very much controlled. The interconnection built from citizen journalism and mainstream journalism in China has allotted politically and socially charged information to be distributed to promote progressive changes and serves as national sentiments. In doing so, the mass public of China has the opportunities to move around the controlled and monitored online presence and the information it contains.[62]

Citizen journalists face many repercussions when unpackaging the truth and reach domestic and global audiences. Most if not all of these repercussions result from government officials and law enforcement from the journalists respective countries. Citizen journalists are needed and depended on by the mass public but are viewed as an imminent threat to their governments. The public has had the resources to pursue this level of journalism from their surroundings and based on real life perspectives that lack censorship and influence from a higher entity. The various forms citizen journalism is formed has outdated many news and media sources as result of the authentic approach citizen journalists carry out.[63]

During the 2019–20 Hong Kong protests, fraudulent pictures encouraging people to pose as reporters and abuse freedom of press regulations to obstruct the police were widely circulated on social media with the aim to discredit citizen journalists.[64]

In the context of China and the national pandemic rooted from the coronavirus, many voices were censored and limited when it came to citizen journalists. This occurred in the process of visually and vocally documenting the social climate of China in regards to the coronavirus. For instance, a Chinese citizen journalist posted videos of Wuhan, China as the outbreak had been spreading globally. As a result the journalist was stopped and detained by the police and was not released for two months. In sharing their experience being detained after being released the tone it was expressed in was marketed. This citizen journalist experience is one amongst more of who were similarly detained and censored.[65]

Communist Party control

The media and communications industry in mainland China is controlled by the Central Propaganda Department of the CCP.[17] The principal mechanism to force media outlets to comply with the CCP's requests is the vertically organized nomenklatura system of cadre appointments, and includes those in charge of the media industry.[66] The CCP utilizes a wide variety of tools to maintain control over news reporting including "direct ownership, accreditation of journalists, harsh penalties for online criticism, and daily directives to media outlets and websites that guide coverage of breaking news stories."[1] National Radio and Television Administration oversees the administration of state-owned enterprises involved in the radio and television, reporting directly to the Central Propaganda Department.[1]

The Central Propaganda Department directly controls the China Media Group, which includes the China Central Television (including China Global Television), China National Radio (CNR) and China Radio International (CRI). The department also owns China Daily,[67] as well as controlling many other media-related organizations such as the China International Publishing Group.[68] China News Service, another large media outlet, is run by the CCP Central Committee's United Front Work Department.[69] Xinhua News Agency is a ministry-level institution directly under the State Council,[70] while People's Daily is the official newspaper of the CCP Central Committee.[71]

The government uses a variety of approaches to retain some control over the media:

Local investigative reporting is sometimes viewed favorably by central authorities because of its use in identifying local problems or administrative missteps.[73]: 107  Provincial media generally have greater latitude in investigative reporting in areas other than the province where they are based, as local authorities lack direct leverage.[73]: 107 

International operations

See also: Belt and Road News Network

As of 2012 CCTV and Xinhua had greatly expanded international coverage and operations particularly in Africa.[74]

In 2021, the United Kingdom expelled three Ministry of State Security (MSS) officers who had been posing as journalists with Chinese media agencies.[75]

Chinese media in Africa

See also: StarTimes

Already in 1948, the Xinhua News Agency established its first overseas bureau in sub-Saharan Africa.[76] Initially, the Chinese media presence sought to promote Sino-African relations and "played an important role in assisting the government in developing diplomatic relations with newly independent African countries".[77] Africa-China media relations became more sophisticated when the Forum on China–Africa Cooperation (FOCAC) was founded in 2000.[78] In 2006 during the first FOCAC Summit in Beijing, the Chinese government presented its vision on media cooperation with Africa. Media exchange should "enhance mutual understanding and enable objective and balanced media coverage of each other".[79] Through FOCAC, the Chinese influence on the African mediasphere has increased. In 2006, China Radio International (CRI) was established in Nairobi followed by the launch of the Chinese state-run CGTN Africa and the establishment of an African edition of China Daily in 2012.[80] Additionally, China offers workshops and exchange programs to African journalists to introduce them to Chinese politics, culture, and economy as well as the Chinese media system.[81] China does not only invest in African media outlets and journalists but also their digital infrastructure. The Chinese government grants financial and technical aid to African countries to expand their communications structure.[81][82]

Scholars argue that through increased media presence and investments, the Chinese government tries to dominate the public sphere in Africa and expand its soft power.[83] Research shows that Chinese news media in Africa portray China-Africa relations in an extremely positive light with little space for criticism.[84] Hence, China tries to shape African narratives in its favor.[85] However, Chinese media influence in Africa is still relatively new and therefore the consequences of Chinese media engagement in Africa remain unclear.[86] Despite China's efforts to support the African media infrastructure and promote China-Africa relations, African perceptions of China vary significantly and are complex.[87] In general, a case study of South Africa shows that China is perceived as a powerful trading nation and economic investments result in a positive Chinese image.[88] Yet, South African journalists are critical of Chinese media intervention and concerned about practices of Chinese journalism.[89] Likewise, a study about Uganda reveals that journalists are worried about media cooperation with China because it poses a threat to the Freedom of the press.[90] To conclude, the success of Chinese media influence in Africa depends on whether they can prevail in the African market and control the narrative in their favor.[91]

Overseas Chinese media

This section needs expansion. You can help by adding to it. (May 2008)

Further information: Chinese censorship abroad

In 2001, the Jamestown Foundation reported that China was buying into Chinese-language media in the U.S., offering free content, and leveraging advertising dollars—all to manipulate coverage.[92] The Guardian reported in 2018 that the China Watch newspaper supplement was being carried by The Telegraph along with other newspapers of record such as The New York Times, The Wall Street Journal and Le Figaro.[93]

International rankings

As of 2023, China ranks second-to-last in terms of press freedoms in the world, according to Reporters Without Borders' World Press Freedom Index.[6] Reporters Without Borders called China "world's largest prison for journalists, and its regime conducts a campaign of repression against journalism and the right to information worldwide."[6]

See also

References

  1. ^ a b c d e f "Freedom in the World 2022 - China Country Report". Freedom House. Archived from the original on January 14, 2023. Retrieved January 14, 2023.
  2. ^ Buckley, Chris (March 21, 2018). "China Gives Communist Party More Control Over Policy and Media". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on November 12, 2021. Retrieved November 12, 2021.
  3. ^ "China's Central Propaganda Department Takes Over Regulation of All Media". Radio Free Asia. March 3, 2018. Archived from the original on November 12, 2021. Retrieved November 12, 2021.
  4. ^ Greenslade, Roy (June 20, 2012). "Hong Kong journalists complain about editor's self-censorship". The Guardian. London. Archived from the original on September 19, 2016. Retrieved December 15, 2016.
  5. ^ "Reporters Sans Frontieres: Enemies of the Internet: China". Reporters without Borders. Archived from the original on December 5, 2010. Retrieved February 5, 2011.
  6. ^ a b c "Index". Reporters Without Borders. Archived from the original on May 7, 2022. Retrieved September 23, 2023.
  7. ^ a b c d Volland, Nicolai (2021). ""Liberating the Small Devils": Red Guard Newspapers and Radical Publics, 1966–1968". The China Quarterly. 246: 355. doi:10.1017/S0305741021000424. ISSN 0305-7410. S2CID 235452119.
  8. ^ a b Russo, Alessandro (2020). Cultural Revolution and Revolutionary Culture. Durham: Duke University Press. p. 148. doi:10.1215/9781478012184. ISBN 978-1-4780-1218-4. JSTOR j.ctv15kxg2d. OCLC 1156439609. S2CID 225241508.
  9. ^ Walder, Andrew G. (2019). Agents of Disorder: Inside China's Cultural Revolution. Cambridge, Massachusetts. p. 24. doi:10.2307/j.ctvnjbhrb. ISBN 978-0-674-24363-7. JSTOR j.ctvnjbhrb. OCLC 1120781893. S2CID 241177426.((cite book)): CS1 maint: location missing publisher (link)
  10. ^ Coderre, Laurence (2021). Newborn Socialist Things: Materiality in Maoist China. Durham: Duke University Press. doi:10.2307/j.ctv1r4xd0g. ISBN 978-1-4780-2161-2. JSTOR j.ctv1r4xd0g. OCLC 1250021710.
  11. ^ a b Li, Jie (2022). "Mobile Projectionists and the Things They Carried". In Altehenger, Jennifer; Ho, Denise Y. (eds.). Material Contradictions in Mao's China. Seattle: University of Washington Press. ISBN 978-0-295-75085-9.
  12. ^ Hassid, Jonathan (2008a). "China's Contentious Journalists: Reconceptualizing the Media". Problems of Post-Communism. 55 (4): 52–61. doi:10.2753/PPC1075-8216550405. S2CID 153831388.
  13. ^ "China's Media Controls: Could Bloggers Make a Difference?". Radio Free Asia. Archived from the original on April 11, 2020. Retrieved April 11, 2020.
  14. ^ Akhavan-Majid, Roya (December 1, 2004). "Mass Media Reform in China: Toward a New Analytical Framework". Gazette (Leiden, Netherlands). 66 (6): 561. doi:10.1177/0016549204047576. S2CID 1505992. Archived from the original on June 25, 2022. Retrieved September 7, 2022.
  15. ^ Shi, Song (2023). China and the Internet: Using New Media for Development and Social Change. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press. ISBN 9781978834736.
  16. ^ Hassid, Jonathan (June 2008b). "Controlling the Chinese Media: An Uncertain Business". Asian Survey. 48 (3): 414–430. doi:10.1525/as.2008.48.3.414. ISSN 0004-4687.
  17. ^ a b c Jesse Owen Hearns-Branaman (2015). A Political Economy of News in China: Manufacturing Harmony. Latham, MD: Lexington Books. ISBN 9780739182925.
  18. ^ "Reporters Without Borders activists rally in front of Olympic museum in Lausanne as Chinese Communist Party's 17th congress opens". Reporters Without Borders. October 15, 2007. Archived from the original on October 17, 2007.
  19. ^ "China considers media freedoms to stem unrest". The Daily Telegraph. November 12, 2008. Archived from the original on September 25, 2015. Retrieved April 2, 2018.
  20. ^ "Probe into dubious detentions". China Daily. December 9, 2008. Archived from the original on October 27, 2010. Retrieved December 29, 2008.
  21. ^ "China city locks up 'petitioners' in mental asylum: state media". AFP. December 9, 2008. Archived from the original on January 24, 2013 – via Google.
  22. ^ "In China, Media Make Small Strides". The Washington Post. December 28, 2008. Archived from the original on March 3, 2016. Retrieved October 27, 2017.
  23. ^ Denyer, Simon (October 25, 2017). "China's Xi Jinping unveils his top party leaders, with no successor in sight". The Washington Post. Archived from the original on August 13, 2019. Retrieved October 25, 2017. Censorship has been significantly stepped up in China since Xi took power.
  24. ^ Economy, Elizabeth (June 29, 2018). "The great firewall of China: Xi Jinping's internet shutdown". The Guardian. Archived from the original on October 10, 2019. Retrieved November 4, 2019. Before Xi Jinping, the internet was becoming a more vibrant political space for Chinese citizens. But today the country has the largest and most sophisticated online censorship operation in the world.
  25. ^ "Xi Jinping asks for 'absolute loyalty' from Chinese state media". The Guardian. Associated Press. February 19, 2016. ISSN 0261-3077. Archived from the original on March 31, 2020. Retrieved August 19, 2023. The media run by the party and the government are the propaganda fronts and must have the party as their family name," Xi told propaganda workers at the meeting, during which he demanded absolute loyalty from state media. "All the work by the party's media must reflect the party's will, safeguard the party's authority, and safeguard the party's unity," he said. "They must love the party, protect the party, and closely align themselves with the party leadership in thought, politics and action.
  26. ^ Zhuang, Pinghui (February 19, 2016). "China's top party mouthpieces pledge 'absolute loyalty' as president makes rare visits to newsrooms". South China Morning Post. Archived from the original on March 31, 2023. Retrieved August 14, 2022.
  27. ^ Hernández, Javier C. (July 12, 2019). "'We're Almost Extinct': China's Investigative Journalists Are Silenced Under Xi". The New York Times. Archived from the original on January 28, 2020. Retrieved February 5, 2020.
  28. ^ "China is the world's worst jailer of journalists, CPJ says". Radio Free Asia. January 19, 2024. Archived from the original on January 20, 2024. Retrieved January 20, 2024.
  29. ^ a b Buckley, Chris (March 21, 2018). "China Gives Communist Party More Control Over Policy and Media". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on November 12, 2021. Retrieved December 29, 2022.
  30. ^ "三台合一,发出更强"中国之声"" [Merge of Three Stations into One, Sending Out a Stronger "Voice of China"]. People's Daily. March 22, 2018. Archived from the original on September 10, 2021. Retrieved December 29, 2022.
  31. ^ Westcott, Ben (December 17, 2019). "Beijing calls for Chinese journalists to 'arm their minds' with Xi Jinping Thought". CNN. Archived from the original on November 25, 2020. Retrieved December 13, 2020.
  32. ^ Kuo, Lily (September 20, 2019). "Chinese journalists to be tested on loyalty to Xi Jinping". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on December 13, 2020. Retrieved December 13, 2020.
  33. ^ Hui, Mary (October 11, 2021). "China wants an even more dominant state monopoly on the media". Quartz. Archived from the original on October 11, 2021. Retrieved October 11, 2021.
  34. ^ a b "Foreign journalists in China see 'rapid decline in media freedom': survey". Reuters. March 2021. Archived from the original on April 12, 2021. Retrieved April 12, 2021.
  35. ^ "China forces journalists to take exam to demonstrate loyalty, political correctness". Radio Free Asia. January 12, 2023. Archived from the original on January 12, 2023. Retrieved January 12, 2023.
  36. ^ "China". Reporters Without Borders. May 23, 2023. Archived from the original on June 19, 2022. Retrieved July 21, 2023.
  37. ^ "How China trains its journalists to report "correctly"". The Economist. July 20, 2023. ISSN 0013-0613. Archived from the original on July 21, 2023. Retrieved July 21, 2023.
  38. ^ a b Li, David Daokui (2024). China's World View: Demystifying China to Prevent Global Conflict. New York, NY: W. W. Norton & Company. ISBN 978-0393292398.
  39. ^ Walder, Andrew G. (January 1, 2016). "Rebellion of the Cadres: The 1967 Implosion of the Chinese Party-State". The China Journal. 75: 103. doi:10.1086/683125. ISSN 1324-9347. S2CID 146977237. Archived from the original on December 7, 2022. Retrieved December 7, 2022.
  40. ^ "The Chinese Media: More Autonomous and Diverse—Within Limits". Central Intelligence Agency. Archived from the original on January 14, 2009. Retrieved March 13, 2018.
  41. ^ a b "Chinese Newspapers and Magazines and Their Battle Against Corruption and Censorship". Facts and Details. Archived from the original on July 10, 2011. Retrieved April 26, 2010.
  42. ^ Zhao, Yuezhi (1998). Media, Market, and Democracy in China: Between the Party Line and the Bottom Line. Urbana: University of Illinois Press. ISBN 0-252-02375-7. OCLC 37213472.
  43. ^ Hazelbarth, Todd (1997). The Chinese media: more autonomous and diverse--within limits: an intelligence monograph. Langley, Va.: Central Intelligence Agency, Center for the Study of Intelligence. Archived from the original on December 9, 2021. Retrieved December 9, 2021.
  44. ^ Roach, Stephen (2022). Accidental Conflict: America, China, and the Clash of False Narratives. Yale University Press. doi:10.2307/j.ctv2z0vv2v. ISBN 978-0-300-26901-7. JSTOR j.ctv2z0vv2v. S2CID 252800309.
  45. ^ Economy, Elizabeth C. (June 29, 2018). "The great firewall of China: Xi Jinping's internet shutdown". The Guardian. Archived from the original on October 10, 2019. Retrieved January 27, 2020.
  46. ^ "CECC: Freedom of Expression -- Laws and Regulations". webarchive.loc.gov. Congressional-Executive Commission on China. Archived from the original on June 23, 2004. Retrieved December 28, 2022.((cite web)): CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  47. ^ Fletcher, Owen (April 22, 2010). "Illegal Satellite TV in China Brings CNN to the Masses". PC World. IDG News Service. Archived from the original on May 1, 2010. Retrieved September 17, 2017.
  48. ^ Pang Geping (October 17, 2008). "China's fight against the sale of illegal satellite receivers achieves significant results". People's Daily Online.[verification needed]
  49. ^ Roger V. Des Forges, Ning Luo, Yen-bo Wu, Chinese democracy and the crisis of 1989: Chinese and American reflections, SUNY Press, 1993, ISBN 0-7914-1269-5, Google Print, p.299 Archived August 5, 2020, at the Wayback Machine
  50. ^ "Media Control in China: New edition released". Archived from the original on March 13, 2007. Retrieved February 4, 2007.
    Media Control in China (PDF) (in Chinese). Human Rights in China. 2004. Archived from the original (PDF) on June 21, 2007.
    He Qinglian (2008). The Fog of Censorship:Media Control in China (PDF). Translated by Paul Frank. Human Rights in China. ISBN 978-0-9717356-2-0. Archived (PDF) from the original on August 4, 2020. Retrieved March 29, 2020.
  51. ^ Wines, Michael (May 8, 2012). "China Expels Al Jazeera Channel". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on May 8, 2012. Retrieved January 20, 2024.
  52. ^ "Al Jazeera reporter expelled from China". www.dw.com. DW. Archived from the original on April 12, 2021. Retrieved April 12, 2021.
  53. ^ a b Hurst, Daniel (September 25, 2020). "Australian journalists forced to flee China warn political situation in country is worst since 1970s". The Guardian. Archived from the original on April 12, 2021. Retrieved April 12, 2021.
  54. ^ Davidson, Helen (September 9, 2020). "How China's strained relationship with foreign media unravelled". The Guardian. Archived from the original on May 5, 2021. Retrieved April 12, 2021.
  55. ^ Yang, William. "Why are foreign journalists fleeing China?". Deutsche Welle. Archived from the original on April 12, 2021. Retrieved April 12, 2021.
  56. ^ Stevenson, Alexandra; Ramzy, Austin (March 18, 2020). "China Defends Expulsion of American Journalists, Accusing U.S. of Prejudice". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on April 7, 2020. Retrieved June 26, 2020.
  57. ^ Tracy, Marc; Wong, Edward; Jakes, Lara (March 17, 2020). "China Announces That It Will Expel American Journalists". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on April 6, 2020. Retrieved June 26, 2020.
  58. ^ "China says expulsion of US reporters may just be the start". South China Morning Post. March 18, 2020. Archived from the original on April 7, 2020. Retrieved April 7, 2020.
  59. ^ Frances Mao (September 8, 2020). "Cheng Lei: Why has an Australian TV anchor been detained by China?". BBC News. BBC News. Archived from the original on December 30, 2020. Retrieved December 13, 2020.
  60. ^ Gregori, Reto; Lim, Madeleine (December 11, 2020). "China Authorities Detain Bloomberg News Beijing Staff Member". Bloomberg News. Bloomberg News. Archived from the original on December 11, 2020. Retrieved December 12, 2020.
  61. ^ Graham-Harrison, Emma (March 31, 2021). "BBC journalist leaves China after Beijing criticises Uighurs coverage". The Guardian. Archived from the original on April 12, 2021. Retrieved April 12, 2021.
  62. ^ Xin, Xin (August 1, 2010). "The Impact of "Citizen Journalism" on Chinese Media and Society". Journalism Practice. 4 (3): 333–344. doi:10.1080/17512781003642931. ISSN 1751-2786. S2CID 145183996.
  63. ^ Kuo, Lily (April 22, 2020). "Missing Wuhan citizen journalist reappears after two months". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved June 12, 2020.
  64. ^ "Fake journalist package lists protesting tips". The Standard (Hong Kong). Archived from the original on November 18, 2020.
  65. ^ "Coronavirus and China's Missing Citizen Journalists". National Review. March 19, 2020. Retrieved June 12, 2020.
  66. ^ Esarey (2006), p. 3. Speak No Evil
  67. ^ Hartig, Falk (November 27, 2017). "China Daily - Beijing's Global Voice?". In Thussu, Daya Kishan; De Burgh, Hugo; Shi, Anbin (eds.). China's Media Go Global. Routledge. doi:10.4324/9781315619668. ISBN 978-1-317-21461-8. OCLC 1158860903. Archived from the original on November 21, 2020. Retrieved November 21, 2020.
  68. ^ Willy Wo-Lap Lam (August 18, 2017). Routledge Handbook of the Chinese Communist Party. Taylor & Francis. ISBN 978-1-134-84744-0. Archived from the original on June 24, 2021. Retrieved August 25, 2019.
  69. ^ Joske, Alex (June 9, 2020). "The party speaks for you: Foreign interference and the Chinese Communist Party's united front system". Australian Strategic Policy Institute. Archived from the original on June 9, 2020. Retrieved June 9, 2020.
  70. ^ "China's Xinhua News Agency Launches 24-Hour English TV Broadcasts". VOA. June 30, 2010. Archived from the original on January 14, 2023. Retrieved January 14, 2023.
  71. ^ Gang, Qian (February 24, 2020). "What Ails the People's Daily?". China Media Project. Archived from the original on January 14, 2023. Retrieved January 14, 2023.
  72. ^ Hassid (2008b), p. 415. "Controlling the Chinese Media"
  73. ^ a b Šebok, Filip (2023). "Social Control and Propaganda". In Kironska, Kristina; Turscanyi, Richard Q. (eds.). Contemporary China: a New Superpower?. Routledge. ISBN 978-1-03-239508-1.
  74. ^ Jacobs, Andrew (August 16, 2012). "Pursuing Soft Power, China Puts Stamp on Africa's News". The New York Times. Archived from the original on August 17, 2012. Retrieved August 17, 2012.
  75. ^ "UK expels Chinese spies posing as journalists: Report". Al Jazeera English. Archived from the original on April 12, 2021. Retrieved April 12, 2021.
  76. ^ Wu, Yu-Shan. (2012). "The rise of China's state-led media dynasty in Africa" (PDF). SAIIA Occasional Paper. 117: 11. Archived (PDF) from the original on August 3, 2020. Retrieved May 14, 2020.
  77. ^ Xin, Xin (2009). "Xinhua News Agency in Africa". Journal of African Media Studies. 1 (3): 264. doi:10.1386/jams.1.3.363/1.
  78. ^ Wu, Yu-Shan (2016). "China's media and public diplomacy approach in Africa: illustrations from South Africa". Chinese Journal of Communication. 9 (1): 82–83. doi:10.1080/17544750.2016.1139606. hdl:2263/52448. S2CID 147475596.
  79. ^ "White Paper on China's African Policy, January 2006". China Report. 43 (3): 382. 2007. doi:10.1177/000944550704300309. S2CID 220876819.
  80. ^ Shubo, Li; Rønning, Helge (2013). "Half-orchestrated, half freestyle: Soft power and reporting Africa in China". Ecquid Novi: African Journalism Studies. 34 (3): 104–105. doi:10.1080/02560054.2013.845591. S2CID 142930604.
  81. ^ a b Banda, Fackson (2009). "China in the African mediascape: a critical injection". Journal of African Media Studies. 1 (3): 352–353. doi:10.1386/jams.1.3.343/1.
  82. ^ Mackinnon, Amy. "For Africa, Chinese-Built Internet Is Better Than No Internet at All". Foreign Policy. Archived from the original on April 23, 2020. Retrieved May 11, 2020.
  83. ^ Jiang, Fei; Li, Shubo; Rønning, Helge; Tjønneland, Elling (2016). "The voice of China in Africa: media, communication technologies and image-building". Chinese Journal of Communication. 9 (1): 3. doi:10.1080/17544750.2016.1141615. hdl:11250/2475305.
  84. ^ Gagliardone, Iginio (2013). "China as a persuader: CCTV Africa's first steps in the African mediasphere". Ecquid Novi: African Journalism Studies. 34 (3): 34. doi:10.1080/02560054.2013.834835. S2CID 141864152.
  85. ^ Grassi, Sergio (2014). Changing the Narrative: China's Media Offensive in Africa (PDF). Berlin: Friedrich Ebert Stiftung. p. 5. Archived (PDF) from the original on August 3, 2020. Retrieved May 15, 2020.
  86. ^ Wu, Yu-Shan. (2012). "The rise of China's state-led media dynasty in Africa" (PDF). SAIIA Occasional Paper. 117: 18. Archived (PDF) from the original on August 3, 2020. Retrieved May 14, 2020.
  87. ^ Ojo, Tokunbo (2019). "Through their Eyes: Reporters' Challenges in Covering China-Africa Relations". Journalism Practice. 14 (10): 11–12. doi:10.1080/17512786.2019.1692689. S2CID 213863509.
  88. ^ Wu, Yu-Shan (2016). "China's media and public diplomacy approach in Africa: illustrations from South Africa". Chinese Journal of Communication. 9 (1): 89–92. doi:10.1080/17544750.2016.1139606. hdl:2263/52448. S2CID 147475596.
  89. ^ Wasserman, Herman (2016). "China's "soft power" and its influence on editorial agendas in South Africa". Chinese Journal of Communication. 9 (1): 13–15. doi:10.1080/17544750.2015.1049953. S2CID 142506252.
  90. ^ Nassanga, Goretti L.; Makara, Sabiti (2016). "Perceptions of Chinese presence in Africa as reflected in the African media: case study of Uganda". Chinese Journal of Communication. 10 (1): 34. doi:10.1080/17544750.2015.1078386. S2CID 143016290.
  91. ^ Wasserman, Herman (2016). "China's "soft power" and its influence on editorial agendas in South Africa". Chinese Journal of Communication. 9 (1): 10–11. doi:10.1080/17544750.2015.1049953. S2CID 142506252.
  92. ^ Mei Duzhe (November 21, 2001). "How China's Government is Attempting to Control Chinese Media in America" (PDF). China Brief. Vol. 1, no. 10. Jamestown Foundation. pp. 1–4. Archived from the original on September 27, 2004.((cite magazine)): CS1 maint: unfit URL (link)
  93. ^ Lim, Louisa; Bergin, Julia (December 7, 2018). "Inside China's audacious global propaganda campaign". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on March 10, 2020. Retrieved April 17, 2020.

Further reading